Beantwoorden
Vanos
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party! Hi there!

Dropkabel vervangen - wat moet ik zelf doen?

Gegroet iedereen,

 

Ik werd onlangs door zowel fluvius als telenet op de hoogte gebracht van het feit dat mijn dropkabel/coax kabel/ aftakkabel (allemaal hetzelfde zeker?) is versleten en dringend moet worden vervangen omdat dit voor een storing zorgt bij andere mensen.

 

Onlangs ben ik dus naar de Gamma gegaan om zo'n kabel aan te schaffen. Dit zou de juiste kabel moeten zijn (PE TRI 6, TELENET INTERKABEL). Als totale leek zonder enige technische achtergrond heb ik een hoop vragen:

 

- Dit is de juiste kabel toch? Wat is zo'n dropkabel eigenlijk? Is dat eenzelfde kabel voor zowel tv en internet?

- Deze kabel is zonder connectoren omdat telenet blijkbaar zelf connectoren heeft. De telenet technieker zal dus zelf de kabel moeten 'snijden' en connectoren daarop zetten. Dat is juist?

- Bij mij bevindt het distributiepunt zich op de gevel van mijn appartementsgebouw. Voor zover ik weet, moet ik zelf (of een elektricien) de kabel 'klaarleggen' (dit houdt in, de kabel van binnen naar buiten halen en ervoor zorgen dat de kabel vasthangt aan de gevel tot aan het distributiepunt, toch?).

- Eens dit is gedaan, maak ik afspraak bij telenet zodat zij iemand kunnen sturen om de kabel ook effectief aan te sluiten?

 

De reden waarom ik zo naarstig vragen stel, is omdat er vandaag iemand van fluvius (of telenet, in dit verhaal hetzelfde zeker?) is langsgeweest terwijl de kabel nog niet 'klaar lag'. Ik had dus voordien begrepen dat met 'klaarleggen' werd bedoeld dat de kabel gewoon aanwezig moet zijn. Hij was hier dus voor niets. Om dit te vermijden desbetreffende vragen.

 

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp. Dit brengt mij toch wel de nodige stress, ook omdat ik van thuis uit werk. En jawel, ik heb al menig persoon hierover gebeld (ook van telenet) maar de uitleg die zij geven is niet altijd even duidelijk (volledig mijn schuld, leek zijnde).

0 Likes
5 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Dropkabel vervangen - wat moet ik zelf doen?

@Vanos  

Je dropkabel is je kabel die voor het inkomend signaal zorgt daarmee kan je dus op internet en kan je tv-kijken. Het is dus inderdaad van belang dat deze in goede conditie is anders heb je storingen. 

 

Betreft het aansluiten hiervan is voor Telenet die zorgen er voor dat alles aangesloten wordt. Enkel wat je zelf dient te doen is de kabel klaar te leggen. Nu weet ik niet of je de juiste lengte gekocht hebt om die kabel te leggen. De lengte van die kabel wordt namelijk bepaald door het aantal meters van de TAP , dat ding wat aan je gevel hangt , tot aan het kastje in de straat , dat grijze paddenstoeltje. Je dient de meting geheel recht te doen en die meters zorgen er voor dat je de juiste lengte kan aankopen van kabel + 2 meter extra voorzien. De technieker zal de kabel toch iets inkorten om hem aan te sluiten. 

 

Een PE 6 kabel heb je nodig als de afstand tussen 0 en 30 meter is. Is de afstand tussen 30 en 50 meter heb je een PE 11 kabel nodig. Heb je grotere afstanden heb je een PE 14 kabel nodig.

Deze afstanden zijn dus tussen je TAP en de paddestoel buiten aan de straat.

 

Je legt je kabel 60 CM onder de grond dus ingegraven in een wachtbuis tot aan je perceel grens. Houd nog altijd die 2 meter extra in gedachten om die erbij te leggen. Dus heb je een kabel van 14 meter , leg je kabel neer van16 meter. Leg deze dan tot je perceel grens en Telenet of Fluvius doet de rest. Hier kan je ook nog eens alles nalezen moest je twijfelen:

 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/kabelbrochure-gevel/


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Vanos
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party! Hi there!

Dropkabel vervangen - wat moet ik zelf doen?

Bedankt Patrick. In mijn geval bevindt het distributiepunt zich op de gevel van het appartementsgebouw. Wat is dan de juiste procedure?

 

En ik heb voor alle zekerheid 15 meter kabel laten 'afknippen' in de GAMMA, dat is meer dan genoeg.

 

Nog een extra vraag: rekent Telenet/Fluvius het aansluiten van de kabel aan?

 

Bedankt!

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Dropkabel vervangen - wat moet ik zelf doen?

@Vanos  

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of er kosten aangerekend worden. In de tijd dat ik er nog werkte was de aansluiting ervan gratis dus gewoon de kabel aansluiten. Als de klant besloot de kabel te laten leggen door Telenet zelf dat werd dit wel aangerekend. Je kan dit ook altijd eens navragen bij Telenet zelf om zeker te zijn. Heb hier nog een link gevonden die je misschien ook nog eens kan bekijken om je verder te helpen:

 

https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/voorzie-de-buitenbekabeling

 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Dropkabel vervangen - wat moet ik zelf doen?

Ik vrees dat hier de bekabeling onder de bevoegdheid van Fluvius ligt en niet onder Telenet. En het moet zo'n zwarte kabel kabel zijn. Ze verkopen ook van die witte voor binnen met Telenet goedkeuring erop.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Dropkabel vervangen - wat moet ik zelf doen?

binnen doet telenet  buiten is het Fluvius op vele plaatsen is dit

0 Likes