Beantwoorden
basman
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Hoe krijg ik coax naar zowel TV als modem?

Ik schets even de situatie. Op verdieping 0 is mijn wandcontactdoos (type NUI-WO/T1). Van links (wit op foto) vertrekt coax naar verdieping 1. Daar staat mijn modem, werkt allemaal goed. Nu, wij willen opnieuw (niet onbelangrijk, in het verleden werkte het dus) tv, dus hebben een TV-box besteld. Onze televisie staat op verdieping 1. In de oude set-up (dus toen we ook tv hadden) stond de modem op verdieping 0 en tv-box op verdieping 1. Witte coax liep naar tv-box op +1, utp-signaal kwam via stekker tot verdieping +1. De modem stond dus beneden en was ook aangesloten op de wandcontactdoos, alleen weet ik niet meer hoe. Ik heb geprobeerd om nu de grijze coax (zie foto) aan te sluiten op mijn modem beneden, maar daar komt geen signaal door (het ligt niet aan de kabel, getest op waar de witte zit, direct internet). De witte coax aansluiten op de uitgang 'tv' van wandcontactdoos gaat ook niet, want past niet (kabel is male, TV is ook male). Iemand een idee hoe ik dat opgelost krijg?

 

(wit = coax naar +1 )(wit = coax naar +1 )

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe krijg ik coax naar zowel TV als modem?

De coax die naar de modem gaat vertrekt helemaal onderaan de NIU zoals voorzien. Dan heb je 2 uitgangen TV en radio op die NIU, op die TV uitgang moet je de kabel naar TV aansluiten. Eventueel met een koppelstukje, te koop in de handel.

2e oplossing die je kan proberen.

Je maakt de zwarte en witte kabel onderaan los van de NIU. Je koppelt die volgens de regels van de kunst aan elkaar. Je verplaats die NIU naar boven en daar koppel je de witte kabel terug aan op de plaats waar de zwarte zat. Links onderaan maak je nu de verbinding naar de modem en op de NIU verbind je de TV uitgang met uw TV boc, al of niet met een koppelstukje.

In de hoop dat je goed signaal hebt. Zoniet moet je een nieuwe zwarte kabel koppelen aan de oude zwarte inkomende kabel (zelfde formaat) want het lijkt me nu een PF9.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe krijg ik coax naar zowel TV als modem?

Nog eens kort samengevat:

De zarte kabel is de inkomende kabel. 

Uitgang TV is naar de TV;

De witte kabel is een extra uitgang die kan gebruikt worden om naar uw modem te gaan of naar een 2e TV.

Er bestaan koppelstukjes om van male naar female te gaan of omgekeerd.

Modem sluit je aan met een schroefkoppeling.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe krijg ik coax naar zowel TV als modem?

@basman ik zie dat er een zwarte kabel in uw coax aansluiting komt, dit zal volgens mij de aanvoer zijn van uw coax signaal. Dan is dit opgesplits in TV en FM. Dus normaal gezien op de tv aansluiting zou je connectie moeten hebben maar dit moet intern aangesloten zijn.

Je zegt dat de coax kabel niet past, maar je hebt 2 kanten aan de coax kabel, male en female.

Die met het pinnetje (mail) moet je in uw TV box steken. De andere kant (female) moet je in je coax aansluiting steken.

Als je meerdere aansluitingen wil hebben op verdiep 0 moet je een coax splitter aankopen : https://www.allekabels.be/coax-splitter/122/499/verdeelelement-8-weg.html?gclid=EAIaIQobChMIot3fnIqD...

je hebt deze ook in andere vormen met minder aansluitingen. Je moet alleen rekening houden dat het moet werken met Telenet. 

ALs je deze splitter hebt kan je de coax die naar het 1ste verdiep loopt in de splitter steken, zo ook die van verdiep 0.

Je moet dan de binnenkomende coax in de "in" steken van de kabelsplitter zodat je overal kabel hebt. 

Hetgeen je ook kan doen is het volgende. Je koopt u een  Google Tv chromecast en je zet daar de TV app op. 

Je moet dus geen kabels mee trekken alleen wifi is genoeg 🙂

Ik gebruik dit al een tijdje in mijn slaapkamer waar ik af en toe wel tv kijk en dat werkt super goed. Je kan op die Chromecast tv verschillede applicaties installeren, zoals Netflix, Youtube,Disney+, Telenet Tv app, Amazon prime..... 

Dit is de link naar de chromecast Tv 4K ;

https://www.amazon.com.be/-/nl/Chromecast-Google-sneeuw-entertainment-HDR-kwaliteit/dp/B08XNJYV2N/re...

 

Je hebt er tegenwoordig ook die alleen maar 1080p ondersteunen (lagere resolutie), maar deze werken ook trager, dus niet aan te raden. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Hoe krijg ik coax naar zowel TV als modem?

Ik heb de indruk dat @igvfer en @kristofDW nog niet goed wakker zijn.

De zwarte kabel is de voedingskabel van de NUI-WO/T1 en die gaat vanzelfsprekend gewoon naar een 230V-stopcontact. 😅

Volg gewoon mijn advies:

De witte coaxkabel is aangesloten op de linkse kabelmodem-poort (CM:Cable Modem) van de netwerkverdeler (NIU) en op die coaxkabel kan en mag je uitsluitend een kabelmodem aansluiten.
De grijze coaxkabel is aangesloten op de rechtse downstream-poort (DS:Down Stream) van de netwerkverdeler (NIU) en op die coaxkabel kan en mag je uitsluitend tv-toestellen en decoders aansluiten.

Dus:

  • Sluit de kabelmodem aan op de linkse poort
  • Sluit de TV-box aan op de rechtse poort
  • Op de TV/FM-aansluitingen vooraan sluit je niets aan

Je hebt dus twee aparte coaxkabels nodig vanaf de netwerkverdeler (NIU), één naar de kabelmodem en één naar de TV-box.

De netwerkverdeler (NIU) mag je niet loskoppelen of verplaatsen, dat is het eindpunt van het Telenet-coaxnetwerk en mag alleen verplaatst worden een een gecertificeerd technicus.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Hoe krijg ik coax naar zowel TV als modem?


@basman  schreef:

De modem stond dus beneden en was ook aangesloten op de wandcontactdoos, alleen weet ik niet meer hoe. Ik heb geprobeerd om nu de grijze coax (zie foto) aan te sluiten op mijn modem beneden, maar daar komt geen signaal door (het ligt niet aan de kabel, getest op waar de witte zit, direct internet). 


Als ik het goed begrijp, wil je terug naar de oude situatie (modem beneden, TV boven), maar je weet niet goed hoe je het moet aansluiten?

Zoals ik het nu zie is:

  • de witte coax naar boven aangesloten op de modem uitgang (CM)
  • de grijze coax aangesloten op de TV uitgang (DS). Dat is waarschijnlijk een kort stukje kabel waarmee vroeger de modem verbonden was.

Je probeerde om de grijze coax aan te sluiten de modem beneden, en dat werkte natuurlijk niet. Oplossing is dus eenvoudig: gewoon de grijze en witte coax verwisselen 🤗:

  1. sluit de grijze coax aan op de CM uitgang (links onder) en verbind hiermee je modem.
  2. sluit de witte coax (naar boven) aan op de DS uitgang (rechts onder), en sluit boven de TV-Box aan.

 


@basman  schreef:

 De witte coax aansluiten op de uitgang 'tv' van wandcontactdoos gaat ook niet, want past niet (kabel is male, TV is ook male). Iemand een idee hoe ik dat opgelost krijg?


De TV-box wordt toch boven aangesloten? Wat bedoel je hier juist mee? Je moet gewoon de juiste kabels gebruiken, ofwel zelf coax stekkers monteren, ofwel met behulp van adapters (F-F, M-M) ...

@igvfer  schreef:

2e oplossing die je kan proberen.

Je maakt de zwarte en witte kabel onderaan los van de NIU. Je koppelt die volgens de regels van de kunst aan elkaar. Je verplaats die NIU naar boven en daar koppel je de witte kabel terug aan op de plaats waar de zwarte zat.


Het verplaatsen van de NIU, en "prusten" aan de inkomende coax is niet toegelaten, en mag alleen gedaan worden door erkende techniekers.

Het aansluiten van een coax aan deze "NUI-WO" is ook prutswerk, en niet aan te raden voor iemand die al hulp nodig heeft met het koppelen van 2 coax stekkers?

 

[EDIT 9:43] antwoord van @Ex-Netweter en mijn antwoord hebben elkaar gekruisd, maar we zeggen dus hetzelfde 😁

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe krijg ik coax naar zowel TV als modem?

@Ex-Netweter Kan kloppen 😂 maar soms overschilderen ze deze kabel en dan klopt uw uitleg niet 🤣

Heb het zelf al voorgehad bij een vriend van mij die ook dacht dat het de 230v aansluiting was, maar we waren beiden mis. 

Maar je hebt gelijk , meestal is dat de voedingskabel. Maar op de foto is er precies nog een kabel die naar de NUI gaat, dus dacht dat die de voedingskabel was. Vandaar mijn veronderstelling. De vraagsteller zal hier het beste op kunnen antwoorden denk ik.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe krijg ik coax naar zowel TV als modem?

Inderdaad,

De zwarte kabel is de stroomkabel. De inkomende kabel zit verborgen achter de doos.

Dergelijk type heeft maar 2 uitgangen. Vooraan TV en Radio. Spreekt voor zich en onderaan een 2e uitgang die kan gebruikt worden om naar de modem of naar een 2e TV te gaan. Die stuurt het ganse frequentiebereik door.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes