Beantwoorden
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

Hallo

 

Binnenkort komen ze de installatie uitvoeren op mijn appartement. Ikzelf ben een IT'er, dus ik ben zelf vaak bezig met hobby projectjes of projecten voor het werk. Mijn opstelling die ik in gedachten had:

 

  • Telenet modem-only --> switch
    • Op die switch zit dan:
      • Powerline (van die gratis wifi boosters) wegens te grote afstand voor kabel (misschien te overwegen via bovenkant plinten)
      • Router voor aparte netwerken te maken voor mijn projecten om vanaf buitenaf eraan te kunnen (iot gateways, servers, testapparatuur, port-forwarding, ...)
  • Powerline gaat naar de woonkamer waar ik een TP-link Archer AC1750 zou zetten omwille van de IPTV settings. Iemand een idee of andere routers ook deze mogelijkheid hebben? 
    • Op die router komt dan de decoder op poort X die ingesteld staat als IPTV
    • Rest komen dan apparaten zoals raspberry pi/chromecast, netwerkspeler, ...

PS: aansluiting zit in de berging en zal dus vaak gesloten zijn, daarom deze opstelling.

 

Is dit technisch mogelijk of moet er iets aan veranderen?

 

0 Likes
21 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Opstelling Telenet


@Arthur2@  schreef:

@Honkerd

 

Ik weet wel niet goed hoe het zit als je een film huurt. Mogelijk dat dat een invloed heeft op je internetsnelheid (ik heb geen idee) maar waarschijnlijk ga je dat niet merken.


 

Om toegang tot de tvtheek te hebben is de internetverbinding noodzakelijk maar de stream komt via coax.

Als een bestelde film aan het afspelen is, zal deze blijven spelen als je de utp uittrekt (de film zal misschien na een bepaalde tijd wel stoppen) maar als je de coax uittrekt zal je  beeld meteen wegvallen.

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

@Arthur2 @Wheng: Bedankt voor deze informatie! Dit maakt dat de opstelling van een modem-only met extra router geen verlies heeft (enkel misschien de powerlines). Waarschijnlijk ga ik een Asus RT-AC68U kopen. Hopelijk is hiermee het volledige appartement gedekt met voldoende bereik.

Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

Om er nog even op terug te komen met enkele vraagjes:

 

1. Die gratis wifi-booster als powerline kan dus ook gewoon gebruikt worden als normale powerline? Of zijn dit speciale? En is dit een set van 2?  (klantendienst kan er niet goed op antwoorden...)

2. Ik neem aan dat de modem best zo dicht mogelijk tegen de binnenkomende kabel geplaatst wordt? Kan dit eventueel in de woonkamer op coax-stekkerpunt? Wat is er dan met het verlies?

3. Persoonlijke router zou de ASUS RT-AC68U router worden wegens prijs door hardware.info en ook IPTV + makkelijk uitziende GUI. Iemand ervaringen mee?

 

Momenteel zou de opstelling er zo uitzien (enkel spijtig van de powerline, maar zal niet anders kunnen): Telenet Opstelling.jpg

0 Likes
SjCr
Professional Meerweter
Berichten: 114
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

Opstelling Telenet

Dag @Honkerd

 

  1. Dit is ofwel een Access Point, die je via UTP verbindt met de modem. Ofwel is dit inderdaad een Powerline setje (1 normale en 1 met WiFi ingebouwd). Je kan kiezen.
  2. De modem moet best zo dicht mogelijk aangesloten worden op de inkomende coax. Je kan deze naar de woonkamer verplaatsen, maar dan moet je een splitter voorzien voor de coax van de digibox. Bovendien gaat er dan zowel Data als TV signaal ongefilterd over de coax en dit is tergend voor je verlies. Dus tenzij je heel je NIU ook verplaatst zou ik niet direct naar je woonkamer gaan..
  3. Die ASUS is vrij bekend gebruikt als router achter modem-only setups. Zelf heb ik hem wel niet.

Ik kan je link niet openen, ligt misschien aan mij.

 

Hopelijk heb ik je hiermee verder geholpen!

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

@SjCr Bedankt voor het snelle antwoord! Ik had inderdaad al gedacht dat dit geen optie zou zijn, maar kon het maar eens vragen. Hopelijk heb ik gelukt met de PLC's en verlies ik niet al te veel snelheid door interferentie.

Ik zie nochtans de afbeelding? 

 

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Opstelling Telenet

@Honkerd

 

2. Om je modem in je woonkamer te zetten zal je normaal ook heel de NIU moeten verplaatsen. Omdat dat het internet en tv signaal 'splitst'.

 

3. Ik heb een Asus AC87U gehad en ik was er heel blij van. Hij is wel vroegtijdig opeens kapot gegaan maar ik kreeg mijn geld terug.

 

Als je er zo een koopt, zorg er dan wel voor dat je de firmware upgradet want Asus brengt heel vaak updates uit met veel changes. (Dat was in mijn geval toch maar die router was wel gloednieuw toen ik die kocht en niet 100% stabiel maar dat werd snel beter)

 

Afbeeldingen moeten eerst goedgekeurd worden, daarom kon @SjCr hem nog niet zien. 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

Bedankt allemaal voor de hulp! Het is uiteindelijk toch een HGW geworden omdat er reeds kabels klaarzaten die naar utp stekkers in de kamers gaan. Ik heb dus nog 1 poort over op de modem. Nu zal er enkel nog een Netgear SG 105E switch in de woonkamer geplaatst worden.

 

Wifi is normaal nog  vrij goed in de verste kamers. Ik ga dit de komende weken testen, maar ben alvast blij dat er kabels voorzien werden door de verhuurder.

0 Likes