Beantwoorden
Ex-Netweter

Ziggo biedt 3 sportkanalen aan in 1080p Full HD

Bij Ziggo kan het precies wel, volgens dit artikel, en ja zelfs via DVB-C 🤔

Net de zelfde infrastructuur als Telenet, maar meer zenders via DVB-C met een veel betere beeldkwaliteit en sneller internet, ja bij Ziggo kan het blijkbaar wel! 😁

Wat bied Telenet aan, minder zenders, trager internet en bagger beeldkwaliteit. 🙄

Bij Telenet proberen ze ons nog steeds wijs te maken dat er geen plaats is op de kabel...

23 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@K-330  schreef:

@Ex-Netweter Het gras bij Ziggo sport is groener dan bij Telenet. Ziggo wandelt een ander parcours dan Telenet.

Telenet doet z'n best voor de Champions league en dan is 't weer niet goed. Je mag ook niet alles vergelijken hé. Je kan zeggen dat Telenet de PL en de formule1 heeft en Ziggo uitgebreider MotoGP. Da's dus een verschil!

Je kan altijd vergelijken, maar wat brengt het op?

Telenet heeft gewoon een totaal andere beslissing genomen wat betreft het gebruik van de coax en de toekomstvisie.

• Telenet gebruikt voor TV 18 muxen (vanaf 266 MHz tot en met 402 MHz), Ziggo gebruikt 34 Muxen (18 kanalen tussen 266 MHz tot en met 402 MHz, en nog eens 16 kanalen vanaf 410 MHz tot en met 538 MHz
  • Ziggo kan dus binnen hun DVB-C frequentieband véél meer zenders aan véél hogere kwaliteit aanbieden dan Telenet
  • Het Compact Signaal bij Telenet neemt de plaats in van 2 Muxen (290 + 298 MHz). Telenet is niet van plan om het Compact Signaal te laten verdwijnen, maar zal dat blijven aanbieden tot DVB-C volledig verdwijnt (Q1-2030)
  • DVB-C switch-off zal "geleidelijk" gebeuren vanaf Q2-2027 tot Q1-2030 (geleidelijk wil zeggen: bepaalde zenders en diensten zoals VOD via DVB-C).

Gezien Telenet in de planning een switch-off van DVB-C voorziet (overgang naar "All-IP") verwacht ik niet dat Telenet nog veel zal investeren in de verbetering van zijn DVB-C aanbod. Vergelijken met Ziggo is dus heel leuk, maar zorgt alleen ervoor dat je nog meer gefrusteerd geraakt, toch?

Misschien off-topic, gezien geen verband met TV, maar als je Telenet en Ziggo vergelijkt, dan zie ik nog verschillen

• Ziggo gebruikt al volop de uitgebreidere Docsis 3.1 upload frequentie > 66 MHz (tot 85 MHz). Bij Telenet is de upload nog altijd beperkt tot 65 MHz: 4 Docsis 3.0 kanalen + 1 Docsis 3.1 kanaal (49.925-64.325 MHz). De uitbreiding naar 85 Mhz zal node per node gebeuren (in functie van de noodzaak voor bijkomende capaciteit) en zal verschillende jaren duren ...
  • Dus Telenet klanten die uitkijken naar een hogere upload zullen nog wel vele jaren geduld moeten hebben, en de upload zal altijd beperkt blijven
  • Ziggo gebruikt voor de download de frequenties 605-850 MHZ (32 D3.0 kanalen) + 879-972 (1 D3.1 kanaal van 93 MHz). Telenet gebruikt (volgens mijn FritzBox 6660) voor de download de frequenties tot 674 MHz (28 3.0 kanalen) + 736-852 (1 D3.1 kanaal van 117MHz).
  • Met andere woorden: de uitbreinding van het spectrum (van 850 MHz tot 1.2 GHz) als resultaat van "de Grote Netwerf" wordt voorlopig nog niet gebruikt (en zal alleen gebruikt worden voor bijkomende Docsis carriers en niet voor DVB-C ... 🤔

Ik trek hier geen conclusies (allen vaststellingen) - wilde gewoon ingaan op de post van de  @Ex-Netweter  (vergelijking tussen Ziggo en Telenet) ...

ter info: Docis 3.0 + 3.1 kanalen op de coax (uit de FritzBox 6660)

6660 Docsis frequentieband.png

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ter vervollediging van voorgaande ...

• Wyre is dus ook gestart met de FttH roll-out, en heeft de ambitie om tegen 2029 in 70% van de footprint FttH-verbindingen te kunnen aanbieden (78% tegen 2038), dit op basis van XGS-PON.
  • De huidige Greenfield FttH projecten op basis van RFoG-technologie lopen gewoon verder (bij nieuwe projecten zal dat naar GPON gaan). Wyre is niet van plan om de bestaande RFoG verbindingen te migreren naar de PON technologie.
  • Het HFC netwerk wordt niet stopgezet in de gebieden waar FttH uitgerold wordt (in tegenstelling tot Proximus, die koper afbouwt binnen de 5 jaar nadat fiber beschikbaar is)
  • Ik heb geen research gedaan naar de FttH pannen van Ziggo.

Ik vermoed dat Telenet inziet dat hun HFC netwerk niet kan concurreren met FTTH, en dus nu ook volop inzet op Fiber (eventueel in samenwerking met Fiberklaar).

In tegenstelling tot Ziggo, die nog volop op HFC (DVB-C/Docsis) inzet, vandaar het verschil ??

0 Likes
Ex-Netweter

@flip1953  schreef:
  • DVB-C switch-off zal "geleidelijk" gebeuren vanaf Q2-2027 tot Q1-2030 (geleidelijk wil zeggen: bepaalde zenders en diensten zoals VOD via DVB-C).

@flip1953 VOD is al een tijdje volledig via IP zowel voor de oudere digibox/corders als voor de TV-box.

@flip1953  schreef:

Misschien off-topic, gezien geen verband met TV, maar als je Telenet en Ziggo vergelijkt, dan zie ik nog verschillen

• Ziggo gebruikt al volop de uitgebreidere Docsis 3.1 upload frequentie > 66 MHz (tot 85 MHz). Bij Telenet is de upload nog altijd beperkt tot 65 MHz: 4 Docsis 3.0 kanalen + 1 Docsis 3.1 kanaal (49.925-64.325 MHz). De uitbreiding naar 85 Mhz zal node per node gebeuren (in functie van de noodzaak voor bijkomende capaciteit) en zal verschillende jaren duren ...

Waarom zou da bij Telenet weer jaren moeten duren als ze het bij Ziggo wel kunnen benutten daar heeft hun "Grote Netwerf" ook geen 5 jaar geduurd...

@flip1953  schreef:
  • Met andere woorden: de uitbreinding van het spectrum (van 850 MHz tot 1.2 GHz) als resultaat van "de Grote Netwerf" wordt voorlopig nog niet gebruikt (en zal alleen gebruikt worden voor bijkomende Docsis carriers en niet voor DVB-C ... 🤔

DVB-C aanbieden boven de 850Mhz is ook zinloos want de digicorder en digibox gaan maar van 108 MHz tot 862 MHz behalve de digicorder AD220 die gaat van 108Mhz tot 1218 Mhz dus dat zou al problemen geven voor bepaalde klanten.

Voor de rest mooie analyse, en mss kort door de bocht maar wat heeft Telenet al gedaan met de vrijgekomen capaciteit sinds "de Grote Netwerf" en het verwijderen van analoge tv en radio, bitter weinig toch.

Der zitten daar toch een nest onbekwame mensen die beter eens zouden gaan kijken bij Ziggo hoe het wel kan, ook al heeft Telenet ander keuzes gemaakt en kiest Ziggo nog volop voor HFC (DVB-C/Docsis) niks houd Telenet tegen voor capaciteit van de kabel in tussentijd veel beter te benutten! 

Moesten ze van vandaag op morgen overschakelen op het Ziggo model op gebied indeling van de kabel niemand gaat het merken, buiten de beeldkwaliteit die sterk ga verbeteren.

Kweet het mss kort door de bocht maar je kan duidelijk nie ontkennen dat het bij Telenet van nie willen is...

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Ex-Netweter ik zie in m'n buurt nog af en toe on demand opvragingen via dvd-c gaan, misschien oudere decoders of als de opvragingen via ip teveel zijn zodat ze via dvb-c de opvragingen opvangen zodat het netwerk niet teveel belast wordt (zie dit meestal in het weekend).

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter

@Ex-Netweter  schreef:
DVB-C aanbieden boven de 850Mhz is ook zinloos want de digicorder en digibox gaan maar van 108 MHz tot 862 MHz behalve de digicorder AD220 die gaat van 108Mhz tot 1218 Mhz dus dat zou al problemen geven voor bepaalde klanten.

Op TV channels and Radio bitrates DAB+ DTT FIBER Satellite Cable OTT (digitalbitrate.com) zie ik bij Telenet (in Leuven) DVB-C kanalen tussen 266 MHz en 402 MHz (18 muxen).

Maar mijn FritzBox vindt nog eens 4 DVB-C kanalen tussen 514 en 538 MHz, waarop geen zenders staan. 

Misschien worden jouw gebeden verhoord en komt er wat extra DVB-C capaciteit 🤗 ??

Anders geen idee wat hiervan de bedoeling is ...

6660 DVB-C Spectrum.png

0 Likes

@Master-Magic 

@Master-Magic  schreef:

@Ex-Netweter ik zie in m'n buurt nog af en toe on demand opvragingen via dvd-c gaan, misschien oudere decoders of als de opvragingen via ip teveel zijn zodat ze via dvb-c de opvragingen opvangen zodat het netwerk niet teveel belast wordt (zie dit meestal in het weekend).

ik dacht nochtans dat VOD via DVB-C verleden tijd was 🤔

0 Likes
Ex-Netweter

@flip1953  schreef:

Maar mijn FritzBox vindt nog eens 4 DVB-C kanalen tussen 514 en 538 MHz, waarop geen zenders staan. 

Misschien worden jouw gebeden verhoord en komt er wat extra DVB-C capaciteit 🤗 ??

Anders geen idee wat hiervan de bedoeling is ...

@flip1953 ik bid al lang niet meer, ik heb jammer genoeg nog geen demo gezien van een IP-box maar als de beeldkwaliteit even goed is als de die van de Telenet TV app of nog beter dan vliegt de TV-box buiten vanaf het moment dat klanten met een TV-box kunnen omruilen.

Telenet zal blijven proppen totdat het niet meer om aan te zien is, is het nu eigenlijk al bij 98% van de zenders...

Ne nest onbekwame prutsers zitten er daar op die TV afdeling!

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@flip1953  Die 4 muxen dat je ziet werden gebruikt voor tijdelijke on demand opvragingen, ik zie daar soms nog gebruik van maken in het weekend, denk dat deze nog in gebruik zijn bij een groot aantal opvragingen per node dat de opvragingen per streaming overvol zijn om het netwerk niet te overbelasten en ze dan enkele via dvb-c nog aanbieden.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
0 Likes

@Master-Magic  schreef:

@flip1953  Die 4 muxen dat je ziet werden gebruikt voor tijdelijke on demand opvragingen, ik zie daar soms nog gebruik van maken in het weekend, denk dat deze nog in gebruik zijn bij een groot aantal opvragingen per node dat de opvragingen per streaming overvol zijn om het netwerk niet te overbelasten en ze dan enkele via dvb-c nog aanbieden.

@Master-Magic belachelijk dat ze dat systeem VOD via DVB-C nog steeds in stand houden om die paar keer dat het zogezegd overbelast geraakt 🤔

Ik geloof er bitter weinig van toch nie voor het marginale aandeel van hun VOD aanbod via IP, zal eerder het creëren van schaarste zijn om oude systemen in stand te houden en nog meer te proppen...

0 Likes