Vrije hardwarekeuze vanaf 1/11/2024
Het is eindelijk zover. De vrije hardwarekeuze begint vorm aan te nemen:
- de eerste stap (1/5/2024) was het publiceren van de specificaties (kabelmodem, fibermodem, etc ...): Eigen modem (telenet.be)
- de tweede stap is de uitleg voor de klanten hoe de eigen modem kan geregistreerd worden: Registratie van je eigen modem (telenet.be)
Voor zover ik weet is Telenet de eerste ISP die deze 2de stap al gezet heeft (deadline is 1/11/2024).
Registratie ziet er dus "poepsimpel" uit:
- indien je een kabelmodem hebt (Docsis) moet je het HFC MAC adres ingeven van je huidige (Telenet) modem, en van je nieuwe (eigen modem) ...
- indien je een Fiberbox hebt (FTTH) moet je het PON serienummer ingeven van je huidige (Telenet) Fiberbox, en het PON serienummer van je eigen (XGS-PON) ONT of SFP module ...
- voor telefonie (EMTA) moet je het MAC adres ingeven van jouw eigen ATA, alsook een e-mail adres waar Telenet de SIP login gegevens kan naartoe sturen.
Geen idee of de site al actief is, maar je krijgt het volgende te zien indien je ingelogd bent:
Wat telefonie betreft wil ik dat heel snel eens testen op volgende set-up:
- Telenet E-router (CV8560E) / Mac passtrough bridge geactiveerd)
- hierachter FritzBox 7590
Ik wil dus de Telenet modem niet vervangen, maar wel de VoIP van de FritzBox gebruiken in plaats van een analoge verbinding tussen de PSTN uitgang van de Telenet modem en de telefonie ingang van de FritzBox.
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Vrije Hardwarekeuze
Opgelost! Ga naar oplossing.
Labels: