Beantwoorden
SDM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

Hallo,

Ik luister vaak naar de radio met een HiFi installatie met degelijke speakers.

Nu binnenkort het FM signaal via Coax wordt afgesloten, ben ik zoek naar een kwaliteitsvol alternatief.

DAB+ noch FM via antenne zijn geen optie daar ik een nieuwbouw woon en bijgevolg quasi geen ontvangst heb (door de dikte van de isolatie).

De geluidskwaliteit van de radiozenders via de digicorder is heel zwak en een immens verschil met de kwaliteit via de Coax kabel.

Heeft er iemand een idee of de geluidskwaliteit via de aangeboden Vistron DVB-C VDR 211DVB-C tuner beter zou zijn?

Ik kan nl nergens de kbps terugvinden voor deze DVB-C tuner....

De enige cijfers die ik kon terugvinden:

CD 1.400.000 bps

FM via antenne idem- via kabel iets minder

MP3 320.000 bps (bv spotify)

DAB+ 96.000 bps

Internetradio 128 of 96.000 bps

Alle tips zijn welkom!

Stephan

0 Likes
15 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

@SDM  zelf gebruik ik spotify voor de radio af te spelen of via Belgium radio app. Ik heb dan wel een sonos systeem dus heb dan overal muziek draadloos , misschien voor u niet van toepassing. Dat is het alternatief dat ik heb. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

@SDM 

Het signaal voor de Vistron is exact hetzelfde signaal voor de Digicorder.

Over de geluidskwaliteit kan ik me niet uitspreken. Het meten heeft een beperkte betekenis. Wat hoor je en wat hoor je niet is volgens mij het belangrijkste. Als de kwaliteit objectief meetbaar zou zijn, dan zouden de dure versterkers niet allerlei schakelaars nodig hebben om frequenties meer of minder volume te geven.  

Om de beste kwaliteit te hebben, verbind je u geluidsinstallatie met de Digicorder met ofwel de HDMI kabel ofwel met de optische kabel.

0 Likes
SDM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

Bedankt voor de info!

Aangezien ik een digicorder heb, heeft het dus geen zin om de Vistron te bestellen?

De Vistron is waarschijnlijk enkel nuttig als men de TV box gebruikt?

Er is echter een groot kwaliteitsverschil tussen het geluid via de digicorder en de coax... jammer!

0 Likes
SDM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

Ik zie net dat er op de TV box ook een uitgang zit om aan te sluiten op de HiFi.

Wat is het nut dan van de Vistron DVB-C tuner?

 

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

@SDM 

Stel dat je FM radio aangesloten was op een volledig andere plaats dan waar je tv staat. Als de coax-muuraansluiting daar volledig is (ingebouwde splitter voor fm en tv signaal), dan kan je op die plaats een toestel zoals de Vistron aansluiten (op de tv-aansluiting). 

Sommigen gebruiken de Vistron omdat hun tv aanspringt als ze de Digcorder/Digibox of TV-Bo aanzetten en ze dat storend vinden.

Het nut hangt dus af van de lokale mogelijkheden en behoeften. 

SDM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

ok dank je voor deze nuttige info!

aangezien mijn digicorder in de buurt van mijn versterker staat, is dit dus niet interessant voor mijn situatie tenzij de geluidskwaliteit beter zou zijn maar daaromtrent kan ik jammer genoeg niets terugvinden...

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

@SDM dezelfde radiozenders kanalen worden gebruikt op die vistron zoals op de digibox-corder, er is dus een 1 op 1 dezelfde zender dat je dan kan beluisteren, 

de vraag is dus wat jij goeie kwaliteit vind.

de radio zenders VRT hebben een bitrate van 192kb/s

een Bel RTL heeft een bitrate van 256kb/s 

Joe FM heeft een bitrate van 320kb/s

NPO 3FM heeft een bitrate van 132kb/s

groot verschil dus in de radio zenders allemaal om een idee te geven.

sommige zijn in AVC codec en andere in mp3.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SDM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

Dankjewel voor deze info!

Ik wist niet dat StuBru aan 192kb/s te beluisteren is via de digicorder

Dit is dus ongeveer de helft van MP3 (320 kb/s) en een fractie van FM (1400 kb/s)...  

 
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

@SDM je mag de kwaliteit van FM niet vergelijken met wat er op de kabel zit en via MP3 word gestuurd.

dat geluid word gecomprimeerd naar een lagere kwaliteit en dan gaan er ook dingen verloren in het geluid die de mens normaal niet hoort.

je mag stellen dat een 320kb/s kwaliteit door weinig gehoord wordt, maar ik bv werk mee met een webradio en maak een eigen programma en ik merk direct het verschil in geluidskwaliteit van opnames.

ben ook kritisch voor het geluid, en bij telenet kan het ook altijd beter, maar dat heeft ook te maken met plaats gebrek vrees ik en niet de juiste encoders op bepaalde muxen waar de zenders opzitten (freq's)


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

Hallo Stephan

 
De FM signalen via de Coax worden voorlopig nog niet uitgezet. Alle door Telenet na 15 maart geplande stopzettingen van analoge radio via de kabel gaan niet door ( zie deze link :  https://www2.telenet.be/nl/landing-pages/signaalswitch/radio/ )
Als je dus nu steeds nog via de Coax naar analoge radio kunt luisteren, blijft dit nog wel een tijdje zo.
 
Of je werkelijk geen ontvangst (FM en/of DAB+) hebt in een geïsoleerde gebouw is sterk afhankelijk van jouw locatie. Dicht bij een sterke zendmast lukt het meestal wel ; zit je er verder vanaf werkt het vaak alleen als je een antenne buiten hebt .
 
Als je in de toekomst ervoor kiest digitale radio via DVB-C te ontvangen is de bit-rate niet afhankelijk van de ontvanger. Het is het digitale signaal wat je ontvangt wat met een bepaalde bit-rate wordt verzonden. Dit kan sterk verschillen per programma.
Als ik er de gelegenheid voor heb zou ik eens de bit-rate van de programma's kunnen meten.
0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

@Master-Magic "..op de kabel zit en via MP3 word gestuurd.

dat geluid word gecomprimeerd naar een lagere kwaliteit en dan gaan er ook dingen verloren in het geluid die de mens normaal niet hoort."

 

Niet alles is MP3, een aantal kanalen zijn in AAC. De bitrate moet in AAC niet even hoog zijn om dezelfde "kwaliteit" te halen als in mp3.

Nu ja... kwaliteit is relatief.

Zie bvb.: https://www.stereophile.com/content/mp3-vs-aac-vs-flac-vs-cd-page-2

0 Likes
Michel7
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

Terug naar af.  Zal antenne plaatsen (niet dat draadje van Telenet), zoals in de jaren 70. Tegenwoordig gaat kwantiteit boven kwaliteit. Als je maar 1000 zenders hebt, hoe ze klinken heeft geen belang. En dat is niet enkel het Moto van Telenet.  Ben al naar orange overgestapt voor die reden, maar vandaag viel fm band daar ook weg.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....


@Michel7  schreef: Ben al naar orange overgestapt voor die reden, maar vandaag viel fm band daar ook weg.

Uiteraard, Orange had geen eigen FM signaal en ook geen eigen analoge tv. Dit zij de signalen van Telenet.

0 Likes
Michel7
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Signaal switch: op zoek naar degelijk radio signaal....

Ja had al zo een vermoeden. Maar blijf toch bij Orange, het totaalpakket staat me beter aan. Ga nu ook de andere providers eens overlopen. Ik bleef me aan de kabel hechten voor het analoge signaal. Ook voor voor bv klein tv in ander kamer. Maar nu het voordeel van het analoge wegvalt, kan ik evengoed de andere aanbiedingen ook eens overlopen.

0 Likes