41879
netweters
|
18388
gesprekken
|
19873
vragen
|
Sinds enkele weken krijg ik zo goed als geen Spam mails meer in mijn mailbox ( wat best ok is ) . Maar er zijn ook verschillende mails die niet meer doorkomen. Bv We Transfer, Ticketmaster, of bepaalde nieuwsbrieven krijg ik niet meer. Enige goede raad? Is er bij Telenet iets veranderd?
Titel gewijzigd door Dante (mod) | Vorige titel: Geen spam meer, maar ook bepaalde mails niet
Je bent best dat je dit meld aan telenet
En zorg voor een extra e-mail adres hotmail of gmail
Ik heb idd een tweede gmail adres. Ik ga het melden aan Telenet. Bedankt.
Je mag er niet per definitie van uitgaan dat het probleem bij Telenet is. Als je zo een probleem meldt aan Telenet moet je exacte informatie kunnen geven: exacte datum en tijdstio van verzenden, mailadres van de afzender (bij u en bij mij is dat duidelijk, voor (grote) ondernemingen is dat niet altijd zo duidelijk, hetgeen in de 'van' staat is niet noodzakelijk de echte verzender), Zonder deze basis info kan Telenet ook niet veel doen.
Ik weet wel dat als je een mail niet gekregen hebt, dan beschik je niet over die informatie. Daarom moet je ook eerst contact opnemen met de afzender om deze info te bekomen.
Ok, snap ik.
Veel providers (zoals Telenet) passen strengere regels toe, om te voorkomen dat er te veel spam in onze mailboxen terecht komt. Zo wordt bijvoorbeeld strenger gecontroleerd of de domeinnaam van de verzender wel overeenkomt met de mailserver waar de email van afkomstig was. Op die manier wordt spoofing onderdrukt.
Indien bijvoorbeeld een gmai serverl een email ontvangt voor één van zijn gebruikers, afkomstig van gebruilker@voorbeeld.be, dan zal google eerst een lookup doen van de DNS mail-settings voor het domein voorbeeld.be om te zien welke mailservers dit domein gebruikt. Daar zijn verschillende informatievelden voor, zoals MX, SPF, DKIM and DMARC.
Indien de mail afkomstig is van mailserver.voorbeeld.be zal google de mail doorlaten. Ook indien een andere mailserver gebruikt wordt, die via de DNS gegevenss bekend gemaakt is.
Komt de email echter van een ongeauthorisseerde server, zal google de email als spam markeren, of misschien zelfs volledig verwerpen.
Of emails wel of niet goed zullen aankomen hangt dus meestal of van de configuratie van de verzender-provider.
Hierdoor is het tegenwoordig ook moeilijker om email te sturen vanaf een eigen mailserver. Daar komt best veel bij kijken, om te zrgen dat je email de ontvanger ook effectief zullen gaan bereiken.
Wil een bedrijf, of een persoon met een eigen domein bijvoorbeeld een nieuwsbrief versturen, maar daarvoor gebruik maken van een dienst zoals zoho of mailchimp, moet de afzender er voor zrogen dat zijn eigen domeininstellingen juist zijn, zodat de ontvanger weet dat de email van hun, via mailchimp legittem zijn en geen spam.
Het klopt wat je hier zegt
Voor bedrijven kan ik begrijpen dat ze dit zelf in eigen beheer willen doen
Maar voor een particulier is dit niet doen baar is een dag taak bijna en dan ben je nog niet zeker of alles toe komt
Zoals je zegt gebruik die grote mail providers kost een beetje geld maar je bent wel zeker dat het toekomt
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat vooral nieuwsbrieven - zelfs wanneer deze van bedrijven komen - nogal eens niet door de moderne spam-controlles geraken, zeker wanneer het bedrijf een externe dienst gebruikt voor de versturing van zijn nieuwsbrieven.
Ik gebruik voor mijn prive domeinnaam de mail service van Google Apps - als ik emails vanaf gmail verstuur worden die ook effectief met mijn domeinnaam verstuurd.
Om te voorkomen dat deze emails bij de ontvangers in de spam terecht komen, of misschien zelfs niet aankomen heb ik een TXT DNS record binnen mijn eigen domein zone moeten aanmaken:
TXT "v=spf1 include:_spf.google.com include:mx.ovh.com -all"
Daarnaast gebruik ik soms de smtp servers van ovh,
Zou ik eens een andere externe dienst voor de versturing van mijn emails willen gebruiken, dien ik die ook toe te voegen.
Er zijn nog verschillende andere parameters waar de verzender rekening mee moet houden. De verantwoordelijkheid om wel of niet als spam geclassificeert te worden of niet ligt meestal bij de verzender, niet de provider van de ontvanger.
Als ik me niet vergis heeft de echte verzender altijd de informatie:
De echte verzender (de tussenpersoon), doet niets met de info van geweigerde mails.