Beantwoorden
Dmitrov
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Type + aansluiting van coax-kabel tot aan tuinhuis?

Dag iedereen,

 

Ik ben een nieuwbouw aan het zetten en we doen zelf de elektriciteit. Nu hebben we de modem links naast de garagepoort gepland (bij alle meters) en van daar gaan we met een coax naar onder de trap waar ik dan de router zou zetten. Van hieruit met een Switch naar de rest van het huis kabels (en 1 utp naar het tuinhuis).
Nu zou ik graag ook later een bar maken naast het tuinhuis (overdekt), maar ik zou dus ook een aansluiting willen voor live tv. Ik weet dat dit mogelijk is maar hoe doen we dit juist?

Ik lees dingen over een PE6 kabel, maar van de modem vertrekken alle COAX kabels. Hoe kan je dan van hier vertrekken naar het tuinhuis (dat ter info ongeveer 25-30 meter verder moet komen)? Hier zou ik dan willen kijken met een CI+ kaartje in de tv (maar dan heb je nog steeds COAX nodig).

 

Een Coax zou teveel signaalverlies hebben over zo'n afstand, maar hoe geraken we daar dan? En moeten we daar dan ook een modem voorzien als we een PE6 kabel trekken om om te zetten naar standaard COAX of niet?

 

Met vriendelijke groeten,

Dmitrov

0 Likes
8 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Type + aansluiting van coax-kabel tot aan tuinhuis?

@Dmitrov 

Je vertrekt met de coax niet vanaf de modem, maar vanaf de NIU. Daar is normaal gezien wel plaats om de coax aan te sluiten. Als je twijfelt over PE6, gezien de lengte, gebruik dan een PE11. De meerkost is te verwaarlozen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Type + aansluiting van coax-kabel tot aan tuinhuis?

Inderdaad voor de coax voor tv moet je altijd vanaf de niu vertrekken. In principe is voor 30 meter pe6 wel voldoende, laat deze dan bij installatie door de technieker aansluiten op de +4db uitgang. Dit is een versterkte uitgang die de verliezen wat kan compenseren. Als het veel langer dan 30 meter is zou ik zoals al vermeld voor een pe11 gaan. Je kan natuurlijk ook je niu aan je modem hebben staan als alle andere binnenhuiscoaxen ook daar uitkomen. Voorzie als je toch bezig bent met kabel te trekken ook een utp kabel, altijd interessant voor als je er ook wifi (acces point) nodig zou hebben.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Type + aansluiting van coax-kabel tot aan tuinhuis?

@Dmitrov   Goed opletten wat je doet. Je modem en NIU komen in de garage. Uw router zou in de gang onder de trap komen? Dan ga je met coax (zwart) naar alle ruimtes waar je ooit TV wil hebben. Maar vanaf de garage met een computerkabel UTP (rood) naar je eigen router en/of switch onder de trap. Wil je ooit naar het tuinhuis om daar ook Internet te hebben dan moet je ook UTP (rood) voorzien vanaf je eigen router en/of switch naar je tuinhuis.

Dit is een mogelijk schema:schemaGarageTrap-Tuinhuis.png

 

UTP kan je gaan voor Cat6, coax voor PE6

In principe kan je maar 4 TV's aansluiten maar je kan wel meer coax voorzien, vertrekkende van de NIU. UTP leg je naar iedere ruimte waar je ooit een computer, printer, NAS, IPcamera, Geluidsinstallatie, Aces Point wil voorzien, vertrekkende van je router/switch.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Dmitrov
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Type + aansluiting van coax-kabel tot aan tuinhuis?

Dag iedereen, 

 

Al enorm bedankt voor de hulp, ik heb het een beetje rap proberen schetsen (op het werk), het "netwerk" zou er momenteel zou uitzien (zie bijlage).

Maar mijn grote vraag is dus eigenlijk, die PE6 of 11 (maakt niet uit) deze kan gewoon op een poort van de NIU aangesloten worden en kan ik rechtstereeks in een tv steken op de standaard coax poort? Daar was ik niet 100% zeker van.


Ik zou graag ook een modem only hebben, want heb volledig mijn eigen systeem (Ubiquiti switch met Ubiquiti AP in keuken, 1 boven en 1 in tuinhuis) en wil geen double NAT situatie (voor Plex, mijn NAS-server,...). Ik heb al zeer tegenstrijdige berichten gezien (ene zegt ja is mogelijk gewoon vragen, andere zegt nee geven ze niet,...), weet iemand hier (als experts) of dit mogelijk is en hoe ik het verkrijg?

Als dat niet mogelijk is, eerste router wifi uitzetten en eigen router in DMZ zetten, maar dat lost nog steeds niet alles op vrees ik...

 

UTP's zijn er wel nog een aantal dat ik trek (IP camera's, dubbele naar de tv voor digicorder en switch daar => PS4/5, Switch, ShieldTv,...) en zijn allemaal minimum Cat 6. Die naar bureau (download/upload plaats voor games en server onderhoud of op NAS) en tuinhuis (afstand) Cat 6A of 7 normaal.

 

De schets:

schets.png

a167314
Freshman Meerweter
Berichten: 54
WOW, overzichtelijk! π-DAY! Alles op zijn plek! Star Wars Day

Type + aansluiting van coax-kabel tot aan tuinhuis?

Ik raad je aan om van de gelenheid gebruik te maken om een netwerk kabel Cat 6 te trekken. Vroeg of laat ga je het nodig hebben, al is het maar voor een WiFi access point.

Je kan ook met een Google Chromecast kunnen werken maar dan het je daar wel een Accesspoint nodig.

En 35 meter coax zou zonder probleem moeten gaan.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Type + aansluiting van coax-kabel tot aan tuinhuis?

@Dmitrov  Je zou inderdaad een coax rechtstreeks van je NUI (of NIU, ik twijfel altijd) op je TV kunnen steken maar een aansluitdoosje lijkt mij netter. Modem only is blijkbaar niet meer mogelijk maar wel de nieuwste e-modem/router waar je uw eigen router met publiek IP-adres kan aansluiten.

Er zijn daar momenteel nog de nodige problemen mee, voornamelijk met IPv6, maar als je enkel IPv4 gebruikt is er geen probleem.

De perikelen van het IPv6 gebeuren kan je hier volgen:

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/m-p/99210#M17... 

Wat coax naar het tuinhuis betreft is een PE6 of 7 tegenwoordig voldoende al je rond de 30 meter blijft. Dat is buitenkabel en een beetje stroever wat aansluiten op TV wat moeilijker maakt.

Wat UTP betreft geef je uit wat je wil maat cat5e heeft ook al een capaciteit van 1 Gbit. Volgens mij is cat6 of 7 overkill om cmaera's e.d. aan te sluiten. Wel nodig als verbinding tussen een NAS (server) of tussen 2 switchen, maar waar maar 1 toestel word aangesloten is het overkill volgens mij. Investeer in switchen met voldoende switchcapaciteit.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Dmitrov
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Type + aansluiting van coax-kabel tot aan tuinhuis?

Dag igvfer,

 

Super bedankt voor alle aanvullende info! Ik kan nagenoeg gratis aan Cat 6 kabel geraken, deze lag nog op stock bij mijn firma en ze gebruiken nu altijd dubbel gevlochten cat 6 A blijkbaar... Ik mocht de volledige bobijn hebben voor een prikje. Daarom dus overal cat 6 😉

De Switch zou een 24 poort Ubiquity zijn (Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)) met PoE voor de camera's en de 2 tot 3 (1 in huis, 1 in tuinhuis, eventueel 2de op 2de verdieping in huis indien niet genoeg) access points. Zo moet ik geen stroomdraad voorzien, net iets netter.

 

Over welke modem hebben we het dan als hij een eigen router een publiek IP adres kan geven? Kan deze dan ook een NAS nog achter mijn eigen router een publiek IP geven?

Ik zie deze versies op de telenet site:

CH8568LG, CV8560E, CH7465LG-TN, CH6643E
Ik gok dan de eerste?

 

Mvg,

Dmitrov

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Type + aansluiting van coax-kabel tot aan tuinhuis?

@Dmitrov  Je krijgt maar 1 publiek IPadres op de modem/router van Telenet. Alles wat erachter komt zijn private adressen. Met de e-modem/router (CV8560E) kan je wel het macadress van je eigen router doorgeven zodat die aan de WAN(internet) zijde een publiek IPadres krijgt, alles die aan de LAN zijde komt krijgt een private adres. Maar in wezen kan alles perfect werken met je huidige modem/router en een Ubiquity switch erachter.  Ik heb hier achter mijn modem router een 24 poort switch hangen, daarachter op 2 verschillende plaatsen een kleine POE switch om camera's te bedienen, een NAS (met verschillende draaiende toepassingen, een printer, 3 TV, een audioinstallatie, een PC en nog een aparte router om te experimenteren. Ik speel perfect  audio die op mijn NAS staat, ik toon perfect de foto's en filmpjes op mijn TV's die opmijn NAS staan. Maak het niet te moeilijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes