24792
netweters
|
152705
antwoorden
|
20731
vragen
|
Hey iedereen
Wij hebben voor onze lokale vereniging een skynet mailadres. ivm Corona kom ik niet meer in de lokalen, maar ik zou nu wat mails willen versturen. Helaas heb ik thuis Telenet en blijkbaar lukt het dan niet om de mails te versturen.
Ik lees op internet dat er manieren zijn om de instellingen te veranderen of via gmail te gaan. Maar er lukt mij niks.
Heeft iemand een verstaanbare uitleg voor deze leek?
@rr385 als je een Skynet email adres hebt ga je de uitgaande server instellingen nodig hebben van Skynet zelf ( Proximus)
https://help.switch.be/hc/nl/articles/205278789-E-mail-instellingen-voor-Proximus-Skynet-Belgacom
@rr385 schreef:Hey iedereen
Wij hebben voor onze lokale vereniging een skynet mailadres. ivm Corona kom ik niet meer in de lokalen, maar ik zou nu wat mails willen versturen. Helaas heb ik thuis Telenet en blijkbaar lukt het dan niet om de mails te versturen.
Heeft iemand een verstaanbare uitleg voor deze leek?
Misschien moet je eerst vertellen op welke manier je de mails wilt versturen?
Is het met de laptop van de vereniging, waarop de Skynet mail account ingesteld staat?
Met welk mail programma?
Of wil je met jouw eigen PC/mailprogramma mails versturen met het @skynet adres als afzender?
Als je vanop een Telenet aansluiting mails wilt versturen, dan kan je eenvoudig de uitgaande mailserver "uit.telenet.be" gebruiken op poort 25 (zonder authenticatie). Dat zal altijd werken, ook als je als afzender een ander mail adres gebruikt.
Anders moet je:
De beste methode is de laatste, want dat zal ook werken als je de laptop van de vereniging, met de Skynet account, gebruikt op gelijk welke andere provider...
@Ex-Netweter
Ben je daar zeker van? Nummer 1 gaat volgens mij al niet werken. Als je bijvoorbeeld een mail probeert te versturen met een alias die niet onder de mailbox van die gebruikersnaam valt, dan krijg je een foutmelding. Dus met een niet-Telenet adres gaat dat zeker niet lukken.
Edit: Getest en dit werkt niet.
@Ex-Netweter
Het verzenden via poort 25 zal misschien nog wel lukken, maar de kans is groot dat al die mail bij de ontvanger verwerkt wordt als spam.
Het ontgaat mij waarom zovelen houden van webmail. Webmail vind ik zeer goed voor occasioneel gebruik. Voor systematisch gebruik niets beter dan een e-mail client (zoals Thunderbird).
Als ik mij niet vergis, wanneer je mail @telenet gebruikt heb je automatisch ook een webmail. Dat je die nu gebruikt of niet, hij is er.
Het gevolg is wel dat als er iets misloopt in uw webmail (bvb foutieve aanduiding als spam) dat je dat nooit gaat weten in uw mail client zoals bvb Thunderbird. Je trekt immers enkel uw IN box binnen.
Allez, dat denk ik toch dat het zo loopt. Ik heb toch nog nooit specifiek een webmail moeten aanmaken voor mijn @telenet adressen.
De laatste oplossing die @Ex-Netweter voorstelt, zou ik zelf ook aanraden.
Het werkt altijd, onafhankelijk van het netwerk waar je op zit.
"de Proximus SMTP server gebruiken met authenticatie (realy.proximus.be:587) en met de credentials van de Skynet gebruiker (als je die kent)"
De Telenet servers gaan gebruiken is idd niet aangeraden omwille van de kans op spam kwalificatie aan de andere kant. Skynet heeft immers SPF records ingesteld. SPF records beschrijven de hostnames en IP adressen die Proximus gebruikt om mails voor dit domein te versturen.
Wordt daar van afgeweken, dan zal dit (afhankelijk van de configuratie van de ontvangende mailserver) de spamscore negatief beïnvloeden.
PS:Bovendien is er ook nog DMARC, een antispoofing technologie voor email, maar de policy voor Skynet staat gedisabled (dus momenteel doet die niets).
https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=spf%3askynet.be&run=toolpage#
https://dmarcian.nl/why-dmarc/
Webmail werkt natuurlijk ook altijd.
@Steven-E schreef:De laatste oplossing die @Ex-Netweter voorstelt, zou ik zelf ook aanraden.
Het werkt altijd, onafhankelijk van het netwerk waar je op zit.
Het is volgens mij de enige manier (naast webmail) die werkt. Ik heb juist methode 1 getest en zoals ik al vermoedde werkt dat niet.
Lijkt me logisch. Telenet gaat niet zomaar mails van een andere provider versturen via haar eigen SMTP. En via poort 25, zonder authenticatie, heb ik niet getest, maar ik betwijfel of dat überhaupt nog werkt. Vroeger wél, maar nu?
In mijn interpretatie dekt de term webmail bij Telenet twee verschillende zaken. Enerzijds is de webapplicatie Zimbra die rechtstreeks (vanuit het standpunt van de gebruiker, technisch zal er wel wat meer achter zitten) werkt op de imap- en smpt-server. Anderzijds zijn er de instellingen die je kan doen via Mijn Telenet en ook via de webapplicatie Zimbra. Beide soort instellingen (inclusief regels) worden op de server toegepast ongeacht of je al dan niet gebruik maakt van de webapplicatie Zimbra.
In de desktop webmail van Telenet, klik op het driehoekje naast de ingelogde naam en kies Info.
als @rr385 webmail wil gebruiken om vanaf een @skynet.be adres te mailen, zal hij natuurlijk de Proximus webmail moeten gebruiken, niet die van Telenet.
Juist een test gedaan en een externe account toegevoegd in webmail. Bij ontvangst staat er in het Van-veld wel degelijk mijn niet Telenet e-mailadres.
Hier de bron van het ontvangen bericht:
Return-Path: <jean.XX.XXXXXX@telenet.be>
Received: from albert.telenet-ops.be (LHLO albert.telenet-ops.be)
(2a02:1800:110:4:0:0:f00:1a) by zcshobo125.telenet-ops.be with LMTP; Sun,
13 Dec 2020 15:51:29 +0100 (CET)
Received: from zcshobo125.telenet-ops.be ([IPv6:2a02:1800:110:86::f00:7d])
by albert.telenet-ops.be with bizsmtp
id 3qrV240042EKDou06qrVEM; Sun, 13 Dec 2020 15:51:29 +0100
X-Spamcause:
...
Delivered-To: jean.XX.XXXXXX@telenet.be
Date: Sun, 13 Dec 2020 15:51:29 +0100 (CET)
From: jxx <jean_XX_XXXXXX@hotmail.be>
Sender: jean.XX.XXXXXX@telenet.be
To: Jean XX XXXXXX <Jean.XX.XXXXXX@telenet.be>
Message-ID: <1661024954.35971717.1607871089121.JavaMail.zimbra@telenet.be>
Subject: test externe account
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="=_d23d143d-00fd-421a-9261-4670bedf81bf"
X-Originating-IP: [2a02:1811:51f:a100:715e:12ff:9761:c939]
Thread-Index: jo0ED89iq67odKID/xdHXRSd7QwiZQ==
Thread-Topic: test externe account
--=_d23d143d-00fd-421a-9261-4670bedf81bf
Content-Type: text/plain; charset=utf-8
Content-Transfer-Encoding: 7bit
--=_d23d143d-00fd-421a-9261-4670bedf81bf
Content-Type: text/html; charset=utf-8
Content-Transfer-Encoding: 7bit
<html><body></body></html>
--=_d23d143d-00fd-421a-9261-4670bedf81bf--
@StefaanH schreef:Als ik mij niet vergis, wanneer je mail @telenet gebruikt heb je automatisch ook een webmail. Dat je die nu gebruikt of niet, hij is er.
Het gevolg is wel dat als er iets misloopt in uw webmail (bvb foutieve aanduiding als spam) dat je dat nooit gaat weten in uw mail client zoals bvb Thunderbird. Je trekt immers enkel uw IN box binnen.
Ik denk dat je een paar zaken door mekaar haalt. Ik zou het anders formuleren:
In tegenstelling tot wat je hierboven schrijft, zal je met een IMAP mail applicatie niet alleen jouw Inbox zien, maar ook alle andere mappen (standard mappen zoals Outbox, Verzonden items, Verwijderde items, Spam of Ongewenste email , alsook alle zelf gemaakte Mappen en submappen).
Je zal dus geen mails missen (ook niet verkeerdelijk aangemerkt als spam).
Enkel als je POP gebruikt, trek je nieuwe mails uit de Inbox binnen (niet de hele Inbox, maar alleen de nieuwe mails), en verwijder je deze al of niet (naargelang de POP3 instellingen) uit je Inbox.
@StefaanH schreef:Ik heb toch nog nooit specifiek een webmail moeten aanmaken voor mijn @telenet adressen.
Inderdaad, gezien je geen webmail moet "aanmaken", dat is gewoon een Telenet interface die je gebruikt om jouw mailbox te raadplegen.
@sb schreef:
Telenet gaat niet zomaar mails van een andere provider versturen via haar eigen SMTP. En via poort 25, zonder authenticatie, heb ik niet getest, maar ik betwijfel of dat überhaupt nog werkt. Vroeger wél, maar nu?
Dat werkt nog altijd perfect.
Ik gebruik dat frequent bij kennissen waar ik een Fritz!Box instel, die mij wekelijks de logfiles stuurt. Met als afzender adres "FritzBox-naam info@philipxxxx.net" en als smtp server uit.telenet.be:25