Beantwoorden
HansDo
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Topicwurm! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?!

Terug op zoek naar analoge radio-frequenties

Weet iemand de lijst staan met de frekwenties van de radio via de kabel. Ik had mijn frekwenties 

gewist door de signal switch die eraan kwam. De toegestuurde FM antenne is voor mij geen oplossing. Daarom wil ik nog dankbaar gebruik maken van de verlengtijd.

0 Likes
6 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Terug op zoek naar analoge radio-frequenties

@HansDo  Google eens op "audio schakelaar". Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zie dat je er al eentje hebt voor nog geen 20 euro


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Terug op zoek naar analoge radio-frequenties

Als de info's op het internet kloppen dan heeft de viston een optische uitgang en uw Kenwood een optische ingang. Dus met een optisch kabeltje is uw probleem opgelost.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Terug op zoek naar analoge radio-frequenties

@HansDo 

Ik veronderstel dat je de FM frequenties bedoelt.

Ik heb de frequenties niet, maar wel de volgorde van de laagste naar de hoogste. (komt uit een sjabloom dat ik vroeger gemaakt heb om op gemakkelijker de zender te kunnen lokaliseren met de draaiknop)

Hierbij een kopie van dat sjabloon. De schaal is lineair. Een grotere afstand tussen twee zenders betekent dus een groter frequentieverschil)

image.png

 

HansDo
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Topicwurm! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?!

Terug op zoek naar analoge radio-frequenties

Bedankt ! Ik wist niet dat je een optische kabel kon aansluiten op de vistron. 

Dan zou het heel simpel moeten zijn.

GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Terug op zoek naar analoge radio-frequenties

Op de telenet website vind ik de FM-frequenties niet meer terug, maar ik heb hier nog een telenet-zenderlijst gevonden uit 2012. Ik denk dat de frequenties voor FM hetzelfde zijn gebleven.Volledige zenderlijst Telenet februari 2012.jpg

 

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Terug op zoek naar analoge radio-frequenties

De zenderlijst is sterk afhankelijk van waar je woont.

In Antwerpen is dat nagenoeg de complete lijst van het vroegere Integan, waarbij Radio 1 en 2 op 88.0 en 88.4 MHz zitten, gevolgd door de overige VRT-zenders, daarna Nederland, Duitsland, de Waalse en Franse zenders. Allemaal nogal "logisch samen gezet.

In West-Vlaanderen is dat een quasi kopie van de WVEM-tijd en daar zit alles op andere plaatsen.

Ik meen mij te herinneren dat het in het Leuvense nog anders was.

 

Daar zat ondertijd een logica achter: de kabels en connectoren waren niet altijd van optimale kwaliteit.

Je ziet nu wel hoeveel moeite sommigen moeten doen om een deftig digitaal beeld tevoorschijn te toveren zonder blokjes.

plastic_coax_connector.jpg

Dit is een voorbeeld van een slechte connector die prima storingen kan ontvangen van buitenaf.

 

Doordat er inferieur materiaal werd gebruikt, was er tamelijk veel kans op instraling door de "echte" zenders in de lucht.

Vergeet niet dat de kabel nog dateert van het tijdperk dat er een BRT/RTB-monopolie was! Hun netten zonden maar uit vanuit 3-4 landelijke plekken (Veltem, Aalter, Genk en Schoten) en met een vrij krachtig vermogen.

Zodoende zocht men ter plekke steeds naar de minst ingestraalde frequenties op de kabel.

In het Brusselse probeerde men 91.2, 93.2, 91.7, 93.7 te vermijden omdat respectievelijk Musiq3, Radio 21, Radio 1 en 2 op die frequenties zitten.

In de Egem/Aalter-regio werd dus o.a. 95.7 en 98.6 vermeden waarop Radio 1 en 2 sterk uitzenden.

In Antwerpen was lange tijd alles "leeg" onder de 90 MHz, zodat ze daar een meer logische volgorde van zenders op de kabel zette.

De eerste "storing" in die regio kwam er door Radio 3, later Klara op 89.0 MHz, een frequentie die bij de oprichting van Radio Donna (nu MNM) door hen werd overgenomen.

Ik meen me te herinneren dat de kabeldistributiemaatschappijen soms de "veilige" frequenties gebruikten die in een andere regio gebruikt werden: aangezien de landelijke zenders die frequentie gebruikten in een andere regio, neem bvb. Klara in Limburg op 89.9 MHz, kan je die frequentie op de kabel gerust aan Klara toekennen in West-Vlaanderen.

Er is was toch geen kans dat de openbare omroep een zender zou zetten in West-Vlaanderen op een frequentie die ze ook in Limburg gebruikten. Ze gingen zichzelf toch niet storen, wel?

Vanaf 1978 en na de legalisatie van vrije radio's werd het natuurlijk een heel ander verhaal...

 

Dus kijk uit met de lijsten die je nog ergens vindt: per regio zijn ze anders.