Beantwoorden
rr385
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

Hey iedereen

 

Wij hebben voor onze lokale vereniging een skynet mailadres. ivm Corona kom ik niet meer in de lokalen, maar ik zou nu wat mails willen versturen. Helaas heb ik thuis Telenet en blijkbaar lukt het dan niet om de mails te versturen. 

 

Ik lees op internet dat er manieren zijn om de instellingen te veranderen of via gmail te gaan. Maar er lukt mij niks.

 

Heeft iemand een verstaanbare uitleg voor deze leek?

Tags (1)
0 Likes
16 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

@rr385  als je een Skynet email adres hebt ga je de uitgaande server instellingen nodig hebben van Skynet zelf ( Proximus) 

 

https://help.switch.be/hc/nl/articles/205278789-E-mail-instellingen-voor-Proximus-Skynet-Belgacom

 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

@rr385 of je gaat op de webmail van proximus van je mailbox, 

inloggen met je email adres en paswoord en je kan mails lezen en versturen.

denk dat het simpelste zal zijn.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Skynet mails versturen via Telenet verbinding


@rr385  schreef:

Hey iedereen

 

Wij hebben voor onze lokale vereniging een skynet mailadres. ivm Corona kom ik niet meer in de lokalen, maar ik zou nu wat mails willen versturen. Helaas heb ik thuis Telenet en blijkbaar lukt het dan niet om de mails te versturen. 

 

Heeft iemand een verstaanbare uitleg voor deze leek?


Misschien moet je eerst vertellen op welke manier je de mails wilt versturen?

Is het met de laptop van de vereniging, waarop de Skynet mail account ingesteld staat?

Met welk mail programma?

Of wil je met jouw eigen PC/mailprogramma mails versturen met het @skynet adres als afzender?

 

Als je vanop een Telenet aansluiting mails wilt versturen, dan kan je eenvoudig de uitgaande mailserver "uit.telenet.be" gebruiken op poort 25 (zonder authenticatie). Dat zal altijd werken, ook als je als afzender een ander mail adres gebruikt.

 

Anders moet je:

  1. ofwel de Telenet SMTP server gebruiken met authenticatie (uit.telenet.be:587) en met de credentials van de Telenet gebruiker.
  2. ofwel de Proximus SMTP server gebruiken met authenticatie (realy.proximus.be:587) en met de credentials van de Skynet gebruiker (als je die kent).

De beste methode is de laatste, want dat zal ook werken als je de laptop van de vereniging, met de Skynet account, gebruikt op gelijk welke andere provider...

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

@Ex-Netweter 

 

Ben je daar zeker van? Nummer 1 gaat volgens mij al niet werken. Als je bijvoorbeeld een mail probeert te versturen met een alias die niet onder de mailbox van die gebruikersnaam valt, dan krijg je een foutmelding. Dus met een niet-Telenet adres gaat dat zeker niet lukken.

 

Edit: Getest en dit werkt niet.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

@Ex-Netweter 

Het verzenden via poort 25 zal misschien nog wel lukken, maar de kans is groot dat al die mail bij de ontvanger verwerkt wordt als spam.

 

Het ontgaat mij waarom zovelen houden van webmail. Webmail vind ik zeer goed voor occasioneel gebruik. Voor systematisch gebruik niets beter dan een e-mail client (zoals Thunderbird).

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

@janne_man 

 

Als ik mij niet vergis, wanneer je mail @telenet gebruikt heb je automatisch ook een webmail. Dat je die nu gebruikt of niet, hij is er.

Het gevolg is wel dat als er iets misloopt in uw webmail (bvb foutieve aanduiding als spam) dat je dat nooit gaat weten in uw mail client zoals bvb Thunderbird. Je trekt immers enkel uw IN box binnen.

 

Allez, dat denk ik toch dat het zo loopt. Ik heb toch nog nooit specifiek een webmail moeten aanmaken voor mijn @telenet adressen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

De laatste oplossing die @Ex-Netweter voorstelt, zou ik zelf ook aanraden.

Het werkt altijd, onafhankelijk van het netwerk waar je op zit.

 

"de Proximus SMTP server gebruiken met authenticatie (realy.proximus.be:587) en met de credentials van de Skynet gebruiker (als je die kent)"

 

De Telenet servers gaan gebruiken is idd niet aangeraden omwille van de kans op spam kwalificatie aan de andere kant.  Skynet heeft immers SPF records ingesteld. SPF records beschrijven de  hostnames en IP adressen die Proximus gebruikt om mails voor dit domein te versturen.

Wordt daar van afgeweken, dan zal dit (afhankelijk van de configuratie van de ontvangende mailserver) de spamscore negatief beïnvloeden.

PS:Bovendien is er ook nog DMARC, een antispoofing technologie voor email, maar de policy voor Skynet staat gedisabled (dus momenteel doet die niets).

 

https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=spf%3askynet.be&run=toolpage#

https://dmarcian.nl/why-dmarc/

 

Webmail werkt natuurlijk ook altijd.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Skynet mails versturen via Telenet verbinding


@Steven-E  schreef:

De laatste oplossing die @Ex-Netweter voorstelt, zou ik zelf ook aanraden.

Het werkt altijd, onafhankelijk van het netwerk waar je op zit.


Het is volgens mij de enige manier (naast webmail) die werkt. Ik heb juist methode 1 getest en zoals ik al vermoedde werkt dat niet.

 

skynet.png

 

Lijkt me logisch. Telenet gaat niet zomaar mails van een andere provider versturen via haar eigen SMTP. En via poort 25, zonder authenticatie, heb ik niet getest, maar ik betwijfel of dat überhaupt nog werkt. Vroeger wél, maar nu?

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

@StefaanH 

In mijn interpretatie dekt de term webmail bij Telenet twee verschillende zaken. Enerzijds is de webapplicatie Zimbra die rechtstreeks (vanuit het standpunt van de gebruiker, technisch zal er wel wat meer achter zitten) werkt op de imap- en smpt-server. Anderzijds zijn er de instellingen die je kan doen via Mijn Telenet en ook via de webapplicatie Zimbra. Beide soort instellingen (inclusief regels) worden op de server toegepast ongeacht of je al dan niet gebruik maakt van de webapplicatie Zimbra. 

In de desktop webmail van Telenet, klik op het driehoekje naast de ingelogde naam en kies Info.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

@janne_man , 

 

als @rr385 webmail wil gebruiken om vanaf een @skynet.be adres te mailen, zal hij natuurlijk de Proximus webmail moeten gebruiken, niet die van Telenet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

@Steven-E 

Juist een test gedaan en een externe account toegevoegd in webmail. Bij ontvangst staat er in het Van-veld wel degelijk mijn niet Telenet e-mailadres.

 

Hier de bron van het ontvangen bericht:

Return-Path: <jean.XX.XXXXXX@telenet.be>
Received: from albert.telenet-ops.be (LHLO albert.telenet-ops.be)
(2a02:1800:110:4:0:0:f00:1a) by zcshobo125.telenet-ops.be with LMTP; Sun,
13 Dec 2020 15:51:29 +0100 (CET)
Received: from zcshobo125.telenet-ops.be ([IPv6:2a02:1800:110:86::f00:7d])
by albert.telenet-ops.be with bizsmtp
id 3qrV240042EKDou06qrVEM; Sun, 13 Dec 2020 15:51:29 +0100
X-Spamcause:
...
Delivered-To: jean.XX.XXXXXX@telenet.be
Date: Sun, 13 Dec 2020 15:51:29 +0100 (CET)
From: jxx <jean_XX_XXXXXX@hotmail.be>
Sender: jean.XX.XXXXXX@telenet.be
To: Jean XX XXXXXX <Jean.XX.XXXXXX@telenet.be>
Message-ID: <1661024954.35971717.1607871089121.JavaMail.zimbra@telenet.be>
Subject: test externe account
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="=_d23d143d-00fd-421a-9261-4670bedf81bf"
X-Originating-IP: [2a02:1811:51f:a100:715e:12ff:9761:c939]
Thread-Index: jo0ED89iq67odKID/xdHXRSd7QwiZQ==
Thread-Topic: test externe account

--=_d23d143d-00fd-421a-9261-4670bedf81bf
Content-Type: text/plain; charset=utf-8
Content-Transfer-Encoding: 7bit


--=_d23d143d-00fd-421a-9261-4670bedf81bf
Content-Type: text/html; charset=utf-8
Content-Transfer-Encoding: 7bit

<html><body></body></html>
--=_d23d143d-00fd-421a-9261-4670bedf81bf--

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Skynet mails versturen via Telenet verbinding

Waarom zou je dit willen doen?  Als iemand met een @skynet.be adres is het toch veel logischer om de webmail van Proximus te gebruiken ?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Skynet mails versturen via Telenet verbinding


@StefaanH  schreef:

Als ik mij niet vergis, wanneer je mail @telenet gebruikt heb je automatisch ook een webmail. Dat je die nu gebruikt of niet, hij is er.

Het gevolg is wel dat als er iets misloopt in uw webmail (bvb foutieve aanduiding als spam) dat je dat nooit gaat weten in uw mail client zoals bvb Thunderbird. Je trekt immers enkel uw IN box binnen.


@StefaanH 

Ik denk dat je een paar zaken door mekaar haalt. Ik zou het anders formuleren:

  • wanneer je mail @telenet gebruikt, dan heb je een Telenet mailbox
  • Webmail is één van de (vele) manieren om jouw Mailbox te raadplegen. Webmail is dus niets anders dan een e-mail client
  • Andere manieren om jouw Mailbox te raadplegen zijn mailclients en/of Apps zoals Tunderbird, Outlook, etc.

In tegenstelling tot wat je hierboven schrijft, zal je met een IMAP mail applicatie niet alleen jouw Inbox zien, maar ook alle andere mappen (standard mappen zoals Outbox, Verzonden items, Verwijderde items, Spam of Ongewenste email , alsook alle zelf gemaakte Mappen en submappen).

Je zal dus geen mails missen (ook niet verkeerdelijk aangemerkt als spam).

 

Enkel als je POP gebruikt, trek je nieuwe mails uit de Inbox binnen (niet de hele Inbox, maar alleen de nieuwe mails), en verwijder je deze al of niet (naargelang de POP3 instellingen) uit je Inbox.

 


@StefaanH  schreef:

Ik heb toch nog nooit specifiek een webmail moeten aanmaken voor mijn @telenet adressen.


Inderdaad, gezien je geen webmail moet "aanmaken", dat is gewoon een Telenet interface die je gebruikt om jouw mailbox te raadplegen.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Skynet mails versturen via Telenet verbinding


@sb  schreef:
Telenet gaat niet zomaar mails van een andere provider versturen via haar eigen SMTP. En via poort 25, zonder authenticatie, heb ik niet getest, maar ik betwijfel of dat überhaupt nog werkt. Vroeger wél, maar nu?

Dat werkt nog altijd perfect.

Ik gebruik dat frequent bij kennissen waar ik een Fritz!Box instel, die mij wekelijks de logfiles stuurt. Met als afzender adres "FritzBox-naam info@philipxxxx.net" en als smtp server uit.telenet.be:25

0 Likes