Beantwoorden
PieterDV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! It's your second party!

Beeldkwaliteit digitale TV bij CI+

Hoi,

Ik ben al jaren klant bij Telenet, ook voor digitale TV (met een kaartje).  Alles werkt goed.  Maar... doorgaans ben ik alleen 's avonds thuis en/of kijk ik 's avonds televisie.  Doch... vandaag, door de Corona crisis, volg ik ook het VTM nieuws van 13 uur.  Wat me keer na keer opvalt is dat de beeldkwaliteit om 13 uur veel scherper is (of lijkt) dan 's avonds.  Heeft dat met de mogelijke belasting/gebruik van de kabel te maken ?  ..Ik besef dat nu heel wat mensen gaan reageren met de stelling dat 1-nen en 0-len  nu eenmaal  1-nen en 0-len  zijn digitaal en dat dit niet kan.  ..Maar het is echt wel zo.  Ja, in beide gevallen staat ie ingesteld op full HD1080.  Op 1 of andere manier wordt de beeldkwaliteit toch precies beïnvloed.  ...Of zit ik gewoon al veel te lang in quarantaine ?  (Misschien is een goede tip hier best zelf eens een keertje op letten voor te reageren?)

Tags (1)
0 Likes
5 reacties
jeremy
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Beeldkwaliteit digitale TV bij CI+

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/samen-er-door

 

door de lockdown is de streamingkwaliteit van verschillende providers inderdaad verlaagd (je ben dus (nog) niet gek). Tijdens daluren is er sowieso minder druk op het netwerk maar 's avonds wanneer meer mensen online zijn komt er meer druk op te staan en kan er kwaliteitsverlies optreden. 😉

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Beeldkwaliteit digitale TV bij CI+

Live TV met een kaartje heeft niets te zien met de streaming belasting op het internet. De kwaliteit van een digitale zender is altijd dezelfde. De enige uitzondering is zogezegd live beelden van amateurs of heel oude opnames.

Wat wel kan is dat je de ene keer digitaal kijkt en de andere keer analoog (als dit er nog is in uw streek). Om dit te vermijden kan je uw TV enkel afstemmen op digtaal en niet op analoog.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

Beeldkwaliteit digitale TV bij CI+

Beeldkwaliteit hangt niet enkel af van de ingestelde en aangeboden resolutie. Er is nog de bitrate en daar kunnen schommelingen op zitten. Je kan daar zelf niets aan veranderen en er zijn meerdere variabelen die daar een invloed op hebben, dit kan mogelijk afhangen van je locatie, de zenders, het aantal gebruikers op dat ogenblik ea. Wat ik ook persoonlijk ondervind is dat ook mijn ogen 's avonds geen HD meer zijn 😉 Maar dat is persoonlijke slijtage... en ook variabel.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Beeldkwaliteit digitale TV bij CI+

Bij live digitaal TV kijken via de Telenet kabel is de beeldkwaliteit volledig onafhankelijk van het aantal gebruikers op dat ogenblik.

Bij digitaal TV kijken kan men volgende gradaties in kwaliteit hebben:

- Goed beeld

- Beeld met blokjes

- Geen beeld

Beeld van mindere kwaliteit kan niet bij digitaal TV.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beeldkwaliteit digitale TV bij CI+

@PieterDV wat @Torchwood zei van bitrate schommelingen is zeker een feit, 

het aantal zender op een MUX (Freq) hangt ook af van als een zender bv minder bewegende beelden heeft overdag dat die bitrate wat zakt en een ander dan meer krijgt, 

kinderzenders krijgen ook minder bitrate door de tekenfilms enz.

op de mux van VTM zit er bij mij (kan afhankelijk van plaats verschillen) Q2,VTM Kids JR, CAZ2,VTM KIDS,Vitaya, Q-music tv, Eurosport HD, Q-music Radio en Joe FM.

je ziet zelf dat er al ene niet meer uitzend, enkel een pancarte en de andere een tekenfilm zender is, en Q2 zit meestal overdag ook met ofwel zo verkoop dingen of een loop van Q-music met foto's wat ook weinig inneemt,

zo zie je dat VTM dan bv meer ruimte krijgt s'middags en dus beter beeld is.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.