Jouw mening is belangrijk!

We willen begrijpen waarom klanten nog steeds het contactformulier gebruiken. Help ons en beantwoord 2 korte vragen: Vertel ons jouw mening over het contactformulier.
Beantwoorden
Flup_
Freshman Beetjesweter
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

TV box stuurt elke 10 seconden setting voor geluid

Ik heb gisteren de nieuwe TV box geinstalleerd, deze staat aangesloten op een Baupunkt TV en een Sony soundbar.
Voorheen was de soundbar optisch aangesloten op de digicorder.... dat kan nu niet meer... weg functionaliteit.
Nu dan maar via HDMI ARC.

Maar.... de TV box stuurt nu (nutteloos) elke 10 seconden de volume-setting door naar de TV, waarbij deze setting dan storend op TV verschijnt (2 seconden in beeld uiteraard).
De TV heeft geen setting om dit uit te schakelen. Waarom zou die dat ook hebben, normaal ga je niet constant op volume up or down drukken.
Maar de TV box gaat wel elke 10 seconden dezelfde volume setting doorsturen (via CEC), de afstandbediening ligt onaangeroerd op tafel.

Zo is het echt niet te doen om TV te kijken.
En gezien de TV box is geactiveerd.... is de digicorder gedeactiveerd.

Wat dient hier te gebeuren?  

7 reacties
Santa
Experienced Bijna Allesweter
Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen!

Hoe heb je de TV-Box aangesloten op je TV en Soundbar?

Veel gemaakte fout: TV-box => Soundbar => TV.

Enige juiste manier: TV-box => HDMI 1 van TV en HDMI arc van TV => Soundbar.

Flup_
Freshman Beetjesweter

Bedankt voor de reacrie.

ik heb wel degelijk aangeslotenb zoals u vermeld:
TV-box => HDMI 1 van TV en HDMI arc van TV => Soundbar.

Gisteren bij verder testen is overigens het geluid uitgevallen, kwam niet terug. Alles moeten uitschakelen en dan pas geluid terug. Met digicorder nooit voorgehad.

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Flup_ welk type van blaupunkt tv is het, kan zijn dat de tv te oud is en de HDMI versie problemen geeft met de nieuwere versie van de tv box, 

welke HDMI kabel gebruik je, deze dat er vroeger op zat of deze dat bij de tv box zat ??

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
Flup_
Freshman Beetjesweter

@Master-Magic De HDMI kabel die bij de TV box zat is nu in gebruik. Met de digicorder geen probleem met HDMI, ook CEC werd gebruikt om tv via digicorder aan te sturen.

Ik zou toch mogen veronderstellen dat het aan telenet is om backwards compatibiliteit te ondersteunen. Ik ga niet elke 5 jaar een nieuwe TV kopen.
Bovendien wordt zo maar functionaliteit verwijderd en netwerkcapaciteit gebruikt, ik krijg dus eigenlijk minder terwijl de kost alleen maar omhoog gaat.

Met de digicorder had ik coax zodat ik niet een deel van mijn netwerk-bandbreedte aan TV moest opofferen.
Met de digicorder had ik ook een optische koppeling tussen digicorder en soundbar, zodat ik optimaal dolby ko, luisteren.

Sorry, mijn ongenoegen neemt de bovenhand.

In elk geval, met de digicorder had ik CEC via HDMI in gebruik. Geen "elke 10 seconden gedurende 2 seconden volume-setting op het scherm".
Nu met de TV box wel. Ik zie geen enkele technische reden waarom elke 10 seconden dit commando doorsturen naar de TV.

Ivm nieuwe HDMI standards. De HDMI CEC-standaard is voor het laatst significant gewijzigd en uitgebreid in de HDMI 1.3a-specificatie, die in november 2006 werd uitgebracht.
Daar kan het dan toch niet aan liggen denk ik.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Schakel CEC eens uit. Je hebt de afstandsbediening van de TV in feite niet meer nodig. Je kan gewoon de afstandsbediening van TV box gebruiken. Als je die uitschakelt, dan valt de TV ook in standby.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@sb daar is net die CEC voor nodig om samen uit te vallen met de ene knop op de afstandsbediening van de tv box, als je dat uitzet heb je nog steeds 2 knoppen nodig om in te drukken.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Flup_
Freshman Beetjesweter

Als ik CEC uitschakel ontbreekt niet alleen de "gezamelijk aan/uit", maar ook ARC werkt dan niet meer, dus geen geluid via soundbar