Beantwoorden
YvesC
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Dat loopt vlotjes.

Mails van aliassen ophalen met nieuwe Outlook

Beste Netweters

Beste Netweters

Ik gebruik op mijn desktop al sinds jaar en dag Outlook voor mijn e-mail. Door de jaren heen heb ik mij telkens de professionele Office aangeschaft, omdat ik voor mijn werk de verschillende onderdelen (Word, Excel, Access, Powerpoint en Outlook) intensief gebruikte. Ik wou ook thuis dezelfde programma's gebruiken, dus schafte ik telkens Office aan. Momenteel gebruik ik Office 2021 Professional Plus. Ieder zweert bij de programma's die hij het beste kent, dus emaillen doe ik sinds jaar en dag met Outlook.

Sinds een paar maanden ben ik overgeschakeld op het Nieuwe Outlook. Eerst uit niewsgierigheid maar gaandeweg ben ik het blijven gebruiken. Bij aanvang kon je makkelijk terugschakelen naar het "oude" Outlook door een knop bovenaan de balk. Dezelfde knop waarmee je de eerste sessie had geopend. Ik vind dat het nieuwe Outlook mooier oogt, en het werkt ook sneller. In het begin gaat het wat stroef en moet je de nieuwe en bestaande functionaliteiten al doende ontdekken, maar nu loopt het lekker.

Op mijn echtgenote haar laptop staat dezelfde versie van Office en uiteraard ook dezelfde onderdelen. Omdat ze haar mails vooral op de smartphone verricht, werkt ze vooral met Gmail. Ze is dus minder geïnteresseerd in het Nieuwe Outlook. Voor mezelf wou ik echter ook op de laptop het Nieuwe Outlook gebruiken. Via voornoemde knop op de bovenbalk kan ik de Nieuwe outlook openen. Er is echter een probleem op het vlak van accounts. Voor mijn mailbox werk ik met IMAP en SMTP. Het programma haalt alleen de berichten op van 1 account (deze met de extensie @Pandora.be, wat eigenlijk een alias is van het basisaccount met extensie @telenet.be). De beide andere accounts moet ik zelf toevoegen (de account van mijn echtgenote is ook een alias met extensie @telenet.be). Daar alles naar behoren werkt in het bestaande Outlook, vermoed ik dat het probleem zich situeert op het niveau van de accounts en hun wachtwoord. Het wachtwoord dat dient ingegeven om contact te leggen met de server. Ik gebruik nog steeds het wachtwoord dat ik van Telenet kreeg. Dat trouwens ook wordt gebruikt om in te loggen op Telenet en Telenet TV op onze tablets. Dat wachtwoord schijnt niet te werken voor mijn echtgenote haar account, al is het een alias van mijn account en voor dezelfde mailbox.

Weet iemand hier raad mee? Moet ik iets wijzigen aan mijn wachtwoord? Zijn er nog Netweters die het Nieuwe Outlook gebruiken, en hebben die gelijkaardige problemen?

Met vriendelijke groeten,

YvesC  

 

Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: Nieuwe Outlook van Microsoft

9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mails van aliassen ophalen met nieuwe Outlook

Aliassen worden altijd automatisch binnengehaald met de hoofdaccount. Wil uw vrouw enkel haar mails zien dan moet er een nieuw account aangemaakt worden. Dit doe je door de alias eerst te verwijderen, vervolgens vrij te geven (niet vergeten) en dan opnieuw aan te maken in het nieuwe account.

Dit heeft allemaal niets met Outlook te maken of eender welke mailclient. Wat wel een isseu kan zijn is dat er strenger toegekeken wordt op paswoorden. Minstens 8 tekens, met hoofd- en kleine letters, cijfers en andere tekens ( +, -, @, _, §, ik noem er maar enkele).

Dan is dit al gescheiden. Dan het verschil tussen Imap en POP3. IMAP synchroniseert en verwijdert geen mails van de server.

POP3 gaat de mails ophalen van de sever en kopiëert die op je PC en verwijdert de mails van de server.  Je kan beiden naast elkaar gebruiken zonder problemen gebruiken. Maar bij POP 3 moet je dan wel in limiet instellen wanneer de mails mogen verwijdert worden. Bijvoorbeeld mails ouder dan 100 dagen. Je bent ze niet kwijt want ze staan op je PC. Maar je kan op je smartphone nog altijd je mails bekijken van de laatste 100 dagen via IMAP.

Het voordeel is wel dat je mailaccount niet kan vollopen op die manier.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
YvesC
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Dat loopt vlotjes.

Mails van aliassen ophalen met nieuwe Outlook

Beste Ignace (igvfer),

 

Sorry voor mijn laattijdige respons op jouw reactie op mijn vraag van 20/12/2023, ik antwoord op je reactie met de laptop van mijn echtgenote.

Ondertussen is de Outlook 2021 ook bijgewerkt, maar ik vind de nieuwe Outlook toch leuker en hij oogt ook mooier. Ik zie wel geen knop meer verschijnen in de linker bovenhoek van mijn scherm, waarmee ik kan overschakelen op de nieuwe Outlook. Maar ik kan de nieuwe outlook opstarten via Start – Alles – Outlook (New), beide Outlooks zijn daar beschikbaar.

Als ik de nieuwe Outlook open dan zie ik 2 accounts: yves.c……@telenet.be en de alias yves.c……@pandora.be. Als ik daar de account van mijn echtgenote jenny.c……..@telenet wil toevoegen, dan vraagt die mij de instellingen om te kunnen inloggen op de server. Vermits de account van mijn echtgenote een alias is voor mijn mailbox, vul ik daar mijn wachtwoord en mijn gebruikersnaam in voor IMAP en SMTP (trouwens het eerste WW en gebruikersnaam die ik van Telenet indertijd kreeg). Dat lukt niet, ik kan geen verbinding maken met de server voor mijn inkomende – en uitgaande berichten voor dat account.

Ik krijg dus enkel mijn berichten en niet die van mijn echtgenote, terwijl ik beide wil ontvangen. Graag je advies om dat probleem op te lossen. Toch vermelden dat ik de berichten van de 3 account wel ontvang in de Outlook 2021.

 

Met vriendelijke groeten,

 

YvesC

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mails van aliassen ophalen met nieuwe Outlook

Ik kan uw relaas moeilijk geloven.

Voor zover de punten in yves.c……@telenet.be overeenstemmen me dezelfde letters in yves.c……@pandora.be die een ais, heeft het geen zin om dat verschil te maken. Mailprogramma's maken geen onderscheid van hetgeen gehaald of verstuurd wordt met telenet.be of met pandora.be (enkel de van verschilt in de verstuurde mail, en de aan in de ontvangen mail. Maar zoals het woord alias zegt, is het enkel een andere benaming voor hetzelfde. Als uw echtgenote ook nog een alias heeft op uw mailbox betekent dat jij ook haar mails binnenkrijgt en zij de jouwe. Als dat niet zo is, dan heeft zij geen alias maar een eigen mailbox.

YvesC
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Dat loopt vlotjes.

Mails van aliassen ophalen met nieuwe Outlook

Beste Janne_man en Ignace (igvfer),

Bedankt voor jullie respons. 

Ik denk dat ik jullie op een dwaalspoor heb gebracht of mijn probleem niet correct heb weergegeven en jullie daardoor in een verkeerde richting zijn beginnen zoeken.

Uiteindelijk is het vrij simpel: ik wil op mijn echtgenote haar laptop i.p.v. Outlook 2021 het nieuwe Outlook voor Windows gebruiken als email programma. 

Als ik Outlook nieuw open via Start - Alles - Outlook New, dan krijg ik berichten binnen voor 2 accounts: yves.c......@telenet.be en yves.c......@pandora.be.

 Als ik hier het account van mijn echtgenote aan toevoeg: jenny.c.........@telenet.be dan moet ik hiervoor de instellingen ingeven om contact te kunnen maken met de server: imap.telenet.be (poort 993 en SSL/TLS verbindingstype) en smtp.telenet.be (poort587 en verbindingstype SSL/TLS). De vraag is nu welk wachtwoord moet ik ingeven voor IMAP? Ik geef hier het wachtwoord in dat gelinkt is aan het account yves.c......@telenet.be. , maar dat lukt dus niet. Ik weet wel niet welk wachtwoord ik dan wel moet ingeven. Mijn echtgenote heeft wel een ander e-mail adres maar het is in feite een alias van het basisaccount. Misschien ligt het probleem bij de toewijzing van de mailbox? Zie de bijlage.

Met vriendelijke groeten,

YvesC

Schermopname (43).png  

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mails van aliassen ophalen met nieuwe Outlook

Voor de mailbox van jenny.c.........@telenet.be  geef je het wachtwoord van jenny.c...

Volgens mij vergist je u met het melden van een alias.  Vergelijk het met je brievenbus. Jij hebt een sleutel en je echtgenote heeft een sleutel. Het gaat immers over dezelfde bus.  Als je de bus leegmaakt, dan heb je zowel de post die voor jou bestemd is als die voor je echtgenote. Hetzelfde als zij de bus leegmaakt, heeft ze niet alleen haar post maar ook die van u.  Lees hier de goede uitleg van Telenet.

Binnen je abonnement kan je tien mailboxen hebben en daarnaast kan je voor elke mailbox nog voorzien van vier aliassen (dus 5 adressen per mailbox).

De pandora adressen worden niet beschouwd als alias. Het pandora adres is identiek aanhet telenet adres. Dus uw yves.c......@telenet.be is hetzelfde als yves.c......@pandora.be Ik raad u aan om het pandora adres te verwijderen uit uw Outlook. Je zal de mails bestemd voor yves.c......@pandora.be  gewoon blijven ontvangen met yves.c......@telenet.be .

Wat je niet meer zal kunnen is mails versturen met het pandora adres. Sinds 2 mei 2004 geeft telenet geen pandora adressen, maar enkel telenet adressen. Dat is dus een overgangsperiode van twintig jaar. Wees er maar zeker van dat er een dag komt dat telenet het gebruik van de de pandora adressen niet meer zal ondersteunen.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mails van aliassen ophalen met nieuwe Outlook

Eventjes iets terzijde. Ik heb nog enkele reacties gevonden uit 2004 over de omschakeling van pandora.be naar Telenet.be. Leuk om dat nog eens te lezen. Klopt het dat Telenet ooit begonnen is met de domeinnaam pandora.be over te nemen van het toenmalige Belgacom?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mails van aliassen ophalen met nieuwe Outlook

off-topic

@igvfer Daar weer ik niets van. Dat zou me verwonderen, alhoewel als ik alle fusies, overnames, afstotingen, ... in de ict sector zie, is zoiets wel mogelijk.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mails van aliassen ophalen met nieuwe Outlook

Iemand zie me dat een 2-tal weken geleden dat hij klant was met pandora.be bij Belgacom en dan overgenomen werd door Telenet. Dit moet gebeurd zijn bij de oprichting van Telenet of kort daarna vermoedelijk 1996 of 1998.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mails van aliassen ophalen met nieuwe Outlook

Mijn vermoeden: Die persoon had een telefoon en dat was uiteraard bij de RTT of was het toen reeds Belgacom.  Die persoon had een internetabonnement genomen bij Telenet, maar Telenet was nog niet aanwezig op de kabel waar hij woonde. Hij belde dus met zijn telefoon in bij Pandora. De herinnering dat hij toen telefoon had bij Belgacom is juist en ook de herinnering dat hij toen Pandora had is ook juist. Wat hij waarschijnlijk vergeten is, is dat dat hij toen reeds een internet abonnement had bij Telenet onder de merknaam Pandora.

Vóór augustus 2000 gebruikte ik ook de telefoon om op het internet te geraken.

Kijk ook eens naar deze pdf en zoek daarin naar pandora.