24775
netweters
|
152603
antwoorden
|
20721
vragen
|
Het loopt de spuigaten uit...! 212 spam/phising mails ontvangen in 24 uur.... Wat doe je er effectief aan? mvg, Alain
Een ander adres aannemen. Telenet heeft je 10 mailboxen met elk 5 aliassen. Dat zijn 50 adressen. Gebruik een adres voor serieuze zaken, eentje voor familie, vrienden, om te registreren etc.
Deel je adres niet met Jan en alleman en doe niet mee het forwarden van 'grappige' mails en eis van afzenders dat ze je bij group mails in de Bcc.
Ik werk al van in het begin op die manier en op 25 jaar ontvang ik bitter weinig spam/phishing.
Wat ik ook doe: een eigen domein met mailhosting en een catchall instellen. Dat wil zeggen dat ik een uniek adres kan aanmaken voor elk site waar ik registreer. Voor Telenet zou dat dan bijvoorbeeld telenet.be@example.com kunnen zijn. Komt er spam op dat adres, dan blokkeer ik het en verander ik het naar een ander adres.
U niet overal op inschrijven. In uw e-mail app of programma niet toelaten dat externe afbeeldingen getoond wordt. Probeer u niet uit te schrijven op spam want at heeft het tegengestelde effect. Gebruik minstens twee verschillende e-mailadressen (twee mailboxen), waarbij je één voorbehoud voor ernstige zaken: familie, goede vrienden, zakenrelaties) en een ander dat je dan gebruikt om weer eens ergens in te loggen.
Het internet is zogezegd gratis. Het is een systeem gebaseerd op diefstal van gegevens. De gegevens die ze van u en mij verzamelen zijn veel geld waard. Heb je al een gekeken hoeveel ondernemingen geïnteresseerd zijn in jouw gegevens? Neen? De volgende keer dat je de keuze krijgt om cookies te aanvaarden, kies eens de optie dat je dat zelf wil bepalen. Op meer dan één plaats kan je (als je er de moed voor hebt) er meer dan duizend verschillende vinden die gegevens van jou willen. Dan zijn er ook nog die in strijd met de EU regelgeving u geen keuze laten want ze beweren een gerechtvaardigd belang te hebben.
Mij maak je niet wijs dat die allemaal heel correct zijn. Het is natuurlijk comfortabeler en gemakkelijker om direct op de ja te klikken bij de cookie vraag.
Wat je ook nog kan doen, is om een e-mailprogramma of app zoals Thunderbird te gebruiken. Die heeft ook een ingebouwde spamfilter. Die spamfilter is ook zelflerend. Je hebt in je inbox een ongewenst bericht, duid die aan als ongewenst en die verplaatst zich zo naar de spamfolder. Heb je een gewenst bericht in de spamfolder, merk die dan al gewenst en die komt dan automatisch in de inbox. Vermijd het lezen van de spamberichten.
Zelfs als je alle adviezen volgt, zal je nog spam krijgen. Sinds de gezamelijke ingreep van de telecomoperators en politie is de spam ernstig verminderd. In de slechtste periodes had ik er maximaal 20 a 30 per dag op mijn Telenet adres. Mijn voorlaatste spam was van 23 februari valse pishing My-eBox en de laatste van zo even om 17:20 valse van zogezegd Argenta. Zulke mail stuur ik altijd onmiddellijk door naar verdacht@safeonweb.be.
ja, alvast bedankt voor het meezoeken naar een oplossing, helaas..... cookies aanvaard ik nooit, tenzij deze noodzakelijk zijn, ik heb 5 e-mailadressen, 4 van de 5 zijn besmet, heb hier Telenet als provider, denk van in , heb een 'besmetting' opgelopen door Adobe, de rest, denk ik, door destijds veelvuldig gebruik te maken van die 'afwezigheidsassistent' en 't is ook niet gemakkelijk om nu opnieuw te beginnen met nieuwe e-mailadressen, teveel organisaties, zoals elektriciteit, gas, water, aankopen Bol, Coolblue Internet,overheid, provincie, stad, enz hebben mijn hoofdadres, begin dat maar te wijzigen..... Verdacht@safeonweb brengt voor de meeste SPAM mails geen oplossing, wel voor phising mails maar dat duurt dan ook zeker een maand vooraleer ik deze niet meer ontvang ; De laatste maanden staan de al de geadresseerde 'ontvangers' van die mails open en bloot zichtbaar in de adresbalk.. niet meer te doen, ik krijg er dagelijks nu nog steeds een goeie 80, toch al bedankt voor de tips
sorry, vergeten in te vullen, ik heb Telenet al van juli 1998, start email PANDORA.....