Beantwoorden
AllanBEL
Professional Beetjesweter
It's your ninth party! Leesbeest! Netjes! It's your eighth party!

Heeft het nog een voordeel om een modem only te houden?

Hallo,

Ik gebruik nog altijd een 24*8 Doc 3 Emta(docsis) modem only. Hier haal ik max 190 Mbps download en 19 Mbps upload mee.

Af en toe krijg ik een telefoontje van telenet om te vragen mijn modem te wisselen naar een nieuwer en vooral vlugger model en natuurlijk om mijn oude Whoppa formule om te zetten naar 

Aan portforwarding doe ik al een tijdje niet meer, maar ik heb nogal een ingewikkeld thuisnetwerk en ben een beetje bang dat niet alles nog zal werken als ik van modem verander.

(3 externe routers aangeschakeld, één per verdiep, aan elke router een (of 2) switch(es) met toch in totaal een 30-tal toestellen vast verbonden, waaronder 3 Synology NAS)

Een overstap naar de 1 Gbps downloadsnelheid formule zou mij all-in €14 per maand meer kosten.

Kan ik op relatief eenvoudige wijze mijn netwerk zo behouden met de komst van een nieuwe modem, of offer ik de snelheid op voor het huidige gebruiksgemak?

Tags (1)
2 reacties
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 De nieuwe Einstein! Krak

@AllanBEL je kan kiezen om een E-router CV8560E te installeren of de nieuwe F@ST3896LG-TN  die intussen ook Mac bridging ondersteuning heeft. 

Bij deze routers kun je bridging instellen, zodat je via één poort een extern IP-adres kunt verkrijgen. Dit werkt op dezelfde manier als een modem-only. Je hoeft alleen het MAC-adres van je eigen router in te voeren op mijn Telenet. (onder bridging). De rest zal dan zoals voordien werken. 

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@AllanBEL  schreef:

3 externe routers aangeschakeld, één per verdiep, aan elke router een (of 2) switch(es) met toch in totaal een 30-tal toestellen vast verbonden, waaronder 3 Synology NAS)
Kan ik op relatief eenvoudige wijze mijn netwerk zo behouden met de komst van een nieuwe modem, of offer ik de snelheid op voor het huidige gebruiksgemak?

Zoals je het hier beschrijft, krijgen jouw 3 "externe routers" elk een publiek IPv4 adres (zitten dus op een swich achter de modem-only)?

Met voorgestelde oplossing met de CV8560E of de F@ST3896LG-TN in bridge mode (= MAC passtrough), kan maar één toestel een extern IPv4 adres toekennen.

Je zal dus zelf moeten uitmaken of je jouw netwerk wilt aanpassen aan deze situatie, of je wilt de oude setup behouden, met inboeten op de snelheid.

Als Telenet in de toekomst volledig overgaat op Docsis 3.1, zal jouw oude modem-only dan wel niet meer werken ...

EDIT 1

Wat snelheid betreft, jouw huidige modem kan een hogere snelheid aan. Je kan dus overgaan naar een ONE of een Easy Internet (500/30), wat in de parktijk 400/30 zal zijn (Docsis 3.0 modems worden - naar het schijnt - gecapt op 400 Mps download) 

EDIT 2

Zoals je het beschrijft heb je dus 3 volledig gescheiden netwerken (3 huishoudens?) en kunnen gebruikers van verschillende netwerken onderling niet met makeer communiceren?

Of begrijpen wij je setup verkeerd (vb roueters gebruikt als AP?)

Is het niet eenvoudiger om je hele netwerk achter één router te hangen?