Beantwoorden
CHFA
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

HD DigiCorder (AD2200) netwerk issues na eigen switch

Wij zijn recent verhuist en hebben in onze nieuwe woning een Unifi systeem opgezet. Wanneer ik onze Digicorder aan de switch hang en we zoeken in de TV-gids, dan krijgen we de melding 

"Opgelet. Controleer of de netwerkkabel goed is aangesloten op je Digibox en op je modem. zorg ervoor dat je modem aanstaat."

 

Wanneer ik de patch kabel in de patchkast rechstreeks op de modem aansluit werkt de tv-gids zoals zou moeten en krijgen we de melding niet. Sluit ik de kabel terug aan op de switch, komt dezelfde melding weer op.

De opstelling:

Modem DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS) - UDM Pro Controller (unifi) - USW 24 PEO Switch (unifi) - Digicorder HD DigiCorder (AD2200)

CHFA_1-1646636776574.png

 

 

Digicorder is steeds aangesloten op een niet PEO-port (port 21)
en komt bij aansluiten op de switch 2x in mijn topology op dezelfde port (21) met een mac adres dat 1 karakter verschilt. zowel digicorder als ADB krijgen een verschillend IP adres...

 

welke port ik ook probeer op de switch of de controller, ik blijf dezelfde melding krijgen. Enkel aansluiten op de modem rechtstreeks verhelpt het probleem. 
gezien de modem standaard slechts 4 poorten heeft, is het geen optie om de digicorder daar te laten steken 

 

Alle poorten en bekabeling is getest, als ik de kabel van de digicorder in een ander device steekt is er ook geen issue (bvb PS3, laptop,....) 

 

ik had al ergens gelezen dat dit een gekend issue is, maar is er ook een oplossing voor? Het zou me verbazen dat iedereen overal de digicorder rechtsreeks in de modem heeft steken ...

 

 

 

0 Likes
6 reacties
Ex-Netweter
 

HD DigiCorder (AD2200) netwerk issues na eigen switch

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

HD DigiCorder (AD2200) netwerk issues na eigen switch

Dat is geen "issue", maar "by design", er komt dus geen "oplossing" ...

 

Eenvoudigste oplossing:

ruil de digicorder(s) voor de TV-box(en). Deze kunnen aangesloten worden op je eigen lokaal netwerk.

 

Indien je toch de digicorder wilt behouden moet deze "rechtstreeks" op de modem aangesloten worden.

 

Rechtstreeks kan fysiek zijn (UTP kabel tussen modem en digicorder), maar kan ook "virtueel" zijn (VLANs)

CHFA
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

HD DigiCorder (AD2200) netwerk issues na eigen switch

Bedankt voor de links! 🙂

 

Vanuit de eerste discussie heb ik volgende dingen gehaald: 
- Fixed IP-adres, zo staan de settings nu 

- Ip adres zou bij de oude toestellen niet lokaal mogen zijn, maar bij de nieuwe blijkbaar wel dus dat zou het ook niet mogen zijn... IP address (xxx.xxx.1.98) en INHOME IP address (xxx.xxx.1.70) op digicorder komen overeen met degene die ik fixed gegeven heb. 
- de oplossing hier was een kapotte stekker, hardware matig is alles getest en werkende (

Ik zie wel steeds "modem -> switch" . En dit gecombineerd met de info uit de 2e post, lijkt mij de controller tussen de modem en de switch het issue te zijn, en zou ik geen issue mogen ondervinden als ik modem -> switch -> digicorder aansluit...



0 Likes
CHFA
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

HD DigiCorder (AD2200) netwerk issues na eigen switch

Oké,

bedankt voor de info! 

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

HD DigiCorder (AD2200) netwerk issues na eigen switch


@CHFA  schreef:

Het zou me verbazen dat iedereen overal de digicorder rechtsreeks in de modem heeft steken ...


En toch is dat zo.

Met "rechtsreeks" wordt bedoeld: er mag geen router tussen zitten.

Een switch ertussen is hetzelfde als "rechstreeks", of een WiFi AP (als "station" ingesteld) die verbonden is met de Telenet hgw, of een stel powerlines ...

 


@CHFA  schreef:

Enkel aansluiten op de modem rechtstreeks verhelpt het probleem. 
gezien de modem standaard slechts 4 poorten heeft, is het geen optie om de digicorder daar te laten steken 


Deze uitspraak begrijp ik niet.

In jouw opstelling, met de Unify controller (die als router ingesteld is), moeten al jouw netwerk apparaten achter de controller aangesloten zijn (rechtsreeks op de controller of via de switch).

In principe heb je dus 3 poorten vrij op de Telenet HGW?

 

Theoerstich zou je opstelling moeten zijn:

  • 1 poort van de Telenet HGW verbonden met de controller.
  • de digicorder verbonden met een 2de poort op de Telenet HGW.
  • alle andere apparaten in je eigen lokaal netwerk aangesloten op de controller of de switch.

Kan je niet gewoon 1 kabel wisselen, en op die manier toch de digicorder "rechstreeks " op de HGW aansluiten?

Indien jouw enig probleem een tekort aan poorten is op de HGW, dan kan je er een kleine (5P) gigabit switch achter steken, kost 2 keer niets...

Indien dit niet mogelijk is, dan moet je één van de alternatieven gebruiken.

Of werken met VLAN's of Mac passtrough op je controller?

 

Tenzij ...

je jouw Unify controller niet als router instelt, maar als IP client/bridge (maar dan verlies je de voordelen van de ingebouwde router) 🙁

 


@CHFA  schreef:

Digicorder is steeds aangesloten op een niet PEO-port (port 21)
en komt bij aansluiten op de switch 2x in mijn topology op dezelfde port (21) met een mac adres dat 1 karakter verschilt.


De Telenet digicorder, die aangesloten is op een Telenet HGW of E-router, zal altijd 2 IP adressen krijgen:

  1. via MAC 68:63:59 krijg je een 10.0.0.0/8 IP van de Telenet dhcpd. Hiermee wordt de digicoder "inter-actief"
  2. via MAC 6A:63:59 krijg je een 192.168.0.0/24 IP van de router LAN dhcpd (IN-HOME). 

Indien in de Unify een mogelijkheid bestaat om een Mac adres te bridgen naar de WAN, kan dat ook een oplossing zijn. Dan geef je het 68:63:59:x:x:x in, en jouw digicorder krijgt dan rechtstreeks een IP van Telenet voor de interactiviteit ...

0 Likes
CHFA
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

HD DigiCorder (AD2200) netwerk issues na eigen switch

Bedankt voor de reply!

 

in mijn post bedoelde ik met “rechtstreeks” fysiek, op de 4 poorten van telenet modem 🙂 

 

Ik heb enkele videofoons waarvan ze, voor verbindingsredenen, aanraden om rechtstreeks in de modem te steken …

 

ik ga inderdaad gewoon een kleiner switchke tussen modem en controller plaatsen 

lijkt me het simpelste 😁