Beantwoorden
rniesen
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

Een tijd geleden had ik nog een oude modem (geen router) waar ik zelden problemen me had totdat ik een 2de digicorder aanschafte wegens geen analoge tv meer.

 

Telenet beweert dat je dan films kan afspelen van de ene digicorder op de andere.

Alleen werkt dit niet op een business oplosisng met modem en vast ip.

 

Dagen geprobeerd met mac spoofing en mac rules, maar zonder resultaat.

Telenet gebeld en daar krijg je echt de behandeling als zeer domme eindklant.  Een technieker kon het oplossen.  Uit ervaring brengen die meer problemen dan oplossingen.

 

De technieker komt langs, snapt niets van ipv4 mac spoofing en weet niet dat elke digicorder 2 mac addressen heeft: 1 voor de interactiviteit en 1 voor het home netwerk.

Na meer dan een uur overhaal ik hem om de nieuwe router te installeren en dan gebruiken we briding.

 

Modem vervangen door router en nog werkt niet alles, dan decoders herstart met gevolg uren opnames kwijt.  Gebeld naar Telenet en daar krijg je dan een antwoord zoals kan gebeuren he ..

 

Interactiviteit werkt en vast ip ook.

 

Enkel als ik mijn firewall vervang met een Fortigate, dan werkt de briding niet meer.

Blijkbaar weten ze iets bij Telenet, maar zeggen niet wat er scheelt.

Ik ga er toch vanuit dat een van de belangrijkste netwerkbeveiligingsfirma's moet werken niet?

 

Bij het vervangen van de firewall en wijzigen van het mac address in bridiging, kreeg ik een session error. (zie ander artikel).

 

Ik kreeg wel een mail dat iemand persoonlijk alles ging opvolgen, alleen kan je hem niet meer bereiken en wordt er niets meer gedaan.

 

Telenet support stelde voor om de router terug te vervangen door een oude modem.

Ik vroeg hoe ze dan de samenwerking van mijn digicorders gingen oplossen.

 

Het is nu terug 2 dagen Oost-Indisch doof met Telenet.

 

Zijn er nog die een probleem met vast ip en briding hebben gehad?

 

Merci.

 

Roel Niesen

 

0 Likes
21 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

@rniesen   Eerst even proberen duidelijk te zijn. We spreken toch wel degelijk over de digicorders met ingebouwde HDD of de combinatie van dergelijke digicorder met het oude Type digibox.

Als dit zo is dan heeft dit tot nu toe altijd alleen maar gewerkt na een HGW en niet na een eigen router.

Die krijgen inderdaad 2 Private IP adressen, eentje in de range 10.x.x.x, een Telenet private netwerk en eentje in de eigen LAN die gemaakt wordt door de HGW (= de modem router van Telenet met de 4 gele poortjes).

 Die 10.x.x.x range zorgt voor de interactiviteit (opvragen content enz.) en wordt toegekend op basis van het macadres die vermeld staat op de digicorder/digibox en ook gekend is in het systeem. Niet aangemeld is geen interactiviteit.

De rest wordt intern in de HGW geregeld ook de verbinding naar het LAN netwerk. Met het logisch gevolg dat als je LAN netwerk achter een eigen router hebt dit niet bereikbaar is aangezien je in de digicorder op geen enkele manier een route kunt instellen naar dat LAN netwerk. En dat LAN netwerk heb je nu net nodig om de content van de ene op de andere te zien. Al ben ik daar ook niet zo zeker van dat die communicatie via 192.168.x.x verloopt.

Met de laatste versie boxen, de TVbox, heb je dit probleem niet omdat alles via de cloud verloopt .en je geen eigen LAN netwerk nodig hebt. En dit kan wel werken na een eigen router. Hier zijn al voorbeelden veschenen in Netweters.

Wat die bridging betreft op de nieuwste modem/router die zorgt er enkel voor dat je een apart publiek IPadres krijgt op je eigen router maar die zorgt er niet voor dat je een private 10.x.x.x adres krijgt.

Wat je digicorder betreft moet je eigenlijk je toestellen op 2 poortjes rechtstreeks op de HGW (dus liefst de nieuwste zonder Wifi en met bridging) aansluiten en kijken of ze een correct 10.x.x.x adres krijgen en ze gaan automatisch ook een LAN adres krijgen in de range 192.168.0.x en het zou moeten werken maar dit alles los van uw eigen router.

Van uw eigen router stel je het mac adres in in Mijn Telenet bij de bridging en dan vraag je aan Telenet  om dat publiek IPadres als uw Fixed IP adres in te stellen. Normaal gezien zou je dit ook moeten kunnen via Mijn Telenet maar dat ben ik in dit geval niet zo zeker van.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rniesen
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

@igvfer: Het eerste deel is correct, maar het ontgaat je dat ik Business klant bent met vast ip.

Als ik betaal voor vast ip + digital tv + 2 decoders met hd waarmee ik interactief kan werken EN films van elkaar kan spelen, dan moet Telenet dit oplossen.

 

De huidige oplossing door de HGW te vervangen door de nieuwste modem werkt met veroorzaakt een probleem als we een Fortinet Fortigard firewall aansluiten.

Dan krijgt de firewall geen ip-address via de router over de briding.

Alles staat correct ingesteld, want met een andere merk firewall (diegene die ik aan het vervangen ben) werkt het wel.

Als je dan belt naar Telenet krijg je heel veel oei e euh te horen.

Zij stelde voor om de nieuwe router te vervangen met de HGW, maar dan werkt de digirecorder niet meer.

 

Dus ik wil alles, en weet je waarom?  Ik betaal ook voor alles.

 

 

 

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

@rniesen  Opnames delen gaat via het inhome ip adres (192). Volgens mij moeten de decoders om opnames te kunnen delen in hetzelfde subnet zitten. Ik dacht dat enkel hetgeen na het laatste puntje in het ip kwam anders mocht zijn en alles wat daarvoor komt hetzelfde. 

 

Daar eindigt mijn kennis 😀   @igvfer Misschien dat jij weet hoe dat in zijn opstelling kan? Mogelijk heb je dit alles al in je antwoord vermeld maar heb ik dat dan niet zo begrepen 😎


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

@rniesen  Als het met de ene firewall gaat dan moet het met de andere ook gaan. Want voor zover ik het begrijp hangt die firewall/router achter de modem/router van Telenet. Je moet er wel op letten dat je met die bridging geen 2 publieke IP adressen kunt krijgen. Dus je kan niet de ene nog laten draaien en ondertussen de andere activeren en uittesten. Het is OF OF en niet EN EN.

Maar toch als je de 2 tegelijk aansluit zou je bij die ene aan de WAN zijde een private IPadres moeten krijgen in de zin van 192.168.0.x en aan de LAN zijde moet je uiteraard iets hebben in de zin van 192.168.1.x. Die 1 kan natuurlijk van alles zijn zolang het geen 0 is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

@rniesen  Volgens mij is dit de enige bruikbare opstelling voor je digicorders:

HGWbridge.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
rniesen
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

Hoi,

 

Dit is exact wat ik gedaan heb, enkel kreeg ik nooit een 192.168.0.x ip adres van de modem only.

Het probleem met forigate is bevestigd door L2 Telenet.

Forigate send een dhcp request uit met een  dhcp flag broadcast, maar de docis 3.1 modem snapt enkel unicast, vandaar krijgt de fortigate geen ip en dus geen vast ip.

 

Deze avond wordt de router vervangen door een modem 24x8.

L2 verzekerde mij dat de digicorders zouden moeten werken?

 

Laten we de interventie van deze avond afwachten.

 

Dit geeft wel een probleem voor bedrijven die wel een router 3.1 hebben gehad en dan een vast ip willen met een fortigate, maar Telenet zou ermee bezig zijn.  

Geen datum van oplossing.

 

Ook heb ik aan Fortinet gevraagd of we van broadcast toch naar unicast kunnen gaan, maar daar twijfel ook voor.

 

Morgen meer nieuws.

 

 

Waterboy1602
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

Hallo,

 

Ik ervaar momenteel exact hetzelfde probleem als jij. Ik heb namelijk een Fortigate 60D (V6.0.6) en heb gisteren mijn emta docsis 3.0 omgeruild voor een docsis 3.1 met mac bridging. 

 

Ik ben al voortdurend bezig om mijn FortiGate firewall een extern IP-adres te laten verkrijgen, maar lukt maar niet. Mag ik vragen hoe jij dit hebt opgelost of heb jij voor de optie gekozen om terug naar een docsis 3.0 modem te gaan?

 

Ik hoop dat ik toch nog kan oplossen met de docsis 3.1.

0 Likes
rniesen
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

Hoi,

 

Dit gaat niet werken.

De docis 3.1 is neit compatible met  fortigate.

Fortigate vraagt een ip-adres op aan de dhcp-server via broadcast  (dit is een flag/optie in de dhcp request).

De docis 3.1 reageert daar niet op zoals dat wel moet zijn.

Het ergste, dit is een gekend probleem, maar niemand verteld het totdat je dagen tijd verspilt met deze nieuwe router.

 

Ik heb dan maar gekozen voor 2 modems:

- dopcis 3.1 waarop mijn digitale tv staat

- docis 3.0 modem waaraan mijn fortigate hangt

 

Dit kost Telenet een hoop geld ipv de software van de docis 3.1 aan te passen.

Ze zijn daar mee bezig, maar zolang de meester routers wel werken, zal dit niet punt 1 zijn van hun (waarschijnlijk) lange todo list.

 

Ik heb ook een ticket aangemaakt met Fortigate om te zien of er geen (verborgen) optie was om ipv broadcast unicast te begruiken (wat docis 3.1 wel ondersteunt).  Fortigate vertelde dat ze RFC-compliant zijn en dat de dhcp-server niet RFC-complaint is. 

 

Met de nieuwe docis 3.0 ben je theoretisch wat trager dan de docis 3.1

docis 3.0 = 24 downstream channels x 8 upstream channels

docis 3.2 = 32 downstream channels x 8 upstream channels

(https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS)

 

Voor mij moest er geen docis 3.1 zijn enkel wou ik dat ik zowel een vast ip had als dat ik opnames kan afspelen van beide digicoderes op beide digicorders.  Maar door hun constructie van interactief netwerk met het ene mac-adres en het home netwerk met het andere mac-adres, werkt dit niet via een modem met de klassieke switch ervoor, dan krijg je enkel interactief netwerk.

 

Voor mij is het voorlopig afgehandeld.

 

Succes ermee!

 

Roel

 

 

0 Likes
Waterboy1602
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

Hoi Roel,

 

Dankjewel voor je snelle respons!

 

Dan vermoed ik dat er momenteel niets anders opzit dan mijn modem terug omruilen naar de docsis 3.0. Spijtig van Telenet dat ze dit niet direct meedelen en hopelijk lossen ze dit snel op.

Ik zal de fora wat in de gaten houden totdat opgelost geraakt. Maar klopt mijn vermoeden dat vooral enkel de FortiGate firewalls hier last van hebben? Dan denk ik niet dat Telenet dit snel zal oplossen.

 

Kan je daarnaast als particulier ook gewoon vragen om twee modems thuis geïnstalleerd te krijgen of kan dit niet?

Wannes

0 Likes
Ex-Netweter
 

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate


@rniesen  schreef:

Met de nieuwe docis 3.0 ben je theoretisch wat trager dan de docis 3.1

docis 3.0 = 24 downstream channels x 8 upstream channels

docis 3.2 = 32 downstream channels x 8 upstream channels

(https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS)


Eigenlijk kan je niet zomaar zeggen dat de 24*8 modem "trager" is dan de 32*8

Je kan alleen zeggen dat de maximale capaciteit van de 24*8 (1200 Mbit/s) lager is dan deze van de 32*8 (1600 Mbit/s).

Maar beide kunnen theoretisch 1 Gbit/s aan ...

 

Maar gezien coax een gedeeld medium is, en deze kanalen dus ook gebruikt worden door andere modems op dezelfde node, is de "overbooking" op een 24*8 dus groter dan op de 32*8.

Om 1 Gbit/s download te krijgen, neem je met een 24*8 dus gemiddeld 42 Mbit/s per kanaal (83% van de capaciteit) in beslag, bij een 32*8 is dat maar 31 Mbit/s per kanaal (63%).

 

Afhankelijk van de drukte op de node, zal je bij een 24*8 dus meer "last" hebben van andere gebruikers dan bij een 32*8 (frequentiespectrum kan beter benut worden bij een 32*8).

 

In de praktijk zie je toch weinig verschil:

  •  @robatoras rapporteert met zijn CV7160E (24*8) een download van 940 Mbit/s
  •  @igvfer rapporteert met zijn CV8560E (32*8) een download van 750 Mbit/s

Alles hangt dus af van de drukte op jouw node. Enkele "grootvebruikers" in jouw gebuurte kan al een zeer groot verschil maken.

Voor de snelheid alleen is het niet de moeite om over te schakelen naar een CV8560E

 

PS. Bovenstaande gaat natuurlijk niet meer op van zodra:

  1.  Telenet de snelheid terugschroeft voor de C7160E gebruikers naar 400 Mbit/s (wat ze van pan zijn).
  2.  Telenet Docsis 3.1 uitrolt
Ex-Netweter
 

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate


@rniesen  schreef:

Voor mij moest er geen docis 3.1 zijn enkel wou ik dat ik zowel een vast ip had als dat ik opnames kan afspelen van beide digicoderes op beide digicorders.  Maar door hun constructie van interactief netwerk met het ene mac-adres en het home netwerk met het andere mac-adres, werkt dit niet via een modem met de klassieke switch ervoor, dan krijg je enkel interactief netwerk.


Heb je dat echt getest?

Ik was altijd de mening toegedaan dat het "in-home" adres vooral te maken had met de UPnP functionaliteit, zodat de decoder deel van je lokaal netwerk is (mediaserver gebeuren).

Ik dacht toch dat de interactie tussen 2 decoders ook nog bleef als ze op een switch achter een modem-only aangesloten waren?

0 Likes

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate


@Waterboy1602  schreef:

Dan vermoed ik dat er momenteel niets anders opzit dan mijn modem terug omruilen naar de docsis 3.0. Spijtig van Telenet dat ze dit niet direct meedelen en hopelijk lossen ze dit snel op.


Ik denk dat het omruilen eens zou kunnen tegenvallen. Ik hoor dat de meeste Telenet centres geen CV7160E meer in voorraad hebben.

0 Likes
Waterboy1602
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate


@Ex-Netweter  schreef:

@Waterboy1602  schreef:

Dan vermoed ik dat er momenteel niets anders opzit dan mijn modem terug omruilen naar de docsis 3.0. Spijtig van Telenet dat ze dit niet direct meedelen en hopelijk lossen ze dit snel op.


Ik denk dat het omruilen eens zou kunnen tegenvallen. Ik hoor dat de meeste Telenet centres geen CV7160E meer in voorraad hebben.


Had geluk. De mijne hadden ze nog liggen van gisteren en heb ik zonder problemen terug kunnen omruilen.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

@Ex-Netweter 

 

Inderdaad, ik kan dit bevestigen: twee digicorders aangesloten op een switch na een modem-only kunnen perfect elkaars opnames doorgeven.

Wanneer ik naar het menu 'opgenomen" ga kijken kan ik kiezen tussen A, B of allebei. Net zo als ik iets plan om op te nemen, dan kan ik kiezen op A of op B. Ongeacht op welke TV ik aan het kijken ben. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.