24751
netweters
|
152327
antwoorden
|
20691
vragen
|
Beste,
Ik heb een mail gehad van Abuse telenet met volgend bericht:
We ontvangen een klacht over kwaadaardige activiteiten vanaf uw IP-adres.
Vervolgens heb ik een mail gestuurd met de vraag of ik logs kon krijgen, ik wil namelijk weten welk intern ip adres of dergelijke voor problemen zorgt. Nu sturen ze dit terug:
Bedankt voor uw email
Het is met de ip 141.134.1.143 verbonden.
Als ik dit ip adres opzoek krijg ik te zien dat het van telenet zelf is, dus ik word hier niet wijzer van.
Kan iemand mij helpen? Ik zou willen weten welk toestel voor problemen zorgt + of die van een bepaalde periode zijn of juist nog steeds lopende zijn.
Alvast bedankt voor de hulp!
Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: abuse telenet
Heb je de mail naar Telenet met een reply gedaan? is uw verzonden bericht gericht aan @telenet.be?
Indien het effectief van Telenet komt zou dat mogelijk kunnen betekenen dat er spam verstuurd werd vanop jouw toestel, dat jij uiteraard niet weet omdat jouf toestel gehackt is.
komt van abuse@telenetgroup.be en zij delen een mail als bijlage van abuse@lascaux.it wat me uiteraard doet twijfelen waardoor ik hier één en ander plaats.
moet ik hier headers van die mail delen? (is misschien wat veel)?
Dat is weldegelijk het abuse emailadres van Telenet, dus dat klopt.
Jij hebt een NAS draaien thuis? (Ik kom in ieder geval op een NAS uit als ik het IP-adres uit je post gebruik) Misschien is er effectief een probleem met het toestel...
Mijn advies:
Nooit, nooit, NOOIT zomaar op mails reageren! Trek ook alle, maar ook ALLE emails in twijfel. Toch zou ik persoonlijk eerst eens bellen naar telenet zelf of dit wel klopt. Je hoort dagelijks mensen die voor dit soort grapjes maar al te snel vallen (No offense). Heel veel geld kwijt zijn en meer. Misschien overdrijf ik wat, toch .... beter safe then sorry.
Het is mogelijks echt, zie Userbase topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=64296
Mogelijks kan je een virus hebben of een apparaat die slecht beveiligt is en nu in handen is van threat actors. Gaan uitzoeken met wire-shark zal niet zomaar op 123 opgelost geraken. Probeer iemand aan de haak te slaan die wat kennis heeft en wat tools op je netwerk kan zetten en oplossen zou ik zeggen.
Thanks voor je reply.
Ik heb de headers bekeken en daarop gebaseerd dat ik wel kon antwoorden zonder zaken prijs te geven.
Ik denk dat bellen met telenet een goed idee is, dan kan de support zelf nakijken of er iets van klopt.
Kan telenet mij in theorie ook aangeven van welk intern ip adres het probleem komt? (of idd op basis van protocol met wireshark).
In het topic die je deelt zie ik inderdaad veel twijfel bij mensen, maar ook mensen die weldegelijk wat meegemaakt hebben. Het plost blokkeren van alles is wel schrikwekkend (langs hun kant misschien ook logisch, maar die communicatie mag helderder).
Klopt, synology draait + poorten naar buiten toe.
Best die poorten naar buiten toe uitschakelen en dan onderzoeken zeker?
Als je poorten via port-forwarding bedoelt, dan is dat naar binnen toe; niet naar buiten toe.
Stel dat er iets van malware draait op je NAS, dan zal dat niet veel helpen; aangezien verkeer naar het internet nogsteeds mogelijk is.
Zolang je niet weet waar het juist over gaat blijft het natuurlijk gissen naar de oorzaak. Heb je in de headers iets van IP-addressen zien staan?
Ik betwijfel dat Telenet meer info heeft in dit geval, maar je kan het maar vragen.
Ik weet niet hoe ik het hier op dit forum moet plaatsen, maar ik zou toch graag delen dat ik het vermoeden heb dat het spam is gezien ik volgend bericht heb gekregen.
rede tot wantrouwen:
Daar ben ik niet zo zeker van. Als je op een link in een mail klikt (ik weet niet of dat al dan niet gebeurt is) dan neem je een risico. <je weet niet wat er achter de link zit, tenzij je de bron bekijkt en dan kan je eventueel merken dat de link naar iets gans anders is dan getoond wordt.
Het kan spam zijn kan ook echt zijn
Vanaf het internet niet meer werkt neem je best contact met de ombudsdienst telecom
dat is alles dat werkt
Nergens op geklikt, wel een reply gedaan.
@luc55 schreef:Vanaf het internet niet meer werkt neem je best contact met de ombudsdienst telecom
dat is alles dat werkt
Dit is totaal offtopic, maar wil hier toch even op antwoorden.
Als het internet niet werkt, dan kijk je na of er binnenshuis een probleem is. Indien niet contacteer je Telenet.
Als je meteen naar de ombudsdienst stapt, geef je Telenet niets eens de kans om eventuele problemen recht te zetten én geef je die mensen zonder reden extra werk.