Beantwoorden
GLKR
Freshman Weetjesweter
Happy New Year! Twee handen vol! Leesbeest! Netjes!

Telenet TV-box: geen geluid via Samsung soundbar.

Beste Netweters,

Sinds vandaag hebben we bij ons thuis ook de nieuwe Telenet TV Box maar ik merk als we deze inschakelen en de optie “Alles Aan” (vroeger CEC) dan past onze Sony Bravia het geluid na enkele seconden aan naar z’n speakers i.p.v. de Samsung soundbar (waar het geluid eerst werkt). Zet ik echter de optie “Alles Aan” uit en start ik de Tv Box en TV afzonderlijk op dan blijft alles door de soundbar komen (zoals het moet). Nog mensen die dit issue hebben meegemaakt?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: TV Box geluid via speakers en niet via soundbar

0 Likes
5 reacties
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@GLKR 

Kan er niet over mee spreken heb wel een Sonos soundbar maar als ik CEC aan zet werkt alles perfect. 

Bij mij is wel alles met een optische kabel verbonden geen idee hoe dit bij jullie is verbonden ? 

Zou bijna zeggen laat het zo staan verloving hoe het nu staat dan werkt het toch tenminste. Het is niet zoals het zou moeten daar ben ik het wel mee eens. 

Welke tv box heb je eigenlijk is dat de kleinste nieuwste of die er voor ? 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GLKR
Freshman Weetjesweter

@patrick37
Het is de grootste TV-box van de 2 (ik vermoed dat dit de oudere is van de 2). Bij mij is de soundbar via eARC verbonden naar de televisie (via HDMI dus) en het is alsof na het starten van de TV-box hij het geluid wil aanpassen (wanneer CEC ingeschakeld is). Misschien iets voor de devs om op te pikken en na te zien?

0 Likes
Gunther9600
Freshman Weetjesweter
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader!

Beste,ik denk uit eigen ervaring dat dit aan de tv zelf ligt,ik heb ook een Sony tv gehad en was altijd miserie met mijn soundbar.

Heb nu een LG tv en de soundbar werkt altijd feilloos.

Anders een optie om aan te sluiten via Optische kabel ? De HDMI CEC van Sony heeft echt veel problemen.

0 Likes
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@GLKR 

Zorg ervoor dat de HDMI-kabel correct is aangesloten op de HDMI (ARC/eARC)-poort van de tv en op de HDMI TO TV (eARC/ARC)-poort van de soundbar.

Gebruik minimaal een HDMI-kabel van versie 1.4, aangezien deze ARC ondersteunen. Oudere kabels bieden geen ondersteuning voor ARC.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GLKR
Freshman Weetjesweter

Hey @Gunther9600 en @kristofDW

Inderdaad, het is een HDMI 1.4 kabel die langs weerszijden is aangesloten op de ARC (zowel aan de kant van de TV als van de soundbar), vroeger werkte alles met CEC trouwens perfect (lees, met de oude Digicorder 😉). Andere toestellen zoals een PS5 e.d. werken ook perfect via CEC, dus vermoedelijk, wanneer de TV-Box CEC gebruikt doet hij precies een rescan van de audio waarbij deze het precies laat aanpassen naar de TV Speakers, maar goed. Zonder CEC werkt het wel natuurlijk, tis dus eerder een luxe-probleem.

0 Likes