Beantwoorden
MartijnF
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Kan geen mail versturen op locatie

Goedendag

Ik ben zelfstandige en werk vaak op locatie bij klanten.
Deze hebben natuurlijk niet altijd Telenet, wanneer ik bij een klant kom die een andere provider heeft kan ik opeens geen e-mails meer versturen, wel nog ontvangen.

Tot voor kort(2 maanden geleden) werkte dit nog, er was toen een storing, ik kon zelfs geen mails versturen met de webmail. Sindsdien kan het dus van bij de klanten enkel bij de webmail.

Ik heb outlook 2016 gekocht omdat het goede functionaliteiten heeft, aangezien dat dat programma niet goedkoop is zou ik het dus ook wel willen blijven gebruiken en niet iedere keer moeten overschakelen.

 

Is er iemand dat een oplossing zou weten?
Op de klantendienst waren ze niet bepaald behulpzaam

0 Likes
18 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan geen mail versturen op locatie

Hoe zijn de instellingen van de SMTP server in uw outlook Office?

Volgens deze instructies? https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/e-mails-versturen/

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Kan geen mail versturen op locatie

Heb je SMTP ingesteld op Outlook zoals hier uitgelegd?

 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/guide/e-mailprogramma-instellen-voor-je-telenet-e-mailadre...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Kan geen mail versturen op locatie

Is dit bij al jouw klanten of bij sommige? Het zou kunnen dat sommige klanten rules hebben ingesteld op hun firewall waardoor jij geen privé-mails kan versturen.

Ik zit hier ook bij een klant en ik kan ook niet aan mijn Telenet mails als ik via het netwerk naar internet ga (en ook niet aan gmail etc.).


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Kan geen mail versturen op locatie

De kans bestaat uiteraard dat de klanten regels hebben waarbij outlook (als het niet de exchange is van het bedrijf) geen uitgaande mail toestaan.

Je kan - indien je mailbox correct ingesteld staat met imap, smtp, ssl, tls, zie handleiding- testen op vb de buren hun wifi (proximus, orange,....) of je mails daar wel buiten geraken.

Als ze daar wel buiten geraken ligt het aan de regels bij je klanten, lukt het daar ook niet, dan heb je waarschijnlijk jouw mailbox niet correct geconfigureerd

0 Likes
MartijnF
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Kan geen mail versturen op locatie

Ik had deze instellingen tot 2 maanden geleden, toen was er een ander probleem en kon ik helemaal geen mails meer versturen. Van de klantendienst heb ik voor de smtp server de poort moeten veranderen naar 25 en geen beveiliging.

0 Likes
MartijnF
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Kan geen mail versturen op locatie

Dit probleem doet zich bij iedere klant voor die een andere provider als telenet heeft.
Als ik bij mijn broer op bezoek ga, deze heeft proximus heb ik ook hetzelfde probleem.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Kan geen mail versturen op locatie


@MartijnFschreef:

Ik had deze instellingen tot 2 maanden geleden, toen was er een ander probleem en kon ik helemaal geen mails meer versturen. Van de klantendienst heb ik voor de smtp server de poort moeten veranderen naar 25 en geen beveiliging.


Via poort 25 is niet alleen onbeveiligd, je kan er alleen maar mail mee versturen via een Telenet-verbinding. In dat opzicht is het dus helemaal normaal dat je geen mail kan versturen via een Proximus-verbinding. Verander je instellingen voor uitgaande mail terug naar poort 587 (STARTTLS) en je probleem zou opgelost moeten zijn.

 

Edit: Voor de zoveelste keer valt het me op dat het probleem zich voordoet met Outlook. Zoek maar eens rond op het forum, mogelijk staat er ergens een oplossing. Zelf doe ik het al jaren zonder problemen met een gratis mailclient, Mozilla Thunderbird.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MartijnF
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Kan geen mail versturen op locatie

Met deze instellingen werkt mails verzenden niet, zelfs niet van bij mij op kantoor.

"De reactie van de servers was: 530.5.1.0 must authenticate first."

 

Inmiddels ben ik het ook aan het uittesten via een andere mail client "EM client", deze avond ga ik het ook eens testen met thunderbird. Tot nu toe heeft nog niks van dit gewerkt.

Outlook is ook speciaal aangekocht dus zou ik het graag gebruiken natuurlijk maar uiteindelijk gaat het mij er gewoon om dat mijn mailbox werkt.

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Kan geen mail versturen op locatie

@sb

"Via poort 25 is niet alleen onbeveiligd, je kan er alleen maar mail mee versturen via een Telenet-verbinding. In dat opzicht is het dus helemaal normaal dat je geen mail kan versturen via een Proximus-verbinding. "

 

Die uitspraak klopt echt niet. 25 is de poort die algemeen gebruikt wordt voor SMTP en die is inderdaad onbeveiligd maar kan door iedereen gebruikt worden op elke verbinding. Welke extra controles de providers er nog aan toevoegen ligt natuurlijk puur aan de provider.

Er zijn wel degelijk nog SMTP servers die gratis toelaten om via port 25 mails te versturen: https://www.arclab.com/en/kb/email/list-of-smtp-and-pop3-servers-mailserver-list.html 

 

@MartijnF

De boodschap "De reactie van de servers was: 530.5.1.0 must authenticate first." bewijst wat ik hiervoor al zei: de server bij je klant heeft extra regels ingebouwd en bewaakt poort 587.  Server 530.5.1.0  is geen publieke server (niet van Telenet). Misschien moet je eens pingen bij jouw klant om uit te zoeken welke server het juist is. Je moet eerst daarop waarschijnlijk geauthenticeerd zijn, voor je de mails door kan sturen naar Telenet.

 

In principe, als het aan de firewall regels ligt bij de klant, dan zou het normaal niet mogen uitmaken welke mail client je gebruikt tenzij er andere poorten gebruikt worden.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Kan geen mail versturen op locatie

De boodschap "De reactie van de servers was: 530.5.1.0 must authenticate first." bewijst wat ik hiervoor al zei: de server bij je klant heeft extra regels ingebouwd en bewaakt poort 587.  Server 530.5.1.0  is geen publieke server (niet van Telenet).

 

5.1.0 is niet de naam van een server, maar een standaard melding zoals omschreven in RFC 1893 (Enhanced Mail System Status Codes).

 

http://www.faqs.org/rfcs/rfc1893.html

 

    5.X.X   Permanent Failure

       A permanent failure is one which is not likely to be resolved by
       resending the message in the current form.  Some change to the
       message or the destination must be made for successful delivery.

 

       X.1.X   Addressing Status

          The address status reports on the originator or destination
          address.  It may include address syntax or validity.  These
          errors can generally be corrected by the sender and retried.

 

      X.1.0   Other address status

          Something about the address specified in the message caused
          this DSN.

 

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Kan geen mail versturen op locatie


@sbschreef:

De boodschap "De reactie van de servers was: 530.5.1.0 must authenticate first." bewijst wat ik hiervoor al zei: de server bij je klant heeft extra regels ingebouwd en bewaakt poort 587.  Server 530.5.1.0  is geen publieke server (niet van Telenet).

 

5.1.0 is niet de naam van een server, maar een standaard melding zoals omschreven in RFC 1893 (Enhanced Mail System Status Codes).

 

http://www.faqs.org/rfcs/rfc1893.html

 

    5.X.X   Permanent Failure

       A permanent failure is one which is not likely to be resolved by
       resending the message in the current form.  Some change to the
       message or the destination must be made for successful delivery.

 

       X.1.X   Addressing Status

          The address status reports on the originator or destination
          address.  It may include address syntax or validity.  These
          errors can generally be corrected by the sender and retried.

 

      X.1.0   Other address status

          Something about the address specified in the message caused
          this DSN.

 

 


Mij leek het een IP adres, maar dan zat ik duidelijk ik de verkeerde richting Gefrustreerde man

 

https://wiki.mattrude.com/SMTP_Status_Codes:

 

5.1.0Bad Email AddressBad email address. This status code is generated by the sender’s local mail server.

If the email was addressed internally, then it means that the addressee, as written in the email’s TO, CC, or BCC fields, does not exist in your organization’s email system.

If the email was addressed externally, then the recipient’s email address was misspelt.

 

Ik blijf dus bij mijn stelling dat het een probleem is op het lokaal netwerk bij de klant...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
MartijnF
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Kan geen mail versturen op locatie

Het was idd een probleem met proximus zelf maar niet iets waar de klanten zelf iets aan konden doen.
Ik moest de smtp server op: relay.proximus.be zetten met de onbeveiligde poort.
Hierna werkte het.


Dit was dus ook geen fout met outlook want iedere andere e-mail client deed hetzelfde.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan geen mail versturen op locatie

En wat als je nu toevallig bij een Telenet of Orange klant zit? Dan zal het weer niet werken vermoed ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Kan geen mail versturen op locatie


@MartijnFschreef:

Het was idd een probleem met proximus zelf maar niet iets waar de klanten zelf iets aan konden doen.
Ik moest de smtp server op: relay.proximus.be zetten met de onbeveiligde poort.
Hierna werkte het.


Dit was dus ook geen fout met outlook want iedere andere e-mail client deed hetzelfde.


Welke andere mailclients heb je dan geprobeerd? En welke (exacte) foutmelding gaven die?

 

Verder, als Telenet-klant werken via een (onbeveiligde) Proximus-verbinding, dat is toch om problemen vragen, want bij de eerste klant met een niet-Proximus verbinding heb je wéér een probleem. Als je een beveiligde verbinding instelt, dan kan je (in principe) overal mail verzenden.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes