Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Bitrate HD

Volgens is HD niet altijd HD...

 

Heeft iemand een lijst van zenders in HD per bitrate gesorteerd.

 

Bv. (Niet echte cijfers)

3.5 - 4MBPS

MTV HD: 3500 kbps

 

Ik zie enorm veel verschillen.

Zelfs op mijn FHD scherm op 5m afstand.

5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bitrate HD

De kampioenen van 15 jaar geleden zijn nog niet in HD zelfs niet op een HD zender en op een HD TV. Waar ik maar mee wil zeggen dat alle uitzendingen niet in dezelfde HD kwaliteit zijn (afhankelijk van de ouderdom enz.)  Het is mij al opgevallen dat bijvoorbeeld zwart wit films van de laatste generatie voor de kleurenfilm soms opvallend scherp zijn en een zeer hoge resolutie hebben.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Bitrate HD

Het verschil tussen VTM & één (toch de meest bekeken zenders in Vlaanderen) is duidelijk zichtbaar. VTM geeft scherper beeld dan één. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5308
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bitrate HD

heeft ook te maken met het aantal zenders op een MUX, hoe meer zenders op een MUX hoe meer de beschikbare bandbreedte op die MUX Freq moet verdeeld worden over de zenders.

 

voor het geluid zie ik op één bv een Max bitrate van 192 en op VTM een Max bitrate van 320, 

voor beeld ook duidelijk verschil, 

denk dat de medialaan zenders nieuwere encoders hebben ook wat dit ook weergeeft dat ze beter beeld geven.

en ligt ook soms aan wat er buiten gaat bij de eind regie van VRT in Brussel en in de eind regie van medialaan in Vilvoorde. 

op de mux van één zitten 6 zenders en allemaal in HD (5 is het max om een mooi zuiver beeld te behouden in HD, al meermaals gezien vroeger).

op de mux van VTM zitten 7 tv zenders en 2 radio zenders, waarvan 4 in HD en 3 in SD.

resultaat, meer ruimte voor de HD zenders, daar zit Eurosport 1 HD ook bij en Vitaya en Q2 HD.

deze zouden ook scherp moeten zijn doordat die meer bandbreedte krijgen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Bitrate HD

Eh..? 

VTM hogere audio bitrate? 

Ik denk dan aan een MP3 codec bij de 192 (een) en 320 (VTM) omdat dit het meest logische is.

 

En dan nog iets,

De kwaliteit bij de PLAY MORE zenders en opvragingen in de tv theek zijn ook niet altijd top!

Vaak lagere audio kwaliteit (viel op bij The Greatest Showman in hoop ik 1080p) en ook de video compressie is soms om van te huilen. Ze mogen dat snel oplossen.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5308
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bitrate HD

de bitrate's zijn geen vaste bitrate's die schommelen, van de audio is het allemaal MPEG geluid, dus zit het verschil in beschikbare bandbreedte en wat er door de eindregie word doorgestuurd.

HD zenders verbruiken meer bandbreedte dan een MUX met SD zenders op en enkele radio zenders, 

daar aan zie je direct het verschil aan ruimte en gebruik van hogere bitrate's 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes