Beantwoorden
StefaanH
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

EMTA-modem - IPv6

@flip1953 

Ik heb een EMTA modem en heb in mijn router eens gekeken naar de settings: 

routeripv6.JPG

Is dus een /64 adres ...

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Re: Vrije modemkeuze: Fritz!Box 6660 Cable ervaringen

Inhoud gewijzigd door Suzy (admin) | Reden: Nieuw onderwerp gestart. Reden: niets te maken met Fritzbox

StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
5 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

EMTA-modem - IPv6

Je gebruikt dus geen IPv6 🤔 ...

Op een router achter de EMTA modem moet je volgende IP adressen krijgen:

• één publiek IPv4 adres
  • één /64 IPv6 adres (= de WAN poort van je router)
  • één /56 IPv6 Prefix (= waaruit je router verder IPv6 adressen kan uitdelen naar de clients)

Hiervoor moet jouw router natuurlijk ingesteld staan om "IPv6 Prefix Delegation" te ondersteunen, maar dat heeft niets met de EMTA modem te maken, toch?

Schermafbeelding 2024-11-20 181630.png

StefaanH
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

EMTA-modem - IPv6

Hoezo geen IPv6, @flip1953 ?

routerinstelling v6.JPG

testipv6.JPG

StefaanH | Krak
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

EMTA-modem - IPv6

ja de router krijgt die ook geen /128 normaal

let wel ik heb er echt geen ervaring mee enkel wat uitgeprobeerd

de /64 /56 enzo is dat al niet voor 'meer'  rest aanvan het thuisnetwerk

misschien zijn er meerdere mogelijk

of neemt de router zelf een/128 van de /64

maar als ik totaal mis ben excuses l)

alleszinds bedankt aan beiden jullie 2 voor de info, 

heb ook een modem only met eigen router en ben aan ipv6 nog niet aan begonnen tot nu toe had ik het via een bridge geblokkeerd

ik kan een ipv4 tunnel opzetten in wireguard als ik ipv6 wil van elders ook, en heb 2 providers met ipv6 mogelijkheid,

3 dus als ik per wireguard een tunnel oproep ;per client individueel

( cloudflare argo tunnel zonder ipv4 in te vullen levert enkel ipv6 en behoud uw huidige  ipv4 config -> hiermee is er zelf ipv6 met uw telefoon op mobiel internet zonder dat uw mobiele provider reeds over ipv6 beschikt)

ben er nog niet uit

ipv4 volstaat voor mij tot op heden met mijn huidige inzichten althans

verder ben ik nu  wel nieuwsgierig naar hoe de volk in de steel (kan) zit(ten)

meer info betekent misschien ook ooit dual stack gebruiker hier thuis

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

EMTA-modem - IPv6

@StefaanH 

Jij gebruikt inderdaad IPv6 😊

Mijn verkeerde conclusie was gebaseerd op de info die jij gaf, namelijk dat jouw router (achter de EMTA modem) alléén:

• één publiek IPv4 adres kreeg.
  • één IPv6 /64 adres.

Maar uit jouw laatse post (IPv6 verbindingstest) is het duidelijk dat je meerdere IPv6 adressen hebt, met andere woorden: jouw router krijgt ook een IPv6 Prefix (waaruit de LAN IPv6 /64 adressen uitgedeeld worden).

• het WAN IPv6 adres eindigt op 8e7
  • het LAN IPv6 adres eindigt op 6c (dit is een adres vanuit de gedelegeerde Prefix)
  • het LAN IPv6 adres van het toestel waarmee jij de test deed eindigt op 1062 (dit is ook een adres met dezelfde Prefix)

Je zal merken dat beide laatste (LAN) IPv6 adressen dezelfde prefix hebben (eerste 4 octetten)? (mijn conclusie gebaseerd op de "zichtbare" delen van de gemaskeerde IPv6 adressen

StefaanH
Professional Superweter

EMTA-modem - IPv6

Inderdaad, @flip1953 , ik heb het even nagekeken: de eerste vier octetten zijn effectief gelijk 👍

StefaanH | Krak