Beantwoorden
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Vrije hardwarekeuze vanaf 1/11/2024

Het is eindelijk zover. De vrije hardwarekeuze begint vorm aan te nemen:

1. de eerste stap (1/5/2024) was het publiceren van de specificaties (kabelmodem, fibermodem, etc ...): Eigen modem (telenet.be)
  2. de tweede stap is de uitleg voor de klanten hoe de eigen modem kan geregistreerd worden: Registratie van je eigen modem (telenet.be)

Voor zover ik weet is Telenet de eerste ISP die deze 2de stap al gezet heeft (deadline is 1/11/2024).

Registratie ziet er dus "poepsimpel" uit:

• indien je een kabelmodem hebt (Docsis) moet je het HFC MAC adres ingeven van je huidige (Telenet) modem, en van je nieuwe (eigen modem) ...
  • indien je een Fiberbox hebt (FTTH) moet je het PON serienummer ingeven van je huidige (Telenet) Fiberbox, en het PON serienummer van je eigen (XGS-PON) ONT of SFP module ...
  • voor telefonie (EMTA) moet je het MAC adres ingeven van jouw eigen ATA, alsook een e-mail adres waar Telenet de SIP login gegevens kan naartoe sturen.

Geen idee of de site al actief is, maar je krijgt het volgende te zien indien je ingelogd bent:

Telenet eigen modem.png

Wat telefonie betreft wil ik dat heel snel eens testen op volgende set-up:

• Telenet E-router (CV8560E) / Mac passtrough bridge geactiveerd)
  • hierachter FritzBox 7590

Ik wil dus de Telenet modem niet vervangen, maar wel de VoIP van de FritzBox gebruiken in plaats van een analoge verbinding tussen de PSTN uitgang van de Telenet modem en de telefonie ingang van de FritzBox.

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Vrije Hardwarekeuze 

32 reacties
FVDM
Experienced Veelweter
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

@flip1953 

Voor de doorsnee gebruiker gaat dit geen meerwaarde hebben.
Ook een extra kost voor wie een eigen modem aanschaft, die van Telenet is gratis.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@FVDM  schreef:

@flip1953 

Ook een extra kost voor wie een eigen modem aanschaft, die van Telenet is gratis.

In de prijs inbegrepen bedoel je; gratis bestaat niet. (-;

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@FVDM  schreef:

@flip1953 

Deze discussie hebben we hier al verschillende keren gehad, tot vervelens toe ...

Kunnen we ons in deze topic misschien beperken tot de technische aspecten van de vrije hardwarekeuze, dit voor mensen die wel interesse hebben?

Wie hier geen meerwaarde in ziet kan dit topic beter negeren?

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Ik volg. Ik zou ok wel graag de VOIP verbinding van Telenet direkt met mijn Asterisk verbinden.  Ik gebruik nu een HT-813 verbonden aan de PSTN poort van de CV8560E,

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
FVDM
Experienced Veelweter

@flip1953 

Oei  Sorry Sorry Sorry !!!

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

De modem van telenet is in bruikleen

Met je eigen modem doe je wat je wilt is niet zo afgesloten toestel

Is dus wel meerwaarden maar we hebben hier al over gepraat

FVDM
Experienced Veelweter

Ik heb duidelijk geschreven voor de doorsnee gebruiker.

En verder ga ik daar geen woorden meer aan vuil maken.

flip1953
Freshman Meesterweter

@Arnie  schreef:

Ik volg. Ik zou ok wel graag de VOIP verbinding van Telenet direkt met mijn Asterisk verbinden.  Ik gebruik nu een HT-813 verbonden aan de PSTN poort van de CV8560E,

Als je het MAC adres van jouw Asterisk SIP Client kent, kan je nu al het formulier invullen: Registratie van je eigen modem (telenet.be)

Je krijgt dan de instellingen per e-mail.

Dat wil dan ook zeggen dat je deze login gegevens maar op één toestel kan/mag gebruiken, dus niet nomadisch.

Benieuwd of dit lukt met alleen telefonie (zonder eigen modem)?

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

Denk dat die voorregistratie ook al een soort van check is of er veel klanten dit gaan doen en zo hun regels gaan aanpassen bij de Telenet hgw om wat soepeler te worden voor de klanten met nog het Telenet toestel.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Shades29A
Freshman Beetjesweter
It's your ninth party! Vernieuwde Telenet Webmail? It's your eighth party! Pionier

Ook ik ben aan het kijken naar de eigen modemkeuze.

Echter merk ik op dat ondertussen de modemregistratie pagina verdwenen is.

flip1953
Freshman Meesterweter

@Shades29A  schreef:

De modemregistratie pagina vis inderdaad verdwenen ...

Ik vermoed dat die wel terug zal komen voor 1/11/204 (BIPT deadline) samen met de nodige instructies voor de klant ...

Aftellen dus 🤗...

flip1953
Freshman Meesterweter

@Shades29A  schreef:

De modem registratie pagina is intussen terug on-line.

flip1953
Freshman Meesterweter

Telenet heeft vandaag de Procedure on-line gezet hoe je een eigen modem kan gebruiken op het Telenet netwerk (coax / fiber)

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/eigen-mode...

Via deze site kan je doorlinken naar:

• het registratieformulier.
  • de technische specificaties voor je eigen modem.

Het process is eenvoudig:

1. Vul het Webformulier Registratie van je eigen modem | Telenet in met de correcte data, met name:
    1. Het HFC MAC adres en serienummer van de huidige Telenet modem (kan je vinden op het label aan de zijkant).
    2. Het CM-MAC adres en serienummer van de eigen modem.
    3. Naam en type van de eigen modem.
  2. Binnen de 5 werkdagen word je opgebeld door een medewerker van de "technische Back Office" om met jou een tijdstip af te spreken voor de modem swap.
  3. Op het afgesproken tijdstip (dag en uur) wordt de modem swap uitgevoerd. Na max. 15 minuten ben je terug online

Indien jouw eigen modem telefonie (vaste lijn) ondersteunt, moet je ook het MTA-MAC adres opgeven en een e-mail adres, waarnaar Telenet de persoonlijke instellingen kan sturen.

Onderaan het Webformulier is er nog een vak "Opmerkingen" (free text) waar je nog meer info kan geven aan de Back Office medewerker (voorbeeld een 2de telefoonnumer, of jouw bestaande vaste lijn moet behouden blijven op de Telenet modem, etc ...).

Hiermee is dus vandaag het proces voor de vrije hardwarekeuze bij Telenet officieel gelanceerd, en zijn de eerste klanten al omgezet. 😀

Ter info:

Voor BASE klanten is het process gelijkaardig. De info vind je op https://www.prd.base.be/nl/support/internet/jouw-base-modem-wifi-booster/je-eigen-modem-gebruiken 

flip1953
Freshman Meesterweter

@flip1953  schreef:

Indien jouw eigen modem telefonie (vaste lijn) ondersteunt, moet je ook het MTA-MAC adres opgeven en een e-mail adres, waarnaar Telenet de persoonlijke instellingen kan sturen.

Indien jouw eigen modem geen telefonie ondersteunt volgens de specificaties van Telenet (= NCS), zoals de Fritz!Box (=SIP), dan kan je Telenet vragan om alléén Internet om te switchen naar de eigen modem, en de Telenet modem verder te gebruiken voor telefonie.

In dat geval moet je 2 modems aansluiten op de NIU. Hiervoor is een technische interventie vereist (plaatsen van NIU met 2 CM aansluitingen).

Mensen met een oude CV7160E kunnen dan waarschijnlijk deze EMTA modem houden voor alleen telefonie?

Op het Webformulier Registratie van je eigen modem | Telenet is er onderaan een (free-test) veldje voorzien, waar je dit soort "speciale wensen" kan invullen, zodat de Back Office op de hoogte is.