Beantwoorden
Bjorn97_
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Onduidelijkheid kabelaansluiting

EF2AB64A-4247-4DC1-9ECD-5A4C70B869FD.jpeg

D5959F7E-89DA-44E2-9108-6D34F58976E4.jpeg

  

D743E063-11FA-49E6-8EA2-B5ADF18105BA.jpeg

CAF80939-9A24-40B0-9F39-DC5DE9AF5C61.jpeg

  

Hey allen,

 

Ik heb een onduidelijke situatie en vraag jullie mening.

Wij zijn bezig met een verbouwing volledig huis afgebroken en nu nieuw aan het plaatsen. In het huis ligt momenteel nog geen kabel voor telenet.

dit willen we nu graag voorzien echter is hier een vraag over. Zoals je kan zien op de foto’s komt er van een paal iets verder dan de buren hun huis zo kabels toe op onze gevel. Je kan zien dat we een stroomvoorzienings kabel op de gevel hebben liggen en deze gaat zo ons huis binnen. Echter zie je ook op de gevel een zwarte kleine kabel naar rechts lopen. Deze loopt namelijk naar de buren en zo de garage van hun binnen. Ik vermoed dan ook dat dit hun kabel aansluiting is?

 

nu is de vraag :

dienen wij gewoon een coax kabel te voorzien van binnen uit, deze zo door de gevel boren (naast de stroomkabel) en kan telenet dan deze aansluiting maken op onze gevel?

 

of :  

 

dienen wij een coax kabel van binnen uit, onder de grond in een wachtbuis te voorzien tot aan de rooilijn, en dat telenet zelf de nodige graaf werken zal uitvoeren op het openbare domein om zo de kabel aan te sluiten op de paal iets verder gelegen dan onze buren hun huis?

zoals je kan zien op de foto’s is er een aftakking op de paal maar al deze kabels gaan naar boven.

 

kunnen jullie hiermee helpen? Op die manier kunnen we het meteen op de juiste manier voorzien. Voor ons persoonlijk zou het makkelijkste zijn via de gevel en dat telenet daar hun aansluiting maakt maar ik weet niet of dit mogelijk is?

 

bedankt

 

Titel gewijzigd door Kevin (mod) I Vorige titel: Nieuwe kabelaansluiting onduidelijk

Tags (1)
0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onduidelijkheid kabelaansluiting

Zie je daar ergens een aansluidoos van het type zoals op de foto,aftappunt01.pngaftappunt02.png

Het is tot daar dat uw kabel moet komen. Je legt die klaar van binnen uit waar je de aansluiting wil, naar buiten, opgerold. Bij een lengte van minder dan 30 meter is dat een PF6 (dikte 6 mm) meer dan 30m een PF9. Van het zwarte UV bestendige type. Gekend als dropkabel. Doe dit ruim op voorhand. Want ze zullen eerst je kabel komen aansluiten op straat en dan pas krijg je een afspraak voor de binnenaansluiting.

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/hoe-uw-diensten-aansluiten-en-installeren/

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Onduidelijkheid kabelaansluiting

Op het eerste zicht zal Telenet je via de gevel aansluiten. Maar je dient dit na te vragen bij de dienst Netaanleg. Contactgegevens vind je in de werfbrochure van Telenet.

Daarnaast is het ook zinvol om nu al ondergrondse wachtbuizen te voorzien tot aan de rooilijn voor het geval dat nutsmaatschappijen beslissen om hun netwerken ondergronds te brengen wanneer je straat heraangelegd wordt.

Ook in het kader van de uitrol van glasvezel is het nuttig om nu al een ondergrondse wachtbuis te voorzien.

Meer info op https://proximus.be/bouwen

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2598
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Onduidelijkheid kabelaansluiting

Die paal staat die aan de andere kant van straat 

of aan jouw kant kijk eens op je straat aan jouw kant dat nog coax kabel ziet of komen allemaal van de andere kant van straat

dan is de installatie de zelfde worden zoals nu op de gevel is

Zorg op de gevel 5 meter kabel  telenet gaat over straat een sterke goede kabel hagen (terug een bakje op gevel)

ligt de kabel toch aan jouw kant dan kan hij onder de grond leg hem tot de grens van straat laat 5 meter over op grens komt een plastiek bakje

leg de kabel waar hem niet stoort  het grijs bakje  moet er komen als hij onder de grond komt (oprit)

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onduidelijkheid kabelaansluiting

Toch best eens eerst een aansluiting vragen met de duidelijke vermelding dat het niet duidelijk is waar je kan aansluiten. Zeker als het over het juiste type en lengte van de kabel gaat. Dan komt er iemand van Telenet langs, zorg dat je thuis bent, om af te spreken wat gaat gebeuren. Met luchtleiding over straat (weinig waarschijnlijk, ze doet dat niet veel meer) of onderboring en dan langs de gevel omhoog of iets anders. Een nieuwe aansluiting is een vast bedrag ongeacht het werk dat ze uitvoeren, tenzij het over echt grote afstanden gaat (>80m). Dus zeker op tijd aanvragen, zeker in deze winterperiode en tijdens de vakantieperiodes.

Op je 4e foto zie je bovenaan de versterker, die wordt om de zoveel meter afstand geplaatst. Daar komen dan de aftappunten op. Zoals je er eentje ziet eronder. Meestal per 4 huizen. Hier zijn er blijkbaar al 3 op aangesloten.

Hun netwerk zit eigenlijk zo in elkaar: Node met aansluiting op het glasvezel netwerk -  versterker - x aantal aftappunten - versterker -x aantal aftappunten enz. Meestal vanaf de Node een 200 tal huizen en de laatste maximaal 3 km van de Node.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bjorn97_
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Onduidelijkheid kabelaansluiting

Dag Ignace,

 

ik zie enkel zo een aansluittype zoals op jouw foto op de paal. Iets verder dan het huis van onze buren (zelfde kant van de straat). Ik vermoed dus best een wachtbuis onder de grond tot aan de rooilijn voorzien en dat telenet de rest doet?

 

het was een twijfel geval aangezien de kabel van onze buren via de lucht via onze gevel zo naar hun garage naar binnen gaat. Daarmee vroeg ik me af, of dit gewoon via de gevel ook kon :). Bedankt voor je reactie

0 Likes
Bjorn97_
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Onduidelijkheid kabelaansluiting

Hey!

 

De paal staat aan onze kant van de straat iets verder dan het huis van de buren. Ik vermoed dus dat we effectief een wachtbuis moeten leggen + de kabel? En dat telenet de graafwerken op het openbare domein zal moeten uitvoeren + aansluiten?

 

bedankt

0 Likes
Bjorn97_
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Onduidelijkheid kabelaansluiting

Hey! 
ik ga morgen meteen eens bellen en vragen of er iemand kan langskomen. Ik hoop dat alles een beetje vlot qua afspraken aangezien we binnen een 2,5-3 maand toch zouden verhuizen.

Is het correct dat ik dien te bellen naar de dienst netaansluiting?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onduidelijkheid kabelaansluiting

Dat klopt. Leg de situatie uiteen en ze zullen wel komen kijken en uitleggen wat je moet doen. 2.5 tot 3 maanden dan zal je netjes binnen de tijd zitten denk ik en ga je geen zorgen hoeven te maken over op tijd zijn.

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bjorn97_
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Onduidelijkheid kabelaansluiting

Dag Ignace,

 

ik wil je heel erg bedanken voor de nuttige info!

ik heb deze ochtend met telenet contact gehad en de situatie verteld. Hoogstwaarschijnlijk gaan we moeten werken met een wachtbuis onder onze oprit tot aan de rooilijn waarin wij de kabel voorzien. Telenet zal de graafwerken uitvoeren op het openbare domein en aansluiten aan de paal iets verder dan onze buren.

Binnen dit en 7 dagen zou er iemand van telenet namelijk op voorbezoek komen, deze persoon laat een brief achter met wat we exact moeten doen en wat telenet zal doen afhankelijk van de situatie. Hierin zal een telefoon nummer staan die ik dien te bellen voor een installatie datum dat telenet zal langskomen. Volgens de man aan de telefoon gaat normaal alles wel vrij vlot en zijn er geen maanden wachttijd.

 

allen bedankt!