Beantwoorden
Hélène
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

probleem met uitgaande mail

Sinds gisteren kan ik geen mails meer versturen. Uitgaande server is het probleem. Op 2 Macbooks (2 mailadressen) en 1 Iphone hetzelfde probleem. Alle instellingen kloppen, wachtwoord gereset, account eruit gehaald en opnieuw erin gezet, SSL aan/ uit, nieuwe uitgaande server Telenet aangemaakt, onbeveiligde poort gebruikt zonder SSL, maar probleem blijft. Op fora vind ik enkel "oude" info (2015). 5 x met Telenet gebeld, 1 uur met Apple gechat en van alles samen geprobeerd. Vooralsnog géén oplossing gevonden.  Kan iemand ons helpen? Wij wonen in Griekenland, misschien dat dit nog van belang kan zijn.

Even naar de winkel kan dus niet.

0 Likes
12 reacties
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 311
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

probleem met uitgaande mail

Kan je nog mails versturen met Telenet webmail ? Lukt dit niet -> Telenet klantendienst bellen en dit melden.

 

Gebruik eens een wachtwoord met enkel letters/cijfers (géén leestekens)

Gewijzigde instellingen werken nooit onmiddelijk voor Apple, herstart jouw apparaat steeds na het aanpassen.

 Je moet steeds een beveiligde poort gebruiken op een niet-Telenet netwerk:

  • Automatische instellingen uitzetten
  • Beveiliging: (Start)TLS, alle certificaten
  • poort: 587
  • leesbare wachtwoord verificatie

Staat jouw datum/tijd nog correct ?

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

probleem met uitgaande mail

Ik veronderstel, aan de hand van de opmerking dat je in Griekenland woont, dat je via mobiele data probeert mail te versturen met een Telenet abonnement. Dan zou ik daar eerst eens proberen aan te sluiten op een ander netwerk, voor zover beschikbaar. Je SMTP instellingen moeten sowieso via TLS of gelijkaardig verlopen. Bijna geen enkele provider aanvaardt onbeveiligde verbinding om te versturen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hélène
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

probleem met uitgaande mail

Instellingen zijn allemaal correct, Macbook ook hernieuwd opgestart.  Ik heb ook steeds een beveiligde poort gekozen en op advies van Apple de automatische instellingen uitgezet. Datum en tijd staan correct, wél op Oost-Europese zomertijd.

0 Likes
Hélène
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

probleem met uitgaande mail

Wij wonen inderdaad in Griekenland, dat impliceert ook dat wij niet meer van de jongsten zijn en niet zijn opgegroeid in een digitale wereld 😀. Telenet komt helaas niet verder dan verwijzen naar de juiste instellingen en de vaststelling dat als Webmail werkt, voor hun alles in orde is. Dus ben ik zelf verder gaan zoeken naar een oplossing en heb via het mobiele netwerk een verbinding gemaakt, dan lukt wél alles. Ook via een andere provider (Vodafone en een ander wifi netwerk dan bij ons thuis) kan ik wél verzenden. Dus lijkt het erop dat het aan de verbinding tussen Ote (onze Griekse provider) en Telenet ligt. Maar hoe kan het dan dat het via Webmail via wifi van Ote wél lukt om te verzenden?? Heeft Tenenet meerdere servers?? Ik ga naar Ote bellen en kijken of zij mij verder kunnen helpen. Die zijn meestal zeer behulpzaam.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

probleem met uitgaande mail

Wifi is meestal via een plaatselijke ADSL provider die een modem plaats met ingebouwde wifi  of een modem waar je zelf een Wifi router aan hangt. Aangezien je niet op een telenet netwerk zit is dat de verantwoordelijkheid van een plaatselijke provider. Daarvoor ,moet je zelfs geen telenet klant zijn.

Mobiel kan je wel een Telenet abonnement hebben maar maak je gebruik van het mobiele netwerk ginds ter plaatse. En hang je dus terug af van de plaatselijke provider.

Mobiel werkt het zeg je. Dat heeft dus niets met Wifi te maken. Ik begrijp dat sommige mensen het onderscheid tussen mobiel netwerk en Wifi niet meer zien.

Ik begrijp ook dat je nog Telenet klant bent in België voor de tijd dat je er bent maar buiten uw mailbox heb je er eigenlijk niets aan.

Bij webmail werk je rechtstreeks op de server van Telenet. Daarvoor moet je geen enkele instelling doen. Dat is zoals je naar een website gaat.

Bij IMAP of POP3 is het een programma op je toestel die mails binnen haalt of verstuurt via dezelfde server.

Moeilijk om uit te leggen hoor.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

probleem met uitgaande mail

Vraagje:

En als u uw mobiel gebruikt met uw eigen OTE WiFi (dus geen 2/3/4G data communicatie) gaat het dan al dan niet?

0 Likes
Hélène
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

probleem met uitgaande mail

Nee, met mijn mobieltje lukt het enkel wanneer ik naar 3G ga, dan kan ik mails verzenden. Met onze eigen Ote router én met de mobile wifi van Huawei lukt het niet te verzenden met mijn Iphone. Wat ik niet goed begrijp, want zo'n mobile wifi werkt toch ook via 3G? Ik ga wel straks naar Ote (de Griekse provider) bellen, kijken of zij de lijn kunnen checken. 

0 Likes
Hélène
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

probleem met uitgaande mail

Dank voor de info! Ik denk wel dat ik e.e.a. begrijp, maar waarom het ineens niet meer lukt te verzenden is zo vreemd. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

probleem met uitgaande mail

Bestaat je paswoord ondertussen al uit meer dan 8 letters, cijfers, hoofdletters. leestekens? Als het een oud paswoord is met 6 tekens voldoet dat niet meer.

Is maar een van de suggesties om de oorzaak te vinden van uw ongemak.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hélène
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

probleem met uitgaande mail

Probleem opgelost, nou ja opgelost? We moeten met "hulpstukken" verder zo lang we in Griekenland zijn.

Oorzaak: Internet Service Providers accepteren normaliter enkel e-mail verkeer dat vanaf hun eigen netwerk verzonden is. Dat betekent dat enkel wanneer je via jouw eigen internet provider (Telenet in dit geval) met het internet verbonden bent, u gebruik kunt maken van hun SMTP server. Dit doet Telenet zo zodat anonieme spammers geen spam via hun server kunnen verzenden. Wanneer zij dit niet zouden doen, zal hun server op allerlei blacklists terecht komen omdat zij dan een "open relay" vormen. Wel bijzonder dat we 3,5 jaar normaal hier kunnen functioneren met ons Telenet account en plots verleden week woensdag de stoppen doorsloegen.

Oplossingen: 1) Telenet webmail, geen optie wanneer je 8 maanden per jaar in het buitenland vertoefd 2) Een betalende SMTP hosting partner zoeken bv TravelSMTP, niet duur en voor een langere periode zeker geschikt 3) Gebruik maken van een ICloud account of een Gmail account, die opereren wereldwijd.

Met dank voor jullie hulp en groeten vanuit Griekenland!

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

probleem met uitgaande mail

Dus ligt de knoop bij OTE en moet je hun smtp server invullen. Telenet kan in Griekenland alleen maar ondergaan wat de plaatselijke provider verbiedt of toelaat. Meestal en bij de meeste providers is het zo dat je enkel een smtp server van waar dan ook kan gebruiken voor zover die ge-encrypteerd is met TSL of SSL en door een paswoord van minsten 8 tekens. Ik ben in Jordanie geweest en heb op geen enkel wifi netwerk ( +- 8 verschillende)problemen gehad om mails te ontvangen en te versturen met smtp.telenet.be, beveiliging  TLS, poort 587. Niet op mijn Ipad, niet op mijn smartphone Samsung A3.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hélène
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

probleem met uitgaande mail

Dag, Dat met de uitgaande server van Ote proberen heb ik ook al gedaan. Dat lukte ook niet. Wij hebben de afgelopen 3 jaar ook nooit problemen gehad met verzenden, niet met mobiele telefoon als met laptop. Tot verleden week woensdag dus....... Ik moet echter zeggen dat ik het nu meer hoor van mensen die hier voor een lange periode wonen. Zij kiezen dan voor een 2e mailadres zoals Gmail of Live of ICloud. Bij mij lukt verzenden met ICloud prima, bij mijn echtgenoot lukt het activeren voor mail niet. Waarschijnlijk te maken met het feit dat we niet op ons eigen netwerk (Telenet) zitten? Groeten, Hélène

0 Likes