Beantwoorden
riji
Experienced Meerweter
Berichten: 114
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

TP Link Deco X50 gebruiken met TN Digicorder & Digibox

Omdat ik nogal gesukkeld hebt om deze combinatie werkend te krijgen, besloot ik dit even te posten.

De installatie van de TP Link Deco verliep vlot met de DECO app (Google & App Store).

Ik boekte belangrijke winst aan snelheid (hoofdreden voor mijn aankoop) en ook de stabiliteit van de WiFi lijkt nu in orde.

Toen ik daarna evenwel mijn Digicorder & Digibox wilde gebruiken (voorheen was dit met powerlines),
kon ik via de menu-toets o.a. niet meer terugkijken.
Ook bleek via de Menu toets --> Instelling (tandwiel) --> Digicorder (of Digibox) ---> Technisch ---IP: dat ik geen IP-adres beginnend met 10 had,
maar een "gewoon" adres (beginnend met 192 meestal). Oorzaak was de TP Link Deco die een adres had toegekend aan de Digicorder
in plaats dat de TN modem-router dit doet.
Oplossing: in de Deco-app: onderaan het scherm: keuze "Meer" ---> kies "Geavanceerd" --> Bewerkingsmodus --> kies "Access point".

Hierdoor gebeurt de adressering uitsluitend door de TN modem-router en krijgen de Digicorder & Digibox het juiste IP-adres beginnend met 10.

Uiteraard moeten hiertoe de Digicorder & Digibox wel met een netwerkkabel met de Deco-eenheden verbonden worden. 

Ik had hiervoor naar de klantendienst van TN (technische vraag) gebeld, maar die konden mij geen oplossing bieden. Het was een behulpzame medewerker in de winkel waar ik de Deco kocht, die mij de weg toonde.

 

5 reacties
Ex-Netweter
 

TP Link Deco X50 gebruiken met TN Digicorder & Digibox

Je kan de netwerkpoorten van Digicorder & Digibox ook toewijzen aan een VLAN met de IPTV/VLAN-functie van de TP Link Deco.

Zo kan het ook werken terwijl de TP Link Deco als router blijft werken voor de rest van je thuisnetwerk.

0 Likes
riji
Experienced Meerweter
Berichten: 114
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

TP Link Deco X50 gebruiken met TN Digicorder & Digibox

Is dit nuttiger?

0 Likes
Ex-Netweter
 

TP Link Deco X50 gebruiken met TN Digicorder & Digibox

Nuttig als je je thuisnetwerk volledig zelf wil configureren en beheren via de TP Link Deco.

(Ik veronderstel dat de TP Link Deco vlotter werkt dan de Telenet-modem/router.)

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1749
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TP Link Deco X50 gebruiken met TN Digicorder & Digibox

Standaard is de Deco ingesteld als router, wat enkele voor- en nadelen met zich meebrengt.

Voordelen: je hebt wat meer functies beschikbaar op je eigen netwerk, die je niet vanuit de Telenet router ontvangt. Zoals bijvoorbeeld DHCP reservaties. Veel routers geven ook meer controlle over het toekennen aan namen van interne apparaten.

Nadelen: tenzij je een CV8560E Telenet modem/router gebruikt met gconfigureerde bridge functie, zal er sprake zijn van 2 NAT routers achter elkaar. Soms kan dit problemen geven. Ook is het configureren van port-forwarding (het vanaf het internet toegankelijk maken van één van je interne apparaten / applicaties) moeilijker,

Wanneer je de Deco configureerd als bridge/AP worden niet alle mogelijkheden van het aparaat benut. Heb je al die mogelijkheden niet nodig, of weet je niet wat het betekent, dan is het zeker de gemakkelijkste oplossing om de Deco gewoon als AP/Bridge in te stellen.

 

Wat betreft de Telenet Digibox/Digicorder - deze mag niet achter een eigen router aangesloten worden. Er zijn verschillende oplossingen - zoals gebruik te maken van een IPTV VLAN, of gewoon met kabel aan de Telenet HGW verbonden te laten, ipv aan de eigen router. Of zoals wat je nu gedaan heb, de eigen router zo instellen dat deze zich enkel als AP/bridge gedraagt, maar niet als router.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
riji
Experienced Meerweter
Berichten: 114
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

TP Link Deco X50 gebruiken met TN Digicorder & Digibox

Beiden bedankt.

Wellicht nuttig voor gebruikers met specifieke noden.

Ik zal het bij "mijn" eenvoudige oplossing houden,
want ik ben al heel blij dat alles terug werkt zoals het hoort.
Voorheen kon ik met bekabeling werken.