24776
netweters
|
152627
antwoorden
|
20723
vragen
|
Beste,
Ik heb een CI+ module bij telenet aangeschaft om digitale zenders te ontvangen in de slaapkamer op een iets oudere samsung TV (LE32B554M2WXXN) die toch is uitgerust met een sleuf om zo'n module in te steken. Ik heb de handleiding correct gevolgd (module er pas in de laatste stap ingestoken), heb op dit forum al veel gelijkaardige problemen gelezen, heb een recente coax-kabel en ik kan 22 analoge kanalen correct ontvangen.
Echter geen digitale kanalen. Ook niet na de TV uren op een zwart scherm te hebben laten staan (VTM). Ik heb nu de module er eens terug uit gehaald en er weer in gestoken (zo diep mogelijk) dan meldt het scherm ineens "Your TV does not work in combination with your CI+ Module".
Zijn er dan verschillende soorten van die modules?
De website van Samsung maakt mij in elk geval niet veel duidelijker.
Thx
Mav
kan zijn dat uw tv niet ondersteund word of je tv staat ingesteld op Nederland die Ziggo heeft als kabel aanbieder met CI module,
door eens die instelling aan te passen kan je de mogelijkheid hebben om deze te gebruiken, maar is geen zekerheid.
Er is een CI module en een CI+.
Als je geen enkele digitale zender hebt, moet je eerst dat probleem oplossen. Die tv dateert van ca 2010, de kans is groot dat je dan de zenders niet kunt ontvangen als je de voorgrschreven regels volgt.
Kijk in de handleiding van de tv hoe je dat doet. Als het lukt zullen de zenders allicht niet op de standaard kanalen van Telenet zijn. Als de tv de digitale zenders gevonden heeft, stem dan af op een VRT zender (tv of radio). Als dat werkt, steek dan pas de CI+module in je tv.
Als je de zenders wil ordenen exporteer de kanalenlijst via usb (hopelijk heeft uw tv een usb usb aansluiting). Bewerk vervolgens de lijst met chansort (zoek op internet). Na bewerking importeer ze in je tv.
Als je digitale zenders ontvangt en je krijgt nog die foutmelding, probeer dan de CI+ op een andere tv. Heb je daar dezelfde foutmelding, dan is er mogelijk iets verkeerd aan je CI+module.
Er bestaan dus CI en CI+ modules. Zucht ...
Ik krijg de tv zo ver dat er 260 digitale kanalen gevonden worden. De VRT zenders één en canvas en ketnet geven correct beeld. Bij alle andere "vervormd signaal". Als ik dan de module er in steek blijf ik mijn eerder vermelde foutmelding krijgen. De TV instellen op Nederland lukt evenmin.
M.a.w. het zal wel liggen aan het verschil tussen CI en CI+ en zal mijn aangeschafte module wellicht een miskoop geweest zijn.
Er zijn nog een paar mogelijkheden:
1. Het is zoals @Janneke_Dust schrijft: de CI+ wordt niet ondersteunt.
2. Mogelijk moet je eerst je tv bijwerken (zie https://www.samsung.com/be/support/model/LE32B554M2WXXN/ scroll op deze pagina naar beneden en download de meest recente update, deze van 26 oktober 2010).
3. De CI+ module in een andere TV proberen (liefst één die voorkomt in de lijst van Telenet).
Als het na 2 niet lukt, ben je enkel met 3 zeker dat het geen probleem is van de gekochte CI+ module.