Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Storing (blokjes) op tv bij slecht weer

De laatste tijd heb ik zo af en toe last van blokjes op mijn televisie. Dit voornamelijk bij slecht weer. Ook in de opnames verschijnen ze.

 

Hierbij een voorbeeld van de technische info (digicorder ad2200):

 

zender vtm hd
tsid 10
s/n ratio 39.8 - 40.4
ber 0.0 - 1.68e-8
signaal locked
signaalkwaliteit 100%
signaalsterkte 1.8 dbmv - 1.9 dbmv
foutieve pakketten 0

 

De waarden die ik heb aangeduid in oranje zijn de waarden die ik zie/heb zien veranderen. Respectievelijk de laagste en hoogste, en in een tijdspanne van 15 seconden.

 

Nu - ik moet wel zeggen -, ik zie steeds ongeveer dezelfde waarden verschijnen ongeacht het type weer.

 

Ik heb al zitten grasduinen in voorhene threads hier en van alles geprobeerd, van het aansluiten van andere coaxkabels tot het aansluiten van de f-connector op een aandere uitgang van de niu. Ook heeft de elektricien onlangs enkele zaken getest, met o.a. een Hirschmann-apparaatje; hij vermoedt dat het probleem zich buitenshuis bevindt.

 

Toeval of niet, de blokjes zijn zo ongeveer begonnen toen Proximus gestart is met het installeren van de fiber-voorzieningen in onze straat. Men heeft het fiberbakje vlak achter/naast Telenets distributiepunt op de gevel, gemonteerd. Het distributiepunt hangt er ietwat anders bij nu en een stuk kabel dat voorheen netjes tegen mijn gevel liep hangt nu los. Het distributiepunt heeft zo te zien enigszins plaats moeten maken voor het fiberbakje.

 

Klantendienst contacteren?

 

Titel gewijzigd door RaL (mod) | Vorige titel: Af en toe blokjes televisie en opnames, slecht weer

0 Likes
6 reacties
Jelleuh
Experienced Weetjesweter
Berichten: 26
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Storing (blokjes) op tv bij slecht weer

wij hebben er ook al 4 maanden last van. ben al maanden in contact met telenet, zoekende naar oplossingen. ze hebben al verschillende bakjes en kabels vervangen. de laatste update was dat ze nu een hoofdkabel gaan vervangen. woon je toevallig in kapelle-op-den-bos? meerdere inwoners hebben er hier last van. ook voornamelijk met slecht weer...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Storing (blokjes) op tv bij slecht weer

Dag @Jelleuh 

 

Nee, ik woon ietsje verder, aan de kust 🏖

 

Ik heb vandaag de klantendienst van Telenet telefonisch gecontacteerd en de vriendelijke, behulpzame dame wist me te melden dat er enkele werken gepland staan eind april. Wat men precies in mijn stukje Oostende zal doen wist ze me niet te vertellen, wel dat het ongeveer een halve dag in beslag zal nemen. Let's hope for the best.

 

De dame heeft alvast nota genomen van het ongemak dat ik ervaar bij slecht weer. Mochten de werken geen solaas hebben geboden, dan moet ik van haar opnieuw contact opnemen met de klantendienst. Men zal vervolgens een technieker sturen.

 

Bizar is wel dat de signaalsterkte-waarden van de digicorder, zoals beschreven in mijn eerste bericht, dezelfde zijn bij mooi en slecht weer. Normaal gezien zou je verwachten dat de waarden bij slecht weer en bijgevolg storing op tv, er helemaal of in zekere mate anders zouden uitzien. Best wel raar van niet. Misschien dat een Krak hierop het antwoord weet?

 

Nu, ik wacht de geplande werken eerst af en zie daarna verder. Hopelijk zal het probleem bij jou in Kapelle-op-den-Bos snel opgelost raken. Laat ons weten of die nieuwe hoofdkabel iets teweegbrengt. Thanks.

Storing (blokjes) op tv bij slecht weer


@Ex-Netweter  schreef:

 

Toeval of niet, de blokjes zijn zo ongeveer begonnen toen Proximus gestart is met het installeren van de fiber-voorzieningen in onze straat. Men heeft het fiberbakje vlak achter/naast Telenets distributiepunt op de gevel, gemonteerd. Het distributiepunt hangt er ietwat anders bij nu en een stuk kabel dat voorheen netjes tegen mijn gevel liep hangt nu los. Het distributiepunt heeft zo te zien enigszins plaats moeten maken voor het fiberbakje.

 



@Ex-Netweter  schreef:

 

Bizar is wel dat de signaalsterkte-waarden van de digicorder, zoals beschreven in mijn eerste bericht, dezelfde zijn bij mooi en slecht weer. Normaal gezien zou je verwachten dat de waarden bij slecht weer en bijgevolg storing op tv, er helemaal of in zekere mate anders zouden uitzien. Best wel raar van niet. Misschien dat een Krak hierop het antwoord weet?

 

Niemand ...?

 

Ik weet dat het blokjes-probleem hier reeds meerdere malen en uitvoerig aan bod is gekomen, doch 'k vermoed dat mijn situatie enigszins atypisch is aangezien de signaalsterktewaarden van de digicorder praktisch dezelfde zijn ingeval mooi en slecht weer.

 

Misschien toch iemand die me wijzer kan maken, een denkpiste aanreiken? (Zodoende zou ik de klantendienst eventueel meer info kunnen verschaffen.)

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Storing (blokjes) op tv bij slecht weer

@Ex-Netweter wanneer ik jouw posts lees, vermoed ik toch dat het plaatsen van het nieuwe Fiber bakje een impact heeft gehad. Misschien hebben ze bij het plaatsen ervan de drop/tap van Telenet beschadigd of één van de connectoren. Ook de kabel die voorheen bevestigd was een de gevel en nu los hangt kan een invloed hebben. 

 

Lijkt mij dat een netwerk technicus van Telenet hier naar zal moeten komen kijken. Mogelijks zal dit gebeuren eind april, maar zoals ik het begreep kon me je daar geen informatie of details over geven. Een technicus die de binneninstallatie komt plaatsen/nakijken, zal aan de installatie op de gevel helaas niets kunnen wijzigen/oplossen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Storing (blokjes) op tv bij slecht weer

Dag @Suzy, dank voor je antwoord.

 

Inderdaad, eind april staan er werken gepland in mijn kring Oostende maar meer details kon/wou de dame van de klantendienst me niet meedelen.

 

Op dinsdag 13/04 heb ik alsnog een bericht (x) gestuurd naar de Telenet-klantendienst met de vraag of men diezelfde technische dienst - die hier de geplande werken komt uitvoeren eind april - op de hoogte zou kunnen brengen van mijn ongemak. Zo zouden de technici het distributiepunt aan mijn gevel en passant eens kunnen controleren. Mits betaling, maakt me niet uit.

 

Drie dagen na mijn bericht contacteerde Telenet me telefonisch (x). In een notendop, men wist me te melden dat aan mijn vraag geen gevolg gegeven kan worden, met name dat de technische dienst het distributiepunt aan mijn gevel niet zal komen controleren. "Daarvoor moet u zelf een Telenet-technieker inschakelen." Beetje kafkaësk, een gemiste kans!, maar bon ... Pf.

 

Misschien ben ik een muggenzifter, en valt het startschot van de schommelende BER-waarden en - inmiddels sporadische - blokjes op mijn teevee toevallig samen met de plaatsing van dat patserige fiberbakje; hierbij twee foto's:

 

IMG_20210421_193312_75.jpg

 

IMG_20210421_193341_75.jpg

 

Nu, ik wacht eerst die geplande werken af. Indien het niet verholpen zou zijn, dan laat ik een technieker komen.

 

Inhoud gewijzigd door Livia (mod) | Reden: Persoonlijke informatie

0 Likes

Storing (blokjes) op tv bij slecht weer


@Ex-Netweter  schreef:

Nu, ik wacht eerst die geplande werken af. Indien het niet verholpen zou zijn, dan laat ik een technieker komen.


Het lijkt erop dat ik nu geen last meer heb van blokjes/storing, ergo die werken zullen er voor iets tussen hebben gezeten. Het distributiepunt hangt er ook enigszins anders bij nu; toch gecheckt geworden?

 

Het vreemde nu is dat de BER-waarden ietsje meer schommelen. Kan iemand me laten weten hoe die waarden er idealiter zouden moeten uitzien? Ook, wat betekenen die waarden precies en wat kan ik er zelf aan doen, wetende dat mijn elektricien onlangs alles heeft nagekeken en tot de conclusie kwam dat alles binnenshuis oké is?

0 Likes