Beantwoorden
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Vrije hardwarekeuze vanaf 1/11/2024

Het is eindelijk zover. De vrije hardwarekeuze begint vorm aan te nemen:

1. de eerste stap (1/5/2024) was het publiceren van de specificaties (kabelmodem, fibermodem, etc ...): Eigen modem (telenet.be)
  2. de tweede stap is de uitleg voor de klanten hoe de eigen modem kan geregistreerd worden: Registratie van je eigen modem (telenet.be)

Voor zover ik weet is Telenet de eerste ISP die deze 2de stap al gezet heeft (deadline is 1/11/2024).

Registratie ziet er dus "poepsimpel" uit:

• indien je een kabelmodem hebt (Docsis) moet je het HFC MAC adres ingeven van je huidige (Telenet) modem, en van je nieuwe (eigen modem) ...
  • indien je een Fiberbox hebt (FTTH) moet je het PON serienummer ingeven van je huidige (Telenet) Fiberbox, en het PON serienummer van je eigen (XGS-PON) ONT of SFP module ...
  • voor telefonie (EMTA) moet je het MAC adres ingeven van jouw eigen ATA, alsook een e-mail adres waar Telenet de SIP login gegevens kan naartoe sturen.

Geen idee of de site al actief is, maar je krijgt het volgende te zien indien je ingelogd bent:

Telenet eigen modem.png

Wat telefonie betreft wil ik dat heel snel eens testen op volgende set-up:

• Telenet E-router (CV8560E) / Mac passtrough bridge geactiveerd)
  • hierachter FritzBox 7590

Ik wil dus de Telenet modem niet vervangen, maar wel de VoIP van de FritzBox gebruiken in plaats van een analoge verbinding tussen de PSTN uitgang van de Telenet modem en de telefonie ingang van de FritzBox.

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Vrije Hardwarekeuze 

32 reacties
JKel
Experienced Beetjesweter
Pageturner! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Iemand een suggestie modemtype dat zoals vroeger modem-only+telefonie doet, zonder verdere services (router/voip/...)? 🙂

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@JKel  schreef:

Iemand een suggestie modemtype dat zoals vroeger modem-only+telefonie doet, zonder verdere services (router/voip/...)? 🙂

Arris CM3500B (met 2.5 Gbit LAN poort)

https://shop.wernerelectronic.de/antennen-und-kabelfernsehtechnik/catv-modems/kabelmodem-arris-cm350...

• Is een Euro Docsis 3.0 + Docsis 3.1 modem
  • Kan dus perfect de oude CV7160E vervangen, maar met Docsis 3.1
  • Net als bij de CV7160E "modem only" krijg je hier ook meerdere IPv4 adressen ...
DylanVanAssche
Professional Weetjesweter
Warming up? Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien!

Maar heeft die dan ook een POTS telefoon uitgang voor Telenet's NCS? Ik dacht van niet?

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@DylanVanAssche  Dat zit er niet op, je bedoeld waarschijnlijk een koptelefoon aansluiting.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
DylanVanAssche

Nee, ik bedoel de analoge telefoonaansluiting RJ11 die op de Telenet HGW zit.
De Fritz!Box kent het vaste telefonieprotocol niet van Telenet (NCS), enkel SIP daarom dat ik mijn setup niet kan migreren.
Maar misschien bestaan er wel DOCSIS modems met RJ45 Ethernet voor internet en RJ11 voor vaste telefonie (POTS).

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@DylanVanAssche  Ah ok even in de war met de pots benaming, dacht dat je AirPods of koptelefoon bedoelde, 

ik weet niet direct een modem dat dit kan, er zitten hier wel andere die daar beter van op de hoogte zijn.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
flip1953
Freshman Meesterweter

@DylanVanAssche  schreef:

Maar misschien bestaan er wel DOCSIS modems met RJ45 Ethernet voor internet en RJ11 voor vaste telefonie (POTS).

Ja dat bestaat. Google maar eens naar "DOCSIS 3.1 EMTA Modem"

EMTA is de afkorting van "embedded-multimedia terminal adapter", dat wil zeggen: "een modem met telefonie" ...

Maar niet iedere Docsis 3.1 EMTA modem is geschikt voor Telenet:

• De modem moet EURO Doscis 3.0 ondersteunen.
  • Telefonie moet EuroPacketcable 1.5 ondersteunen (geen SIP).

Koop dus zomaar geen amerikaanse modem 🤔...

DylanVanAssche

Aha! Bedankt voor de tip 🙂 weer wat bijgeleerd...

timsevenants
Freshman Alleslezer
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

ik keek er alvast naar uit om een eigen modem (eindelijk!) te kunnen gebruiken op onze Telenet abonnementen. Maar na het invullen van het formulier kreeg ik een telefoontje van een Telenet medewerkt dat vrije modemkeuze niet telt voor zakelijke abonnementen. Heeft iemand daar enig idee van? Volgens het https://www.bipt.be/consumenten/publication/het-bipt-opent-de-markt-voor-modems bipt wordt er niet gepraat over particuliere of zakelijke gebruikers. Enkel over "gebruikers", "eindgebruikers" en "eindklanten".

De vriendelijke Telenet medewerker kom me alvast niet verder helpen en adviseerde me contact op te nemen met de juridische dienst van Telenet. Euhm. Ok.

Heeft iemand daar enig idee of daar een daadwerkelijk verschil tussen zit ?

flip1953
Freshman Meesterweter

@timsevenants  schreef:

ik keek er alvast naar uit om een eigen modem (eindelijk!) te kunnen gebruiken op onze Telenet abonnementen. Maar na het invullen van het formulier kreeg ik een telefoontje van een Telenet medewerkt dat vrije modemkeuze niet telt voor zakelijke abonnementen. Heeft iemand daar enig idee van?

Het is inderdaad zo dat Telenet tot nu toe weigert om business klanten te swappen. De reden hiervoor is niet duidelijk.

Wellicht dezelfde reden waarom business klanten geen 360 modem (F(a)ST3896LG-TN) kunnen krijgen? (officiële reden is dat op deze modem geen support is voor de 4G back-up waar business klanten recht op hebben).

Maar business klanten die een eigen modem willen gebruiken, moeten gewoon weten dat er geen 4G-backup support is  🤔

Het BIPT zegt hierover het volgende:

Uw operator biedt geen vrije keuze

Voldoet uw modem aan de regels, maar werkt de operator niet mee? Schrijf dan een brief of e-mail naar de operator waarin u binnen een bepaalde redelijke termijn om een oplossing vraagt. Als er geen goede oplossing komt, dan kan je je richten tot de ombudsdienst voor telecommunicatie om te bemiddelen.

Meld je probleem ook  bij het BIPT, zodat het een zicht krijgt op de operatoren die zich niet aan de regels houden. 

bron: https://bipt.be/consumenten/voorwaarden-vrije-keuze

Advies is dus:

1. aandringen bij Telenet.
  2. mail naar de Ombudsdienst.
  3. gelijktijdig een mail (ter info) aan het BIPT.
Joverdijk
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Is met de avm fritz!box 6690 ook meerdere ipv4 dhcp leases mogelijk? Ik heb nu ook een oud type modem in bridge modus die dit ook kan, wil dat EN eigen ipv6 behouden. Wil echter naar eurodocsis 3.x voor 1gb abbo. Wie heeft dit al werkend???

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Elk type fritzbox ondersteund DHCP reservaties. Je kunt dus op je LAN aan apparaten altijd hetzelfde IP adres via DHCP toekennen, door het mac apparaat en ip adres te koppelen. Ook ondersteunen ze IPv6 routing.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Een fritzbox is net als de Telenet "modems" een modem met een geintegreerde router. Deze router zal voor zijn WAN internet verbinding 1 enkel IPv4 adres opvragen, en al het interne LAN verkeer naar dit adres NAT'ten.  Je krijgt met de fritzbox dus enkel de beschikking over 1 publiek IPv4 adres. Mijn wetens kun je de fritzbox niet enkel als modem gebruiken.

Ik heb nu de CV8560E, met daarachter een eigen router. Ik heb op de CV8560E "bridging" (mac passthrough) ingesteld. Ik ontvang op mijn eigen router een publiek IPv4 adres. Ook de CV8560E, die gewoon bliijft werken als NAT router voor andere aangesloten apparatuur onvangt een publiek IPv4 adres.

Zodoende heb ik nu de beschikking over 2 publieke IPv4 adressem.

Ik zou wel willen migreren naar een eigen modem, maar dan het liefst een echt modem-only device, waarachter ik mijn eigen router kan aansluiten, maar misschien ook nog wel andere apparatuur die dan ook een eigen publiek IPv4 adres zouden ontvangen. Met de oude 7160 modems was dit mogelijk. Zou dit met een eigen modem opnieuw mogelijk zijn? Hoeveel publieke IPv4 adressen geeft Telenet dan uit. Welk type modem kan als modem-only werken EN heeft  de goedkeruing van Telenet om gebruikt te worden op hun netwerk?

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
JKel
Experienced Beetjesweter
Pageturner! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Ook van mijn kant dezelfde vraag, graag VoIP toegang ipv de pstn!

flip1953
Freshman Meesterweter

@Arnie  schreef:

Welk type modem kan als modem-only werken EN heeft  de goedkeruing van Telenet om gebruikt te worden op hun netwerk?

Als je wilt migreren naar een echte modem-only, dan kan je toch gewoon een Docsis 3.1 modem-only kopen? voorbeeld:

Bij de modemkoop vooral uitkijken of deze Docsis 3.1 ondersteunt, en EURO Docsis 3.0

De Arris CM3500B heeft een 2.5 Gbps poort, op die manier kan je van de volle 1Gbps download van je abonnement genieten (een gigabit poort geeft nooit de volle 1.000 Mbit/s).

PS - Een modem moet geen goedkeuring hebben van Telenet, maar wel aan de Telenet specificaties voldoen. Er is geen "whitelist" of zo.

@Arnie  schreef:

Met de oude 7160 modems was dit mogelijk. Zou dit met een eigen modem opnieuw mogelijk zijn? Hoeveel publieke IPv4 adressen geeft Telenet dan uit.

Wat betrerft het aantal publieke IPv4 adressen, kan je ervan uit gaan dat het voor Telenet geen enkel verschil maakt of je nu een CV7160E gebruikt, of een eigen "modem-only".

Bij Telenet (Base?) zullen dat er dus ook 4 zijn, bij Orange 2?