24761
netweters
|
152504
antwoorden
|
20714
vragen
|
Ik kan geen mails ontvangen van één bepaalde verzender: niet op mijn toestellen (iPhone 11, iMac), maar ook niet in Telenet webmail. De verzender krijgt een melding "e-mail abuse report" vanwege complaints@eu-west-2.email-abuse.amazonses.com, ikzelf krijg niets en weet dus ook niet dat ik een mail gemist heb. Ook in Spamfolder is niets terug te vinden. De verzender is een sportclub en ik kan zelf mijn ledenfiche controleren in hun bestanden zodat ik zeker weet dat mijn mail adres correct is.
De mails worden niet afgeleverd, waarschijnlijk geweigerd door Telenet. Meestal staat er in de mail die de verzender krijgt meer info over de reden waarom de mail niet afgeleverd kon worden. Kan je die op een of andere manier (geanonimiseerd) delen?
Deze e-mail of het domein is mogelijk ooit gebruikt voor kwaadaardige doeleinden, wat de reden is dat de levering bij Telenet is geblokkeerd.
Het kan zijn dat je deze e-mail wel kunt bekijken via de webmail in de map 'SPAM' dus niet in je mail client.
Als dit niet het geval is, wordt de e-mail door Telenet op hoger niveau geblokkeerd.
Hallo, vooreerst dank voor je antwoord. Dit is wat ik (vorig jaar, het probleem bestaat reeds lang zoals je kan zien, het duurde ook een hele tijd voor ik er achter kwam dat er een probleem wàs) vanwege de verzender toegestuurd kreeg (enkele delen geanonimiseerd):
"Van: complaints@eu-west-2.email-abuse.amazonses.com
Onderwerp: Email Feedback Report (Complaint)
Datum: 17 december 2023 om 10:10:04 CET
Aan: mail adres van de verzender
This is an email abuse report for an email message with the message-id of 010b018c770a2aae-cf578735-ba3f-4782-b278-032f911b64cb-000000 received from IP address XXXXXX
on Sun, 17 Dec 23 09:10:04 UTC.
This is the list of the complaint emails:
mijn e-mail adres"
en dan als mail bijlage: "Feedback-Type: abuse
User-Agent: Simple Email Service - SES
Version: 0.1
Received-Date: Sun, 17 Dec 23 09:10:04 UTC
Original-Mail-From: XXX (verzender)
Original-Rcpt-To: XXXX(ik)
Source-IP: XXXXX"
Hopelijk brengt dit duidelijkheid.
Als het klopt dat Telenet dit bericht blokkeerde (en blijft blokkeren) omdat de verzender "verdacht" is, waarom hebben andere clubleden (meerderen zijn Telenet klant, en ik verneem vanwege de club dat niemand anders dit probleem lijkt te hebben) dan niet hetzelfde probleem?
Hallo, dank voor je antwoord. In SPAM vind ik niets terug. De sportclub (d.i. de verzender) stuurt ook regelmatig nieuwsbrieven in mails, ook deze ontvang ik blijkbaar niet. Nergens iets in SPAM te vinden van deze verzender. Als het klopt dat Telenet dit bericht blokkeerde (en blijft blokkeren) omdat de verzender "verdacht" is, waarom hebben andere clubleden (meerderen zijn Telenet klant, en ik verneem vanwege de club dat niemand anders dit probleem lijkt te hebben) dan niet hetzelfde probleem?
Ik heb even wat opgezocht. En dit is het meest logische scenario.
De mailprovider (Amazon SES) heeft ooit een spam report ("complaint") ontvangen van jouw mailadres over deze verzender. Bij gevolg worden er geen mails meer verzonden naar jou.
De verzender moet nu nakijken of er ergens een lijst van geblokkeerde adressen is en indien mogelijk jou daar uit halen. Using the Amazon SES account-level suppression list
Hoe komt dit? Ik vermoed dat je ooit (al dan niet perongeluk) een van hun mails als spam gemarkeerd hebt.
Wanneer je een mail als spam markeert krijgen sommige mailproviders hier van Telenet een melding van. Dit om te vermijden dat je mails blijft ontvangen die je niet wenst.
Of dit ook zo is bij mails die automatisch als spam gemarkeerd worden weet ik niet.
Het probleem is dus niet dat jij ze niet ontvangt, maar dat ze niet verzonden worden naar jou.