Beantwoorden
Chac
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Wereld gedichtendag De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Digibox achter eigen router

Dag,

Ik heb wel begrepen dat mijn digibox rechtstreeks aan het internet moet verbonden worden, maar het moet bij mij via mijn (Synology) router.
Op gelijkvloers heb ik mijn digicorder met rechtstreeks verbinding aan mijn telenet modem. (zou ook aan hoofdrouter kunnen)

Op eerste verdieping heb ik dus een digibox gelinkt aan mijn 2e wifi router.

De 2 routers zijn via een ethernet kabel gelinkt (en ik heb geen ruimte meer om een 2e ethernet kabel te trekken, CPL hapert).

Kan ik op een of ander manier ervoor zorgen dat mijn digibox toch rechtsreeks (niet via DHCP) aan internet kan? (VPN of zo?)

0 Likes
9 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digibox achter eigen router

Jouw omschrijving van de netwerk set-up is heel vaag: Synology router, hoofdrouter, 2e router, WiFi router.

Ik denk dat jet het woord "router" een beetje te vaak gebruikt om een apparaat de omschrijven die géén router functie heeft 🤔

Anyway, indien jouw "2de WiFi router" ingesteld is als "WiFi access point' en rechtsreeks verbonden is met de Telenet modem, dan kan je hierop gerust de 2de digicorder aansluiten. Want dan heb je maar één lokaal netwerk (dat van de Telenet HGW)

Misschien toch beter een goede beschrijving geven van jouw set-up

  • welke Telenet modem?
  • welke "routers" en andere toestellen (Synology) ... en hoe zijn die met elkaar verbonden?
  • CPL?

Misschien een tekeningetje of schets bijvoegen (en zeker de namen van de toestellen).

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Digibox achter eigen router

@Chac 

Dus als ik goed begrijp,  heb je e router van telenet en staat 1 digibox aangesloten op modem van telenet die internet heeft en 1 op eigen router die geen internet toegang heeft?

Edit: hier een mogelijke oplossing voor je?

Tvbox achter eigen router.link 

Voorwaarden je een e router hebt van telenet

Waarom wil je geen dhcp voor je digibox? Of waarom wil je digibox op vpn zetten?

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox achter eigen router


@DeLLiAnO  schreef:

Tvbox achter eigen router.link 


Een TV box achter een eigen router is geen enkel probleem, maar de vraag betreft een digibox.

De digiboxen /digicorders dienen direct aan de Telenet HGW (modem) aangesloten te worden. Rechtstreeks wil zeggen; zonder apparatuur die de netwerk pakketjes aanpast (ook wel OSI laag 3 of hoger genoemd, zoals bijvoorbeeld een router dat doet).

Een switch, bridge, wifi of powerline mag wel in de verbdinging opgenomen worden, zolang deze enkel maar op OSI laag 2 of lager werkt.

Helaas worden inderdaad vaak de namen router, switch, modem enz. foutievelijk gebruikt.

 

@Chacmisschien kun je eens je netwerk in meer detail beschrijven.. Welk type netwerk apparatuur gebruik je precies (mer en type)?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Chac
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Wereld gedichtendag De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Digibox achter eigen router

@DeLLiAnO 

Powerline (CPL) werkt spijtig genoeg ook niet voor mij: slechte verbinding waardoor het zwaar hapert 😞

 

Zoals @Arnie zegt moet mijn digibox op een of ander manier rechtstreeks aan Telenet modem worden aangesloten. Als mijn digibox een interne IP van mijn router (DHCP) lukt het niet. Vandaar dacht ik aan een VPN-achtige oplossing, een tunnel om dat rechtstreekse link te krijgen.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox achter eigen router

VPN zal niet gaan, de enige mogelijke "tunnel" oplossing is door gebuik te maken van switches en VLAN-trunks. Dat heb ik zelf ook lange tijd gebruikt, voordat ik overstapte op de TV-box.

Als je niet over managed swtiches beschikt zou ik echter nu niet dat traject kiezen; het is in dat geval waarschijnlijk goedkoper en verstandiger (toekomst zekerheid) de overstap te maken naar de TV-box.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Digibox achter eigen router

@Arnie 

Bedankt voor de toelichting, had de link van oplossing met tvbox genomen omdat ik (verkeerd) dacht dat dit ook zo was voor digibox en digicorder.

Bij deze weer bijgeleerd👍

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Digibox achter eigen router

je kan ook de netwerken simpelweg bridgen 192.168.0 voor de telenet router en bv 172.16 of 192.168.1 voor je eigen router. praktisch houdt dit in dat je een van de modem's netwerkpoorten bekabelt naar een van je routers netwerkpoorten, bovenop de wan poort. ( of gewoon de wan in de lan en de modem zijn kabel ook in een lan) niet alle routers kunnen hiermee overweg sommige werken met hetzelfde mac adres voor lan en wan of een andere interne layout ivm de netwerkcontrollers, sommige kunnen dit perfect. als dit lukt, zal de digicorder aan eigen router ook nog een adres krijgen in zijn vereiste range en tv interactiviteit probleemloos draaien. dhcp wel uitschakelen op je eigen router Voor je het zo aansluit en manueel adressen toewijzen aan de apparaten,  met als gateway je eigen router

0 Likes
Ex-Netweter
 

Digibox achter eigen router

Dit kan perfect met een Synology-router.
Dit eens lezen, optie IPTV STB-poort: https://kb.synology.com/nl-nl/SRM/help/SRM/NetworkCenter/lan_iptv_voip?version=1_3

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Digibox achter eigen router

ik herlees het net nog even. is het niet eenvoudiger boven aan de kabel een 5 poorts switch te hangen (verbruikt vrij weinig electriciteit) , en vandaaruit naar eigen router én de digicorder te kabelen. of de synology router enkel als acces point aan te sluiten aan een lan poort indien er boven geen apart netwerk nodig is maar wel wifi dan zal digicorder gn probleem ervaren

0 Likes