Beantwoorden
riji
Professional Meerweter
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

TN-afstandsbediening gebruiken voor TV én versterker

Ik schikte een Yamaha R-N600A te kopen. Dit om samen te gebruiken met onze TV LG OLED65C9MLB en met bedoeling enkel de TN-afstandbediening te moeten gebruiken bij het TV-kijken (ons belangrijkste gebruik).

De versterker moet 2 KEF vloerstaande speakers IQ90 kunnen bedienen.

De TV beschikt over een eARC poort, maar de Yamaha R-N600A niet.

Omdat we geen coax-kabel kunnen gebruiken, zijn we aangewezen op het recente type van TN-decoder (zo'n heel klein bakje) dat niet over een audio-verbindingsmogelijkheid beschikt. Dit moet dus via de HDMI voorziening.

Ik denk dat zonder een eARC poort op de versterker, ik het geluidsvolume niet ga kunnen regelen met de TN-AB. Ik kan wel het geluid (doorheen de TV) via een audio-kabel naar de versterker brengen, maar het volume regelen zal dan met de AB van de Yamaha moeten gebeuren (denk ik). Ik wil echter absoluut geen 2 afstandsbedieningen gebruiken bij het TV kijken.

Kan iemand mij zekerheid bieden of mijn redenering juist is?

Ik zie dat de Yamaha R-N1000A wel een eARC poort heeft, dit vergt echter een meeruitgave van 800 naar 1500 euro. Dit kost niet enkel veel meer, maar ik heb ook enkel behoefte aan een volle klank en een heldere stem bij het TV-kijken.

Nog een zijvraag: ik heb de voorbije 10 jaar het radio gedeelte van mijn receiver niet gebruikt. Ik zou dus eigenlijk voldoende hebben aan een versterker alleen.
Evenwel blijkt dit type standaard tot een nog hogere prijsklasse te behoren...

13 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@riji  schreef:

Ik denk dat zonder een eARC poort op de versterker, ik het geluidsvolume niet ga kunnen regelen met de TN-AB.

Heb je al eens in het menu van de TV-box gekeken of het toestel tussen de opties staat voor versterkers? Voor de TV-box maakt het type aansluiting niet zo veel uit, de afstandsbediening gebruikt toch gewoon IR voor de aansturing.

Indien nee: dan zal het inderdaad niet lukken om enkel de afstandsbediening van de TV-box te gebruiken. En moet je je opties herbekijken. (Ik zie dat er ook Yamaha Receivers met HDMI zijn onder €800, bvb RX-V4A of deze geschikt zijn voor uw setup en eventuele vereisten weet ik evenwel niet)

Indien ja: Dan kan je nog kiezen hoe je de aansluitingen regelt

1. TV-box --HDMI --> TV --Optical/Stereo--> Yamaha
  2. TV-box --HDMI --> Audio Extractor --HDMI--> TV
                                                              --Optical/Stereo--> Yamaha

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
riji
Professional Meerweter

@WG94 
Dank  voor je duidelijk antwoord.
Ik ben voor de zekerheid ook nog eens binnen gestapt in TN-winkel hier in de buurt: volledige bediening (TV & versterker) met enkel de TN-afstandsbediening gaat zeker lukken.
Schema:   HDMI-TNdecoder --> eARC op TV ---> TV optical UIT ---> naar versterker Yamaha R-N600A
Ik heb ook even in de instellingen van TN gekeken: Yamaha R-N600a staat in de lijst als gekend voor samenwerking.
Ik zal dus zonder Audio extractor kunnen werken.

WG94
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

Dat is goed nieuws. Veel succes.

Geef maar een update eens je alles geïnstalleerd hebt.

WG94 | Krak
dannyro
Freshman Veelweter
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

@WG94 Kan je soms eens uitleggen waar dat in de menu van de box te vinden is? Ik vind dat hier niet. Bedankt al bij voorbaat 🙂

WG94

Onder Instellingen > Beeld en geluid

WG94 | Krak
dannyro
Freshman Veelweter

Dit staat er hier niet tussen. Soundbar is wel optisch aangesloten op TV. Dat zal het zijn zeker?

WG94

Wat staat er niet? “Beeld en geluid” is een van de pagina’s van de instellingen op de TV-box dat kan er niet niet staan. Tenzij je geen TV-box hebt…

Op die pagina staat een optie “Koppen je afstandsbediening aan andere toestellen”

WG94 | Krak
dannyro
Freshman Veelweter

@WG94 De pagina Beeld en Geluid is er natuurlijk wel. Omdat ik een universele afstandsbediening gebruik staat dat koppelen met versterker er niet tussen. Met de afstandsbediening van de TV Box wel, en dat werkt ook met mijn JBL Soundbar. Moest ik nu nog mijn Apple TV kunnen koppelen zou dit top zijn, maar dat zal wel een utopie zijn.

riji
Professional Meerweter

Ik heb alles geïnstalleerd.
De TN-afstandsbediening regelt ook het geluidsvolume van de versterker, dus OK.

Ik heb hierbij wel nog een startprobleem: het lukt de TN-AB niet (ondanks een geslaagde koppeling via de TN-AB) om de Yamaha R-N600 mee op te starten.
Bij het stoppen met kijken,  wordt met TN-AB de Yamaha wel uitgeschakeld.

Ik heb geprobeerd in het TV-LG instellingen menu, bij het item VERBINDING (met Simplink) de instellingen opnieuw in te stellen, maar dit bracht geen oplossing.

WG94

Staat in de instellingen de optie "Auto tv" aan? Ik denk dat dit onder "Systeem" staat

WG94 | Krak
riji
Professional Meerweter

Staat in de instellingen de optie "Auto tv" aan? Ik denk dat dit onder "Systeem" staat

JA (onder Verbinding --> HDMI-apparaatinstellingen) 

WG94

Ik bedoel op de TV-box

WG94 | Krak
riji
Professional Meerweter

Ja, ook daar (Systeem - Auto-tv AAN)