Beantwoorden
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

UTP-kabel plaatsen

Betse Weters,

 

Bij het plaatsen van een UTP-kabel naar de zolder, kan ik niet anders dan over een lengte van min. 3 meter, in het slechtste geval misschien 7 meter, deze samen met een stroomkabel te laten lopen. Deze stroomkabel is bovendien niet gewoon een stuk stroomkring, maar een voeding naar een extra zekeringkast waar in de toekomst één tot mogelijks vier kringen kunnen aangesloten worden.

 

De UTP-kabel is nog van het gewone Cat-5 type (ja, verbouwingen zijn dik 10 jaar geleden begonnen, zolderinstallatie is nu pas aan de orde...), en voor zover ik kan nagaan is deze intern niet afgeschermd, tenzij dit in het buitenste omhulsel verwerkt zit. Totale lengte UTP-kabel (van modem tot eindpunt op zolder) is +/- 20 meter. Eerste 5 meter loopt onder de vloer in pvc-buis, de rest steekt in soepele, geribbelde electriciteitsbuis.

 

Denken jullie dat het data-signaal hinder gaat ondervinden van deze passage langs de stroomkabel, en zoja is er een manier waarop de UTP-kabel nog langs de buitenzijde kan worden afgeschermd?

 

Alvast bedankt voor jullie advies,

Yves Kuypers.

Tags (1)
0 Likes
13 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

UTP-kabel plaatsen

UTP staat voor : Unshielded Twisted Pair

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

UTP-kabel plaatsen

@YvesK

 

Als ik mij de cursus (1998) goed herinner gaat ge er niet veel last van hebben zolang ge niet met gigabit snelheden gaat werken. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

UTP-kabel plaatsen

Ik denk niet dat je er veel last van gaat hebben. Die electriciteitskabel is al behoorlijk geisoleerd op zich en je zegt dat de UTP nog in een geribde buis zit. Ik zou me niet teveel zorgen maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

UTP-kabel plaatsen

@YvesK u hebt al gedaan wat ik ook zou doen in elk geval in buis, ik heb bijgaande link eens doorgenomen, helemaal onderaan zit er 1 met 15 meter naast stoom kabel en die had niets meer, u spreekt van max 5 meter dat is veel minder, in de link staan ook de letters waaruit u kan afleiden of het al dan niet is afgeschermd, de onderste link is ook nuttig om lezen.

Jos

https://www.utp-kabel.nl/blog/utp-kabels-langs-stroomkabels.html

https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/interferentie-vermijden

 

0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

UTP-kabel plaatsen


@Janneke_Dust  schreef:

UTP staat voor : Unshielded Twisted Pair

 



Ja, was ik van op de hoogte, maar heb "UTP"-kabel gewoon als generische naam gebruikt om mijn internetkabel aan te duiden. Toch bedankt om te willen helpen.

0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

UTP-kabel plaatsen


@StefaanH 

 

Als ik mij de cursus (1998) goed herinner gaat ge er niet veel last van hebben zolang ge niet met gigabit snelheden gaat werken. 


Neen, gigabits zitten er voorlopig niet in. Bedankt voor de geruststelling.

YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

UTP-kabel plaatsen


@igvfer  schreef:

Ik denk niet dat je er veel last van gaat hebben. Die electriciteitskabel is al behoorlijk geisoleerd op zich en je zegt dat de UTP nog in een geribde buis zit. Ik zou me niet teveel zorgen maken.


Spijtig, maar op de elektriciteitskabel vind ik gen afscherming: 4+1 aders, de rest allemaal plastic vulling & omhulsel.

 

Ook de geribde buis is gewoon plastic, kan dat dan interferentie tegenhouden?

 

 

0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

UTP-kabel plaatsen


@Ex-Netweter

De volledige litanie op de kabel geprint luidt als volgt:

UTP 24AWG x4P (vermoedelijk draaddikte & 4 draadparen)

CAT 5E (dus toch geen gewone cat 5 zoals ik dacht...)

ANSI/TIA-568A

IEC 61156

HSYV-5E

YD/1019

 

Uit te lettercode blijkt dus dat het een niet afgeschermde kabel betreft. Alle commentaren door elkaar genomen schijnt de samenvatting te zijn: "'t Kan meevallen, 't kan tegenvallen", zonder een definitieve uitspraak. Wellicht is de voorzichtige optie om meteen maar toch voor afscherming te zorgen, nu de kabels nog vlot bereikbaar zijn. Wat dien ik daarvoor dan te doen, is gewoon alu-folie rond de utp (of de geribde buis) wikkelen voldoende, of komt er meer bij kijken? Of is het eventueel beter om de storende stroomkabel af te schermen? En wat zou daar dan weer voor nodig zijn?

 

Onwetende groetjes,

Yves.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

UTP-kabel plaatsen

Ik denk dat een alu folie rond de geribde buis al veel kan doen. Als je toch de zekerheid wil verhogen. Bij een afgeschermde kabel is het tenslotte ook alu folie dat ze gebruiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

UTP-kabel plaatsen

@igvfer geen slecht idee @YvesK ik dacht zelfs ook een extra laag koper folie omdat bij dubbel geisoleerd die er ook rond zit.

Jos

Een Cat5e FTP ofwel F/UTP kabel is een kabel met een folie om de aderen. Dit staat dan ook voor Foiled Twisted Pair. Bij deze kabel zit er een extra laag folie om de bundel aderen heen. Dit zorgt ervoor dat de kabel beter beschermd is tegen storingen van buitenaf. De FTP internetkabel is een goede keuze voor zowel gebruik thuis als in een zakelijke omgeving. Dit omdat deze kabel wel kan worden gelegd in een leiding met meerdere kabels.

De Cat5e SFTP of S-STP kabel heeft net als de FTP-kabel een folielaagje. Echter zit dit laagje om alle afzonderlijke aderparen. Daarnaast zit er nog een extra laag van gevlochten koper om de bundel aderen. In principe is deze kabel dus dubbel afgeschermd. Een Cat5e S/FTP kabel zal het minste last hebben van storingen van buitenaf. Dit is de beste Cat5e kabel voor gebruik in grote zakelijke omgevingen en omgevingen waar gebruik wordt gemaakt van zware apparatuur.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

UTP-kabel plaatsen

@YvesK

 

Ik gok dat het wel mee zal vallen. Door die elektriciteitskabel zal waarschijnlijk niet zo veel stroom lopen als die alleen voor de zolder is dus dan zal die ook weinig tot geen invloed hebben. Als je zeker wil zijn kan je, zoals gezegd, de kabel in aluminiumfolie wikkelen maar zorg er dan voor dat je deze  ook aard anders gaat het niet veel nut hebben.

 

Als je het echt wil testen, zorg dat er wat stroom op de kabel staat (sluit enkele elektrische verwarmingen ofzo aan) en neem 2 computers. Je kan deze dan aan elk uiteinde aansluiten en met iperf de kabel testen.

Als je wil kan ik wel een volledige handleiding uitschrijven maar dan moet ik wel even weten of het windows/mac of linux op de computers staat. Het is wel geen heel goede test omdat het op korte termijn is maar het kan een beeld geven.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

UTP-kabel plaatsen

@Arthur2 natuurlijk zal het wel meevallen, maar @YvesK wil zeker spelen nu hij nog overal aan kan, nadien alles open breken is ook ni leuk.

Jos

0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

UTP-kabel plaatsen

@ allen: Moet vanavond, in het kader van de verbouwingswerken, mijn huidige werkplek ontruimen & verhuizen naar de zolder, waar ik voorlopig geen internet zal hebben wegens de besproken nog niet afgewerkte UTP-kabel. Zal dus, tot zolang, ook niet kunnen vertellen over het verdere verloop, maar indien mijn geheugen het toelaat doe ik dat achteraf nog wel.

 

Ondertussen iedereen voor het delen van jullie kennis,

Yves.