Beantwoorden
rr385
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

Hey iedereen

 

Wij hebben voor onze lokale vereniging een skynet mailadres. ivm Corona kom ik niet meer in de lokalen, maar ik zou nu wat mails willen versturen. Helaas heb ik thuis Telenet en blijkbaar lukt het dan niet om de mails te versturen. 

 

Ik lees op internet dat er manieren zijn om de instellingen te veranderen of via gmail te gaan. Maar er lukt mij niks.

 

Heeft iemand een verstaanbare uitleg voor deze leek?

Tags (1)
0 Likes
16 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

@rr385 

 

Je hebt in elk geval de het proximus mailadres en bijhorend wachtwoord nodig. 

Als je dat hebt, ga met je browser naar webmail.skynet.be je doorploetert de coockies verwerking en dan ben je in de webmail van skynet.

Dit is mogelijk de gemakkelijkste oplossing.

De beste oplossing hangt af van wat je allemaal wil doen en wat gebruikt wordt op de computer van de vereniging. Gaat daar altijd steeds via de webmail van skynet dan blijft dit de beste oplossing. Wordt daar echter een ander e-mailprogramma gebruikt en heb je daar lijsten in van bestemmelingen die je nu ook nodig hebt, dan zal er niets anders opzitten om toch eens even naar het lokaal van de vereniging te gaan. 

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

Provider mail-server configuraties zijn intussen extreem gesofistikeerd (namelijk: omdat mail-server attacks dat, jammer genoeg, ook zijn). Het staat een postmaster vrij om e-mail, zelfs komende van een gebruiker met gevalideerde credentials, (username/password), als nog niet te accepteren om allerhande goede redenen (i.e.: verdachte consideraties). Bijvoorbeeld: Telenet kan (en zal, dat is geweten) een From: x@y.z weigeren als y.z niet telenet.be is (vandaar skynet/telenet probleem).

Maar er zijn veel meer 'verdachte consideraties' (met, waarom niet, hun configureerbare uitzonderingen). Zoals: 'zender' zit (op dit moment), al dan niet terecht, in een of andere spam list (cache). Dan spreek ik nog enkel over eerste mail-server van zender op het pad naar ontvanger. Elke mail-server onderweg (relay, forwarder) kan zijn eigen redenen hebben om niet mee te werken (bijvoorbeeld, als in de mail-server ketting een dynamisch adres zit, iets waar, destijds, bijvoorbeeld, Belgacom, vrij snel komaf mee maakte). Tenslotte kan de laatste (of ook tussen liggende) mail-server vlak bij ontvanger de e-mail nog weigeren als niet aan SPF voldaan is. Dit zijn nog maar een klein aantal van de vele aspecten. Er bestaan allerlei databases in de cloud om e-mails ergens onderweg te helpen filteren, onder andere, als spam en/of virus. Er komen steeds nieuwe configureerbare, aspecten bij. Uiteraard: het is een bikkelharde strijd tussen gebruik en misbruik. Dat gezegd: een postmaster kan, op kleine schaal, niet te min opteren om, weliswaar onder strenge controle, bepaalde e-mails toch door te laten. Zo heb ik vroeger zelf, lang, als postmaster, van toen mobiele devices begonnen in voege te raken, nog voor de providers zelf deze service aanboden, aan goede kennissen credentials gegeven om, via mijn, onafhankelijke, mail-server, van 'eender waar', mobiel e-mail te kunnen versturen. Inmiddels heeft (en prefereert) natuurlijk elke provider alternatieven voor de, oorspronkelijk niet geauthenticeerde, SMTP op poort 25.

In het kort: gebruik, toch vandaag, en waarom niet, om e-mail te zenden, steeds SMTP server van je provider, en, best, met username/password, i.e.: niet zonder enige authenticatie. Dus: als je provider Proximus is, configureer voor je e-mail client een Proximus SMTP server. Idem dito voor elke andere provider, zoals Telenet.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes