Beantwoorden
Mackie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

Beste netweters,

 

Ik zit sinds kort met een zeer vreemd probleem. Even kort wat context geven over de situatie:

Telenet modem (witte) staat in de garage en vandaar vertrekt er een UTP kabel naar de bureau op de bovenverdieping (NIKO muur outlet).

Ik verbind mijn laptop v/h werk via ethernet kabel omdat de wifi ontvangst daar zeer tegenvallend is, zeker videocalls voor het werk met meerdere mensen & screensharing trekt de wifi niet.

Met de ethernet kabel geconnecteerd, doe ik een speedtest en haal ik volgende snelheden, gegeven mijn abbo Wigo Home S:

down: 147 Mbps

up: 14,6 Mbps

 

Op wifi is dit:

down: 21,3 Mbps

up: 13,4 Mbps

 

Alleen heb ik het volgende probleem: als ik via ethernet kabel werk, dan is mijn mailverkeer serieus vertraagd/dichtgeknepen. Mails met een bijlage blijven uren vasthangen in mijn outbox, het verzenden gaat super langzaam... Dit zowel via Outlook standalone client, als via de Outlook webclient (het toevoegen van een bijlage van 1 MB duurt quasi 15 min. tegen dat die toegevoegd is...)

Trek ik echter de ethernet kabel uit, en schakelt de laptop over op WIFI, dan vliegen de mails de deur uit! Al het mailverkeer gaat supervlot dan (zowel standalone, als via webclient).

Alleen kan ik niet constant op wifi werken, want videoconferencing etc. loopt niet soepel via de wifi.

 

Hoe is dit mogelijk? Zijn er verschillen in de instellingen van internetverkeer tussen Wifi & Ethernet?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

0 Likes
10 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

@Mackie 

 

Wat het probleem is zou ik zo niet kunnen zeggen, maar er is wel een workaround om het snel op te lossen: huur een kosteloze (kweetet, klinkt tegenstrijdig) AP bij Telenet. Die plug je in de RJ45 die boven toekomt (en een stopcontact) en je hebt volop WiFi op de bovenverdieping.

 

Die tegenstrijdigheid even uitgelegd: de huur van een eerste toestel (AP of powerline, naargelang) is kosteloos indien uw WiFi onvoldoende sterk is. Heb je er meerdere nodig is de prijs €2 per maand.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

Als je met een "Totaal security" pakket werkt zoals "Norton 360 of "Kaspersky total security of "Wathever totaal" kan je eens proberen de instellingen terug op standaardwaarden, default, te zetten. Die dingen houden zich tegenwoordig met veel meer bezig dan het detecteren van virussen en zijn soms het haar in boter.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

@Mackie 

Als je uw mail wil binnenhalen met de utp kabel, zet dan even uw wifi uit.

Mackie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

Bedoel je dan gewoon de wifi uitzetten op de laptop zelf via instellingen menu?, of echt uitzetten op de modem zelf? 

Als ik de UTP kabel inplug, dan zie ik het wifi icoontje op mijn HP laptop oranje branden, wat eigenlijk wil aangeven dat wifi uitgezet wordt. Maar dat automatisch uitschakelen is mogelijks dan niet voldoende?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

@Mackie 

Ik bedoelde enkel de wifi verbinding verbreken. Als uw laptop het automatisch doet is het ook goed.

Ik heb al opgemerkt dat als je een andere uitgang gebruikt, dat de eerstvolgende verbinding trager is.

vb. ik zit op wifi 2,4 GHz en doe een speedtest. Ik verbind me dan met wifi 5 GHz en doe een speedtest. Deze test is abnormaal traag. Ik herdoe de test op 5 GHz en dan werkt het correct. 

Ik denk dat er hetzelde probleem is bij overschakelen tussen utp en wifi.

Als je overschakelt, doe dan eerst iets kort anders op de overgeschakelde verbinding en daarna pas uw mail ophalen.

 

 

Mackie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

@Torchwood Ik gebruik geen van die pakketten, ttz het is een laptop van het werk. Dus ik vermoed dat de oorzaak misschien ligt aan een instelling van hen op die laptop...maar het is vreemd dat hij het op wifi wel gewoon goed doet en dus enkel via UTP niet.

En dan ook nog enkel en alleen met mailverkeer, al de rest gaat wel razendsnel via UTP.

 

@StefaanH Dat is idd een goeie workaround, thx! Alleen zou het eigenlijk ook perfect moeten werken met de huidige opstelling via UTP... 😉

Bielgeets
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Smile! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

Zoals reeds eerder gezegd: De UTP-kabel insteken  en je Wifi kaart uitschakelen (met kleine fysieke schakelaar op je laptop , of in de nieuwere laptops een combinatie van twee specifieke toetsen op het toetsenbord) En schakel ( tijdelijk ) de bescherming van jouw antivirusscanner eens uit.Eventueel de Telenet modem eens herstarten. Doe dan eens een speedtest (nperf.com)

Ik zie dat je aan telewerk doet :schakel eens je VPN uit , als je met de  kabel bent verbonden , en doe dan nog eens een speedtest. Sommige VPN vertragen soms veel de internetsnelheid en ook soms de emailberichten.

Mackie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

@Bielgeets Thx voor de suggesties. Ik heb dat disablen van de wifi getest, maar zonder resultaat.

VPN volledig uit, geeft zelfde resultaten als hierboven gezegd (146 Mbps down, 14,6 up).

Maar mailverkeer (uitgaande mails) blijven nog steeds vasthangen in mailbox...

 

Op Google zie ik suggesties over IPv6 disablen (bij mailverkeer dat traag/vasthangt icm ethernet kabel), zou dat een piste kunnen zijn?

Ik begin wel meer en meer te vermoeden dat het ligt aan één of andere instelling van mijn werklaptop. Heb IT dienst er al over gecontacteerd, maar zij weten ook geen raad...

 

0 Likes
Bielgeets
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Smile! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

Laatste mogelijkheid:probeer eens Mozilla Thunderbird en voeg je emailaccount toe(via IMAP server).

Ik vermoed immers dat Outlook de oorzaak is.

 

0 Likes
Mackie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Traag mailverkeer bij gebruik ethernet kabel

Ik heb het issue kunnen oplossen. IPv6 uitschakelen in de ethernet netwerkadapter was de oplossing. Outlook werkt nu terug als een speer.

 

Thx voor de hulp & suggesties.

Fijn weekend!