Beantwoorden
riji
Experienced Meerweter
Berichten: 114
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

Nieuw bij TN (whoppa, play, play sports) ben ik verrast door het primitieve beheerniveau van de zenderlijst in mijn digicorder en -box .
1) voor alles is er tegenwoordig een app, waarom niet voor het beheer van de lijst met zoveel zenders, in plaats van met de afstandsbediening te zitten sukkelen?
2) de beheersmogelijkheden beperken zich met het verplaatsen van zenders tot het hernummeren en zo tot het wijzigen van hun volgorde
3) het is niet mogelijk zenders die je niet interesseren of die je met jouw abonnement niet kan ontvangen, te merken als verborgen, zodat ze bij het zappen worden overgeslagen
4) de lange zenderlijst is met zijn diverse optionele boeketten een echt gedrocht, waarbij we zelfs tot zendernummer 999 komen
5) mijn hoofdvraag is om de mogelijkheid één of meerdere favorietenlijsten te kunnen aanmaken. Zoiets kennen we zelfs bij een eenvoudige satellietontvanger al meer dan tien jaar.
Je maakt gewoon een lijstje met enkel die zenders waar je wilt naar kijken in de volgorde dat jij belangrijk vindt.
Het laat toe dat de volgorde van de basis TN zenderlijst ongewijzigd blijft, wat het makkelijk maakt bij zenderwijzigingen en bij communicatie klant-TN.
Ik denk geenszins dat het bieden van zo'n favorietenlijst enig probleem stelt voor TN maar dat het vooral een kwestie is van niet willen.
Ik kan daar maar één ding bij bedenken: publiciteit, het willen opdringen van extra producten.
Er wordt al zoveel reclame opgedrongen tijdens het kijken en we betalen heel veel aan TN, dan hoeven we toch niet nog eens gehinderd te worden bij het zappen?
Ik denk hierbij niet enkel aan de kieskeurige klant met extra boeketten, maar evenveel aan de oudere/eenvoudige klant die nooit naar meer dan een tiental vertrouwde zenders kijkt.
6) nog iets heel anders in verband met zenderbeheer: ik heb geen mogelijkheid gevonden om de gewenste zendervolgorde op de digicorder over te laten nemen op de digibox. Kan dit echt niet (zelfs bij PX gaat dit automatisch)?

15 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2262
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

TV (voor mij Samsuung)  met een kaartje lost de meeste van je problemen op maar Telenet heeft voor een extra probleem gezorgd omdat ze dezelfde numering moeten behouden als Telenet. Hernumerg voor digitate zenders is uitgechakeld, anders is de CI+  niet geschikt voor Telenet. Alles werkt natuurlijk wel maar telenet wil onzekerheid zaaien en geen promotie voor kaartjes.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

Telenet zet zijn zenders op de kabel  volgens zijn MUX lijst. Dat wil zeggen op een bepaalde frequentie komen 4 tot 8 digitale zenders. Telenet sorteert die op zijn digiboxen / Corders volgens een bepaalde volgorde. TV producenten volgen die volgorde voor een groot stuk. En met een TV zoals Samsung kan je een favorietenlijst maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
riji
Experienced Meerweter
Berichten: 114
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

Ik heb geen TN TV-met-een-kaartje, maar misschien kun je hiervoor eens kijken naar dit programma (enkel voor Windows, donatiesoftware): https://sourceforge....jects/chansort/

Ik heb dit gebruikt met mijn LG-TV om de lijst  met vele DVB-T en satellietzenders te bewerken (ordenen, verbergen, verwijderen). Als je  Samsung TV de mogelijkheid heeft om de kanalenlijst te exporteren/importeren dan zou het wellicht kunnen lukken.

 

0 Likes
master-magic01
Freshman Veelweter
Berichten: 269
Nieuwe TV-theek? WOW! Even demarreren... Warming up?

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

@igvfer 

4 tot 8 op een mux,dat was in de periode voor ze naar mpeg4 zijn gegaan,er zijn nog muxen waar er veel meer op zitten dan 8 😉

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter


@master-magic01 schreef:

@igvfer 

4 tot 8 op een mux,dat was in de periode voor ze naar mpeg4 zijn gegaan,er zijn nog muxen waar er veel meer op zitten dan 8 😉


Maakt eigenlijk niet uit. Komt er op neer dat de zenders per frequentie zitten en dat het eigenlijk de software van de TV of digicorder is die de zenders sorteert ( en in dit geval niet de CI+ module). Waarbij TV-merken zoveel mogelijk de volgorde aanhouden die Telenet ooit gemaakt heeft. Waarbij een TV merk geen rekening houdt met regionale verschillen en de digicorder en digibox wel.

 

Als er meer dan 4 opzitten zijn dan meestal minder belangrijke zenders. VTM en consoorten zitten met 5 geloof ik. VRT en broeders met 4.

Eigenlijk zou elke helpdesk medewerker dit lijst voor zich moeten hebben, vooral als de klant belt dat hij storingen heeft op Een en Canvas of VTM en 2BE dan zou hij de klant kunnen laten checken of dit ook zo is voor de andere zenders in die groep, wat meestal het geval is. Dan sturen ze de klant niet nutteloos om een box om te ruilen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jos_g
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

Dat er nood is aan eenvoudige tv Gids ,zowel voor de gewone gebruiker als oudere personen is wel duidelijk, vb men heeft 3 televisie, Yelo tv allemaal de dezefde gids die men ook kan backuppen ,de gids moet men kunnen instellen zoals men zelf wilt ,indeling volgens taal en belangrijkheid die voor jou persoonlijk is, een speciaal menu voor oudere mensen die maar 10 zenders gebruiken die voor hun belangrijk zijn,dit moet zeer eenvoudig en altijd op dezelfde manier zijn ingedeeld , anders vinden deze mensen hun eigen zenders niet meer en zijn afhankelijk van iemandt anders, ouderlingen begrijpen update niet en trekken het toestel maar uit binnen een update, ik vindt dat allemaal zo ergelijk dat ik aan denk om verschillende pakketten op te zeggen gewoon om dat ik dat moe ben ,.........dat er zoveel mensen daar geen problemen mee hebben en dat allemaal maar goedkeuren is nog het ergste, oudelingen hebben een specialen tv Gids nodig en een eigen afstandsbediening ,die zo eenvoudig mogelijk is

0 Likes
master-magic01
Freshman Veelweter
Berichten: 269
Nieuwe TV-theek? WOW! Even demarreren... Warming up?

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als er meer dan 4 opzitten zijn dan meestal minder belangrijke zenders. VTM en consoorten zitten met 5 geloof ik. VRT en broeders met 4.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ik tel op de vrt mux zelf 6 zenders,waarvan allemaal in HD.

op de VTM mux zelf 9 met de radio's erbij,dus meer zenders en minder ruimte voor de beeldkwaliteit wat mensen ook zien (ze zijn er nog 😉 )

Al bij al gaat daar de epg en hernummering niet mee opgelost geraken.

daar zijn we beiden wel over eens denk ik 😉

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

Conclusie bij deze voor de ontwikkelaars bij Telenet.

Zorg voor een soort favorietenlijst waarbij je makkelijk favorieten kunt toevoegen, dus niet zo ingewikkeld als de huidige sorteerfunctie.

Bijkomend een knop op de afstandsbediening waarbij je alleen maar zapt binnen je favorietenlijstje.

Mogelijks iets voor de volgende generatie digiboxen/corders?

Het is eigenlijk een grote uitdaging voor ontwikkelaars om iets te ontwerpen dat zichzelf uitwijst zonder dat er een uitgebreide handleiding voor nodig is.

Steek het in de handen van oma en opa (al klinkt dat zo degenererend, alsof die mensen niets kunnen) en kijk hoelang ze nodig hebben om het onder de knie te krijgen.

En niet met een of andere app.

Ik bijvoorbeeld vindt Sonos een prachtig systeem voor muziek maar ik mis bvb een 5 tal preset knoppen waarbij ik direct mijn favoriete zender kan opstarten. Nu moet ik daarvoor mijn teblet of smartphone vinden, de juiste app zoeken enz.

Dus wie gaat er een afstandsbediening uitvinden voor de digicorder met 1 aan en uit knop om zowel TV als box aan te zetten, 1 knop voor de volledige menu, 1 volume knop en 4 knoppen om 4 favorietenlijstjes te maken en een knop om te zappen tussen de verschillende mogelijkheden in de favorieten lijst en in de menu.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
riji
Experienced Meerweter
Berichten: 114
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

Het verbeteren van de afstandsbediening vergt wellicht wat studie en experiment.

Wat mij als nieuweling meteen opvalt is het ontbreken van de gebruikelijke 4 kleurtoetsen, daar ligt dus al een mooie uitbreidingsmogelijkheid.

 

In verband met favorietenlijstjes kan 1 extra toets volstaan, namelijk telkens je deze indrukt kiest die het volgende lijstje en toont dit op hetscherm (standaard, pa, ma, kind1...)  en gebruikt dit tot je weer opnieuw toetst.

 

Wat ik mis van bij Proximus is de mogelijkheid om voor infrarood of RF modus te kiezen.

 

Wat ik ook mis van bij PX is de standaardinstelling dat de volumetoetsen het geluid van de TV aansturen (zonder dat je naar TV-modus moet overschakelen). Nu moeten we in de praktijk toch 2 afstandsbedieningen gebruiken voor het gemak en dit is vervelend.  Je kunt wel volume van de decoder regelen met de toetsen op de afstandsbediening, maar onze ervaring voor een heldere stem is dat je dit best iets over de helft instelt en dan het geluid regelt met de TV die een behoorlijke audio heeft. Of hebben we iets niet goed begrepen?

 

 Ik zie ook geen toets om tussen radio en TV te kiezen.

0 Likes
Petito
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 869
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

blijkbaar een voorkeur voor px?

mss overwegen om terug te keren  😉 

 

 

  Petito | Ere-Krak
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jos_g
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

Wat te denken van "Update Yelo TV-menu: een nieuwe TV-theek " zo te zien weer niks voor mij.
0 Likes
Nick_Belgique
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party! De kop is eraf!

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

En (tip voor Telenet btw!) wat als men via de Yelo (online) app (via webbrowser op Mac of Windows) je zenders heel makkelijk zou kunnen beheren/groeperen/etc (ivp via de super onhandige menu in de digibox/corder)? Dàt zou pas ongelooflijk makkelijk en gebruiksvriendelijk zijn... Heel eenvoudig... 

 

En nòg beter zou zijn : laat ons als gebruiker zender- & opname-groepen/thema's kunnen maken : Nederlandstalig, Franstalig, Wetenschappelijk, Research, News, etc...

 

De user-experience of gebruikservaring van Yelo (online) app die dit zou bewerkstelligen zou heel wat kunnen bieden naar de meer critische (en meer technisch onderlegde) gebruiker.

0 Likes
Nick_Belgique
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party! De kop is eraf!

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter

Geef je groot gelijk, dat zou pas gebruikservaring zijn, maar ja, zoals gewoonte, luistert Telenet niet echt naar zijn klanten... eerder...

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Hernummeren zenders: beheer kan veel beter


@igvfer@  schreef:

Conclusie bij deze voor de ontwikkelaars bij Telenet.

Zorg voor een soort favorietenlijst waarbij je makkelijk favorieten kunt toevoegen, dus niet zo ingewikkeld als de huidige sorteerfunctie.

Bijkomend een knop op de afstandsbediening waarbij je alleen maar zapt binnen je favorietenlijstje.

Mogelijks iets voor de volgende generatie digiboxen/corders?

Het is eigenlijk een grote uitdaging voor ontwikkelaars om iets te ontwerpen dat zichzelf uitwijst zonder dat er een uitgebreide handleiding voor nodig is.

Steek het in de handen van oma en opa (al klinkt dat zo degenererend, alsof die mensen niets kunnen) en kijk hoelang ze nodig hebben om het onder de knie te krijgen.

En niet met een of andere app.

Ik bijvoorbeeld vindt Sonos een prachtig systeem voor muziek maar ik mis bvb een 5 tal preset knoppen waarbij ik direct mijn favoriete zender kan opstarten. Nu moet ik daarvoor mijn teblet of smartphone vinden, de juiste app zoeken enz.

Dus wie gaat er een afstandsbediening uitvinden voor de digicorder met 1 aan en uit knop om zowel TV als box aan te zetten, 1 knop voor de volledige menu, 1 volume knop en 4 knoppen om 4 favorietenlijstjes te maken en een knop om te zappen tussen de verschillende mogelijkheden in de favorieten lijst en in de menu.


Ze hebben je tips grotendeels overgenomen 🙂

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes