Beantwoorden
BitByteNiet
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

Hallo Netweters,

Ik probeer de dagelijkse resem spamberichten rechtstreeks te laten verdwijnen via 'Instellingen - regel bewerken, enz.' Het is me niet duidelijk hoe de 6 condities precies functioneren, in het bijzonder de 'wildcard'. Naar ik begrijp moet die conditie gecombineerd worden met de asterisk (=wildcard ?) en het constante deel van de spam afzender (bv. *@urano.nl), doch het resultaat blijft uit: spamberichten die ik zo had gefilterd blijven binnenkomen. Blijkbaar interpreteer ik iets verkeerd. Helaas wordt dit nergens duidelijk uitgelegd.

Concrete vraag: kunnen jullie de 6 mogelijke condities aan de hand van duidelijke voorbeelden uitleggen? Dit zal ongetwijfeld ook vele anderen ten goede komen.

Bijkomend: Alle spam komt zonder fout perfect in de spambox terecht. Dus moet dit reeds gefilterd geweest zijn door Telenet. Jammer dat er geen code bestaat om deze filtering zelf te kunnen toepassen met de opgave alles rechtstreeks weg te gooien. Of misschien toch?

0 Likes
20 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

Als ge in "Mijn Telenet" instelt om SPAM mails naar de spammap te sturen dan kommen de regels niet meer aan bod.

Ik heb in "Mijn Telenet" ingesteld om de spammails te merken met spam.

dan heb ik een regel gemaakt met "van" bevat ..... weg te gooien.

dan heb ik nog een 2de regel om alle mails gemerkt met spam in de spammap te plaatsen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

@BitByteNiet 

Wat uitleg:

ingevoerde tekst=de voorwaarde die je intikt.

komt exact overeen met: het eerste item moet juist herzelfde zijn als de ingevoerde tekst
komt niet exact overeen met: het eerste item verschilt met de ingevoerde tekst
bevat: in de eerste item vind men de ingevoerde tekst terug
bevat niet: in de eerste item vind men de ingevoerde tekst niet terug
komt overeen met wildcart conditie: het eerste item komt overeen met de ingevoerde tekst waar wilcarttekens gelezen worden als om het even welk teken en in geval van de * over een onbepaalde lengte
komt niet overeen met wilcart conditie: het eerste item komt niet overeen met de ingevoerde tekst waar de wildcarttekens gelezen worden als om het even welk teken en in geval van de * over een onbepaalde lengte
bestaat: het onderwerp is aanwezig (vb met Bijlage)
bestaat niet: het onderwerp is niet aanwezig
voor: het bericht is ouder dan de opgegeven datum
niet voor: het bericht is niet ouder dan de opgegeven datum
na: het bericht is jonger dan de opgegeven datum
niet na: het bericht is niet jonger dan de opgegeven datum

als het onderwerp (1e kolom) een e-mailadres is dan is er nog een bijkomende beperking (veld achter ingevoerde tekst):
allemaal: over het gehele e-mailadrs
localpart: over het deel dat inks staat van de @
domein: over het deel dat rechts staat van de @

wildcarts enkel als de ogegeven woorwaarde komt overeen met wilcart conditie of komt niet overeen met wildcart coditie is

 

Hou ook rekening met u instellingen in mijn telenet, Internet, Telenenet mailboxen. Kies uw mailbox en vervolgens Opties. Als anti-spam op uit staat kan je niets verder doen. Staat het echter op aan dan heb je de keuze tussen spammails in de inbox laten met aangepast onderwerp doot het te laten voorafgaan met [spam] of deze berichten rechtstreeks naar de spamfolder verplaatsen.

 

Je kan gewenste mails krijgen die aangeduid worden als spam. Als je automatisch spam gaat weggooien ga je die mails missen.

 

BitByteNiet
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

Dank om te reageren. Het is teleurstellend dat fundamentele info over het instellen fragmentarisch en onoverzichtelijk blijft. Dus moet je eerst spam in de inbox toelaten om het nadien zelf te kunnen weggooien, zo niet is het instellen van regels zonder enig gevolg?

0 Likes
BitByteNiet
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

Dank voor de uitvoerige toelichting, maar... het blijft bijzonder dubbelzinnig. Eigenlijk zoek ik gewoon typevoorbeelden van hoe je vervelende afzenders rechtstreeks kunt laten verdwijnen.

Uit een eerste ontvangen reactie begrijp ik dat je eerst de spamberichten moet toelaten in de inbox (!), zo niet heeft het instellen van regels geen enkele zin? Dit is de omgekeerde wereld! Door de massale uitstroom van mails detecteert Telenet moeiteloos dat het spamberichten zijn, doch die codering kan/mag je blijkbaar niet oppikken om vervolgens zelf te beslissen wat je ermee wilt doen?

Als ik niettemin verder ga op jouw uitleg, wat wordt er verstaan onder 'eerste item'? Is dat alles vóór het @ symbool?

Typevoorbeeld: ik wil mails zoals
Van: "Dakreiniging Offertes" <dRZKpov@menebopa.xyz>
rechtstreeks laten verdwijnen.

De enige constante van deze afzender blijkt .xyz te zijn. Hoe instellen?

Laatste bedenking: als er geen mogelijkheid is om de spammarkering rechtstreeks te kunnen verkrijgen, is het dan ook niet dweilen met de kraan open? Want de plezante afzenders wijzigen iedere dag hun mailadres... Wordt iedereen dat niet moe dat dit zo maar kan blijven doorgaan, terwijl men ondubbelzinnig weet dat het spam betreft?




Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

De email regels komen aan de beurt juist voordat een mail in de INBOX komt.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

@BitByteNiet 

zo:

janne_man_0-1657745116144.png

 

0 Likes
BitByteNiet
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

Via een wellicht automatische reply kreeg ik de vraag 'is dit de oplossing?'

Helaas, dit is in de verste verte helemáál geen oplossing! Het maakt het moeras van spam alleen maar dieper. Als Telenet geen code wil delen met de gebruiker van mails, die al vanaf de verzending duidelijk geen eerlijk doel nastreven, is dit foefelen in de marge. Onbegrijpelijk dat men op deze manier het nut van elektronische post zo laat degenereren. Men zou als provider er net alle belang bij hebben om dit in de kiem te smoren!

De flauwe middelen die men voorstelt tegen deze stroom van nietsontziende spam en phishing mails is teleurstellend! Is men bang om teveel dataverkeer te verliezen?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

@BitByteNiet 

het is spijtig dat je nog geen oplossing gevonden hebt.

In deze is Telenet niet schuldig, de spammers zijn schuldig. Telenet is de pianist en op de pianist schiet men niet.

 

Heel uw tweede paragraaf vertaal ik naar een niet elektronische versie: De post moet alle brieven openen en door een machine laten lezen. Als de (pseudo inteligente) software van die machine beslist dat het spam is dan wordt die brief weggegooid en in het andee geval wordt die bezorgd.

Ik neem aan dat u met deze stelling niet akkoord zal gaan. Ik kan evenmin akkoord gaan met uw gelijkaardige bewering in uw tweede paragraaf.

 

Je kan ook eens het advies van de federale overheid hier lezen. Mogelijk is er in je omgeving ook ergens een opleiding die je kan volgen en waar je nog andere nuttige tips kan krijgen.

0 Likes
BitByteNiet
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

Van de kant van de spam afzenders moeten we niet naïef zijn om te hopen dat die hun laakbaar gedrag zouden stopzetten. En de pianist weet dat beter dan wie ook.

Om in te pikken op de niet elektronische vergelijking: Als de post zou merken dat een constant kliekje individuen massa's post komt binnenbrengen in het postkantoor om anoniem te versturen en daarvan achteraf ook continu klachten binnenkrijgt van de omwonende burgers, dan hoeft de post deze brieven niet eens te scannen of te lezen. Het is trouwens precies door het massaal anoniem versturen dat Telenet dit als spam kan filteren. Hoe zouden anders al die spam berichten netjes en zonder fout in de spambox terecht komen? Dit heeft niets met brieven openen te maken! Dit verzendgedrag kan alleen door de provider, in dit geval Telenet, correct gedetecteerd worden. Dit genereert bijgevolg een zeer betrouwbare code die op geen enkele andere manier kan geëvenaard worden. Achteraf proberen te filteren is compleet zinloos en boerenbedrog, want de spam afzenders wijzigen continu hun adres. Wat kan een 'opleiding' je helpen als je de tools niet krijgt?

Het is bijgevolg teleurstellend dat de spam codering niet wordt vrijgegeven als filter voor de gebruiker zelf. Als gebruiker neem je dan zelf de verantwoordelijkheid of je die spam nog onder ogen wilt zien of liefst meteen geruisloos laat verdwijnen.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

@BitByteNiet 

Vergeet niet dat geen enkele detectie feilloos is. Je zal steeds false positives hebben en omgekeerd. Omgekeerd is niet zo erg, die kun je dan zelf behandelen, maar een false positive, die dus ten onrechte van ambtswege verwijderd zou worden, die ben je dus kwijt ... En dat wil je toch ook niet hé 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BitByteNiet
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

Het doemdenken van vals-positief is een gemakkelijke dooddoener. Waarom zit iedereen zo hardnekkig het niet vrijgeven van een spamcodering te verdedigen?
Als je zélf beslist wat je met spam gemarkeerde berichten doet, moet er 'ambtshalve' ook niet in tussengekomen worden. Interessant om nog even aan te halen dat de spammarkering van Telenet (of andere providers?) juist zéér goed en correct detecteert! Deze mogelijkheid heb je niet als eindgebruiker, want je bent één van de laatste schakels in de verzending van spam. Je hebt dus niets in de hand om te weten of dit om een zwerm anoniem uitgezonden mails gaat. Ik moet trouwens nog steeds de eerste vals-positief tegenkomen. En mocht die komen, zal het niet van mijn inner circle zijn.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

@BitByteNiet 

Daar moet ik u in tegenspreken. Ik kom regelmatig false positives tegen in mijn Telenet mail.

Ik heb ingesteld dat "zogezegde" spam gemarkeerd wordt met "SPAM" en dan verplaatst wordt naar een folder die ik daar speciaal voor aangemaakt heb. Daar staat regelmatig iets dat geen spam is. En het vreemde is dat bij verschillende mails van één afzender sommige wel en sommige niet als spam "herkend" worden.  En die mails komen uit mijn "inner circle".

In twee specifieke gevallen heb ik getracht dat te ondervangen met rules. Dat heeft niet gewerkt, ondanks dat ik een bepaalde afzender specifiek aanduidde om naar een bepaalde folder te verplaatsen. De reden zou simpel zijn, die rules worden pas toegepast nadat de antispam van Telenet zijn werk gedaan heeft.

Dat is allemaal al een tijdje geleden. Tegenwoordig minder last van. Wel nog één iets bizar: ik heb dus ingesteld dat spam gemarkeerd moet worden met "spam" en in een specifieke folder geplaatst. Dat werkt, maar niet altijd. Met de regelmaat van de klok staat er toch al eens eentje zonder markering in de echte spamfolder.

Waarmee ik maar wil zeggen: geen enkel systeem werkt 100% en je moet steeds alles zelf nogmaals nakijken als je zeker wil zijn.

Ik heb het hier dus wel enkel over spam. Phishing is een ander hoofdstuk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

Staat er dan wel dat het "onderwerp" [SPAM] moet bevatten. Dus SPAM met vierkante haken.

Als er bij mij eentjes zonder de markering [SPAM] in staat dan is het een mail  die ik in webmail gemerkt heb als spam.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Regel bewerken: betekenis van wildcard-conditie e.a.

@Janneke_Dust 

De mails die toch in de echte spamfolder staan zijn inderdaad niet gemarkeerd met [SPAM]

EDIT: ik heb deze mails allemaal teruggevonden in mijn foon in de spamfolder. Nu weet ik niet af ikzelf al die mails als spam heb aangeduid ofdat mijn mailclient (de ingebouwde van Samsung) dat deels gedaan zou kunnen hebben. Ik weet wel dat ik een afzender maar één keer in de foon moet aanduiden en dat vervolgens alle mails van dat adres in de spam vliegen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes