CI+ module werkt niet zoals het hoort
In 2014 kocht mijn vader een Samsung UE40H5030AWXXN.
Bij aanschaf werden zowel de analoge als de digitale zenders geïnstalleerd.
In zijn serviceflat werd deze TV geïnstalleerd en keek hij ANALOOG.
Vorig jaar liet Telenet weten dat het analoge signaal zou worden stopgezet en dat hij een digitaal abonnement (digibox of CI+) moest nemen.
We checkten of de TV geschikt was voor een CI+-kaartje. Dit bleek het geval en dus kozen we voor deze oplossing. Zo kon hij bovendien de afstandsbediening van zijn TV blijven gebruiken.
Na installatie van de module door iemand van het Telenetcenter bleek dit toch niet te werken zoals het hoort.
Op een aantal zenders (o.a. Plattelands TV, Sundance TV, TF1, A2, FR3, ARD...) kreeg hij geen beeld en verscheen er een kadertje met de boodschap 'Zwak of geen signaal: controleer de kabel of antenne'.
Soms verscheen er ook: de CI+ module is niet herkend. Kijk of deze juist geïnstalleerd is.
In het Telenetcenter kreeg ik te horen dat dit niet aan de TV of het kaartje lag, maar dat de installatie in het rusthuis te oud en niet meer sterk genoeg was om voldoende signaal te geven voor sommige digitale zenders. Of dat het aan de kabel lag die misschien (en dan net voor zijn serviceflat) ergens beschadigd zou kunnen zijn.
Ik versta dit eigenlijk niet zo goed aangezien de buren, die allemaal een digibox hebben genomen, geen probleem ondervinden.
Enkele weken geleden was mijn geduld ten einde en heb ik de CI+-module eens uit te de TV getrokken en er terug in geduwd.
Enige tijd viel er digitaal niets te zien, maar tot mijn verbazing werkte na +/- 1 uur alles perfect en op alle zenders.
Tot dit weekend. Zaterdag TV aangezet en digitaal willen kijken en terug aanbeland bij het begin.
Module er weer eens uitgehaald, maar de ene foutmelding na de andere. Zelfs VTM is op sommige momenten niet digitaal te krijgen.
Ik heb al eens ingelogd op Mijn Telenet en gekeken of daar iets te zien is.
Ik zie daar wel dat je de smartcard kan heractiveren, maar dat durf ik niet zo goed. Misschien werkt dan wel niets meer.
Volgens mij ligt het aan de CI+, maar wat of hoe? Of het CI-slot van de TV?
Wat kan ik doen om het toch te laten werken zoals het hoort? En in welke volgorde ?
Ik vraag me soms af of we niet beter ook een digibox zouden huren en de CI+ laten voor wat het is.
Graag jullie suggesties en/of mening.