Beantwoorden
ClaesOnline
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
De vlam zit erin. Alles op zijn plek! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Beste,

Ik was onlangs op netweters aan het surfen voor wat meer info over de nieuwe TV Box. Ik ben er achter gekomen dat er heel wat discussie is dat de nieuwe TV Box niet zou werken achter een Modem Only setup. Natuurlijk ben ik dit wat dieper gaan bekijken en aangezien mijn oudere Digirecorder toch kapot was ben ik meteen de nieuwste gaan halen. Na wat installatie heb ik zelf gemerkt dat de nieuwe TV Box wel werkt met een Modem Only (EMTA) setup. Hieronder leg ik u uit hoe je dat kan installeren.

 

Allereerst moet je kijken dat je de nieuwste EuroDocsis 3.0 24*8 EMTA Modem hebt. Die 24*8 staat voor 24 downstream kanalen en 8 upstream kanalen. Dit kan je controleren door in Mijn Telenet --> Mijn Thuis/Bedrijfsnetwerk te gaan en dan te kijken of bij het type van je modem 24*8 DOC 3 EMTA (DOCSIS) staat. Als je dit hebt wilt dat zeggen dat de nieuwe TV Box compatibel is met je huidige modem.

 

Vervolgens moet je de installatie aanpassen. Wat je zou moeten doen is direct achter je modem een Unmanaged Switch plaatsen, dan sluit je op die switch je bestaande installatie aan en op een andere poort op die switch een netwerkkabel naar je TV Box of een toegangspunt waarmee je de TV Box kunt gaan verbinden.

 

Mijn netwerkinstallatie ziet er dan als volgt uit: (Let op! Je kan natuurlijk andere switches gebruiken en vanaf de router is de kans vrij groot dat je installatie er anders uitziet.)

Netwerk.jpg

 

Als je de foto niet kan zien? Ga dan naar deze link.

 

Nadat je deze installatie hebt kan je best je TV Box eens weghalen van de stroom en er terug van voorzien. Nu kan je de installatie van je TV Box starten. 

 

Succes met jullie installatie en laat misschien wat weten als de installatie bij jullie zo vlot ging als bij 🙂

 

Hopelijk heeft dit gesprek het onderwerp wat duidelijker gemaakt.

 

Met vriendelijke groet,

Kuno Claes

23 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Volgens wat ik al gehoord heb zou het ook lukken met je TVbox achter je eigen router. Wie heeft dit al geprobeerd?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Dan blijft het in principe hetzelfde zoals het nu is.

 

Na de unmanaged switch kan je toch ook een eigen router hangen.

 

In de opstelling die @ClaesOnline heeft krijgt ieder toestel een public ip. Met een router er tussen zouden de toestellen in de living, bovenverdieping en tuinn een local ip krijgen en kunnen ze met elkaar communiceren.

 

Of zie ik dat verkeerd?

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
ClaesOnline
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
De vlam zit erin. Alles op zijn plek! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Beste Punch,

De firewall heeft DHCP aanstaan dus alle wifi punten en apparaten hebben een local ip. Mijn range is 10.8.5.1-254.

0 Likes
ClaesOnline
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
De vlam zit erin. Alles op zijn plek! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Beste igvfer,

Dat lijkt me ook te kunnen maar dan moet je eerst uitzoeken wat voor communicatie Telenet gebruikt (Poorten etc) en dan zou je dat denk ik in je router kunnen toestaan.

0 Likes
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Ok, also get zo werkt in jouw setup, dan zou het ook moeten lukken met een eigen router direct achter de emta... En dan een poort in IPTV mode zetten, waarop je die setup box hangt...

 

Do zo ik het nu ook met mijn digicorder, deze krijgt dus alleen een 10.x adres... En geen 192.x adres... Die 192.x adressen op een digicorder hebben toch geen meerwaarde als je maar 1 digicorder in huis hebt

0 Likes
ClaesOnline
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
De vlam zit erin. Alles op zijn plek! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Beste NoFate,

Ok. Ik zal het eens proberen. Ik heb toch een switch die VLANS ondersteund en aangezien PFSense zo uitgebreid is zal dit inderdaad wel mogelijk zijn.

0 Likes
EricB
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! It's your third party!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Beste,

 

Iemand getest met de Motorola / CV6181E (DOCSIS)/EURODOCSIS 3.0.

Mijn Digicorder en Digibox zitten nu op het telenet network (de unmanaged switch in het vb zijn bij mij een aantal poorten in een specifieke vlan in een managed switch) al de rest is intern network (modem only). 

Kan ik een tv box gaan halen en testen? Als het niet werk gewoon terug de oude situatie verder gebruiken? Ik heb gelezen dat je 30d hebt om je digicorder/box terug te brengen na de switch.

 

Als die niet werkt kan ik de modem only upgraden naar de laatste versie zoals vermeld hierboven?

 

Mvg

Eric

  
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

@ClaesOnline 

 

Beste,

 

Als ik mijn TV Boxen ben gaan halen dan had ik geen andere keus dan mijn EMTA in te ruillen voor een HGW omdat deze niet compatible is en het systeem wou de nieuwe box anders niet activeren.

 

Ik was in de veronderstelling dat ik ook een EuroDocsis 3.0 24*8 EMTA Modem had, ik spreek nu over een maand of 2 geleden, of is deze recenter?

 

M.v.g.

0 Likes
WimRotor
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Complimentendag A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

@EricB 

Ik heb hier zelf ook een Motorola/CV6181E en vermoedelijk zal deze niet compatible zijn. Aangezien @ClaesOnline spreekt over een 24*8 type modem. 

 

Op volgende link https://mijn.telenet.be/mijntelenet/activation/activate.do zie ik  het overzicht van de verschillende types in gebruik bij Telenet. Ik zou verwachten dat ik mijn huidige modem kan omruilen voor een 24*8 CV7160E EMTA 3.0 ?

 

Drop zeker jullie feedback mocht je resultaat boeken! 🙂 

Thx

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

@WimRotorJe kan je modem inderdaad gaan omruilen in een Center voor de allerlaatste witte HGW (een 24x8). Verschil met de zwarte die jij hebt: de zwarte kan max. 400 Mbps halen en deze witte 1000 Mbps of 1Gbps. Voor de TV boxen zal dit geen verschil maken. Enkel dat na een modem only, dat is er eentje (een zwart) met 2 telefoonaansluitingen en 1 UTP aansluiting een tvbox blijkbaar niet goed werkt. Die zou enkel correct werken na een HGW.

Wie bewijst het tegendeel met een modem only en een eigen router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WimRotor
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Complimentendag A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

@igvfer 

Kwestie van dan een 24*8 CV7160E EMTA 3.0 modem te laten/zelf installeren, indien bandbreedte een issue zou zijn voor de TV BOX ? 

 

 

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Modem zelf installeren. Fluitje van een cent. Kost je anders 85€. Het is niet omdat de nieuwe modem meer bandbreedte aankan dat je ook meer bandbreedte hebt. Je hebt 100 of 200 of 400 Mbps volgens je abonnement. En op al die abonnementen kan de TVbox draaien.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ClaesOnline
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
De vlam zit erin. Alles op zijn plek! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Beste @WimRotor ,

De laatste nieuwe zwarte modem is 24*8 en zal dan ook gigabit snelheiden halen.

 

Met vriendelijke groet,

Kuno Claes

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

@ClaesOnline je verwijst in je post naar de discussie dat een TV-box niet zou werken met een modem-only (EMTA) set-up. Dat hebben we in mei uitgeklaard, zie deze post. Daar kan je lezen dat een EMTA technisch eender welke STB kan ondersteunen, maar we omwille van o.a. security redenen bij Telenet de voorkeur geven aan de HGW voor de TV-box.

 

Vervolgens wil ik je informeren dat je op dit moment werkt met een niet-ondersteunde configuratie. Wat kan inhouden dat je bij eventuele problemen in de toekomst alsnog door de klantendienst gevraagd wordt om je huidige EMTA modem om te ruilen voor een HGW, zoals de TV-box vereist.

 

Ook zorgt je huidige configuratie ervoor dat er nog bepaalde orders onvolledig zijn op je account, die later mogelijks voor problemen kunnen zorgen bij wijzigingen. Daarnaast zal Telenet in de toekomst niet-ondersteunde configuraties kunnen traceren en afsluiten. Je TV-box werkt op dit moment wel, maar laten we duidelijk zijn dat het eigenlijk niet de bedoeling is.

 

Er is alleszins niets veranderd aan het standpunt van Telenet: het is op dit moment niet mogelijk om een TV-box te nemen in combinatie met een EMTA. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.