Beantwoorden
TimV
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Teledistributieaansluiting: PE11 of PE14

Hallo,

 

 

Infrax komt binnenkort mijn teledistributie aansluiten. Van aan het grijze kastje aan de overkant van de straat tot aan mijn basisopstelling meet ik 36 meter (incl 3 meter voor onderboring en telkens wat afgerond naar boven). Binnenshuis loopt er geen coax kabel verder gezien de digicorder(s) in een rack aan de basisopstelling komen te staan en van daar gaat het signaal via HDMI (of voor langere afstand via HDMI-UTP-HDMI) naar de TV's.  

 

Volgens de brochure van Telenet volstaat een PE-11. De klantendienst van Telenet raadt ook een PE-11 aan en zegt zelfs dat een dikkere kabel dan nodig  minder goed is omdat dit tot meer storing/feedback ofzoiets kan leiden?

 

De technieker van Infrax raadt echter zeer sterk aan om een PE-14 te voorzien en doet het argument van Telenet als onzin af. Hij zegt dat ik zo zeker ben van een goed signaal en zegt ook dat in de toekomt de frequentie zal verhoogd worden? en dat ik dus beter de dikkere neem, zo zit ik zeker altijd goed. Deze man heeft er zelf geen enkel belang bij dat ik een dikkere kabel koop.

 

Op een ander forum vond ik een gelijkaardige vraag en de beperkte antwoorden die hierop volgden deden het argument van storing op een 'te dikke' kabel ook als onzin af?

 

Hoe zit het nu :)?

 

 

Bedankt,

Tim

0 Likes
5 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Teledistributieaansluiting: PE11 of PE14

PE 11 zou inderdaad voldoende moeten zijn voor jouw afstand.

Maar in de brochure raden ze zelf aan van een type hoger te nemen als je nog veel vertakt binnen (wat bij jou niet het geval is).

Dat zouden ze er volgens mij niet inzetten als het slechter zou zijn he 🙂

 

Dus een PE 11 is voldoende maar als jij je beter voelt bij een PE14 zou ik die kopen.

Je koopt die kabel tenslote maar 1 keer he.

PS ik ben geen kenner van kabels overigens. Ik ga ook maar af van wat ik lees

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Teledistributieaansluiting: PE11 of PE14

Ik zou ook voor de dikkere kabel gaan. Meer storing oppikken is volgens mij onzin.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Teledistributieaansluiting: PE11 of PE14

Een PE14 zou misschien beter zijn voor de toekomst maar het kostenplaatje is ook niet mis. Je zal vermoedelijk het dubbele moeten betalen. Als je tot 30m toe komt met een PE6 vind ik voor 36 m een PE14 (die geschikt is tot 80m) overkill. Wat betreft op pikken van storingen zijn de afschermingen aangepast navenant de dikte, dus dat zou geen probleem mogen vormen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 311
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Teledistributieaansluiting: PE11 of PE14

Een PE14 kabel plooit slecht, dus is er ook meer kans dat deze kabel breekt als je een bocht moet maken.

BartVanAssche
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Play Fit TV-box / TV-app / telenttv.be Jij bent af! Handje vol!

Teledistributieaansluiting: PE11 of PE14

PE11 is meer dan voldoende om die afstand te overbruggen.

PE14 is overkill en totaal niet nodig, je gaat hiermee niets voordeel uit halen, enkel nadeel door moeilijker handelbaar.

0 Likes