Beantwoorden
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

gegroet,

 

Voor mijn klik 30 met fixed IP had ik volgende setup:

 

Telenet modem-only -> 4p unmanaged switch ->Draytek Router -> unmanaged 24p switch

                                              |                                                 |-> unmanaged 8p POE switch

                                              |                                                                |-> 5 Unifi AC-PRO

                                              |-> Digicorder 1

                                              |-> Digicorder 2

                                              |-> Digibox 1

 

Om het geheel te consolideren heb ik een Unifi Dream Pro geplaatst.  Hierdoor had ik een ingebouwde Unifi Controller met DPI die voorheen op Rasberry draaide.  Door de VLAN support wou ik van de unmanaged 4p switch om TV via VLAN te doen. (een hop & bottleneck minder).

 

Dus nu is het:

 

Telenet modem-only ->Unifi Dream Machine Pro -> unmanaged 24p switch

                                              |                                                 |-> unmanaged 8p POE switch

                                              |                                                                |-> 5 Unifi AC-PRO

                                              |-> Digicorder 1 (vlan 20) P1

                                              |-> Digicorder 2 (vlan 20) P3

                                              |-> Digibox 1 (vlan 20) P5

 

 

Volgens de vele beschrijvingen van andere Unifi router setups moet je:

 

  1. een vlan-only network maken met een "niet meegegeven" vlan id. (hier 20)
  2. De poorten aan het profiel van dat vlan-only network mappen.(P1,P3,P5)
  3. Modem en TV boxen afzetten
  4. Unifi Controller/switch rebooten
  5. Modem en TV boxen terug opzetten.

Nog steeds krijgen de digicorders/box geen IP van Telenet.

 

Schermafbeelding 2020-03-28 om 08.52.41.png

 

Schermafbeelding 2020-03-28 om 08.53.23.png

 

Schermafbeelding 2020-03-28 om 08.54.37.png

 

Schermafbeelding 2020-03-28 om 08.55.45.png

 

Ben ik de enige met deze setup?

Moet ik een specifieke VLAN id geven voor de TV poorten?

Doe ik iets verkeerd?

Heeft er iemand dit werkende gekregen op een Dream Machine?

 

 

0 Likes
36 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@BartDGAls jou Telenetmodem echt een modem only is (dus met maar 1 UTP poortje) dan zal je daar geen DMZ kunnen instellen. Dat gaat alleen bij een router opstelling. En voor de rest zal je op dit machine je routerinstellingen moeten doen, inclusief VLAN.
Is dit niet een beettje overkill voor een thuisopstelling? Maar ja, wie ben ik. Er zijn nu ook eenmaal mensen die een Porsche kopen enkel om naar de bakker te gaan. Ik ben misschien wat te simpel aangelegd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Hoe gewoon rekening met het feit dat je 2 extra poorten nodig hebt als je de digicorders niet op een aparte switch wil hebben. 1 LAN waar de modem op hangt, 1 poort voor de digicorder en 1 Lan om naar de WAN te gaan.

 

Dus met de dream machine heb je 4 LAN poorten ..door deze setup kan je maar 1 digicorder en 1 computer bekabeld verbinden, tenzij je een extra switch gaat gebruiken. Ik heb zelf een 8 en 24 poort switch in de LAN.

 

0 Likes
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

7AF6ADBB-452A-454E-906E-378DB161EF20.jpeg21E49918-7E8E-464B-B477-92EE6952929B.jpeg

maak de netwerken aan die je wil IPTV in jouw geval. Ga naar de poorten die in IPTV moeten zitten en hang ze aan IPTV en geef ze een naam zodat je ze nadien herkent.

 

4C666BEE-E705-4738-9D5F-2AD02CFF2CD9.jpeg

0 Likes
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Je zal de POE switch niet enkel mogen gebruiken voor de AP’s maar ook voor PC’s met kabel. 

0 Likes
xieem
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@Noelismisschien een YT videootje 😉

 

Maar inderdaad ik denk dat het inderdaad zo zal zijn in mijn geval dat ik jouw 1ste afbeelding zal volgen en dan voor de AC In-Wall Poort 2 (die van de In-Wall naar de digicorder gaat) in VLAN van IPTV ga steken. Dan zou die normaal afgezonderd moeten zijn en dan de andere poorten van de In-Wall in de juiste VLAN steken.

0 Likes
xieem
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@Noelis heb jij iets speciaals moeten doen voor jouw vast ip? Na het vervangen van de usg krijgt mijn udm zijn vast ip adres niet meer. Nochtans staan alle parameters (mac adres) juist bij telenet.

0 Likes
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Neen mac adress was voldoende.

Ik geloof dat sommige routers problemen geven. Dat was wat de technieker me vertelde toen ik koos voor modem only.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@xieemusg? udm? graag verstaanbare taal zodat iedereen het begrijpt. 🤔😃

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
xieem
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Ow mijn excuses: udm is unifi dream machine, usg is unifi security gateway 🙂

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@xieem   Bedankt zo weet ik het ook weer. Want ik vond heel andere uitleg op google voor deze afkortingen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
xieem
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@Noelis raar, ik heb exact dezelfde UDM-Pro maar hij weigert mijn statisch ip te nemen dat ik heb. Bij modem settings alles netjes ingevuld (MAC), overzie ik ergens iets? Ik weet wel dat jij hem in ethernet steekt en niet in WAN omdat je dan een VLAN maakt voor uw digibox maar hier steek ik hem in WAN.

0 Likes
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Er schiet mij iets te binnen!

Log eens aan via ssh op de UdM-pro.

Via “ifconfig -a” krijg je de lijst van ip’s. Kijk eens naar de mac daar. Volgens mij is die iets anders. Ik geloof dat ik dat ook heb gedaan omdat het niet direct lukt.

0 Likes
Timbruhh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Hey Noelis,

 

Heb jij met de UDM-PRO het static Telenet ip ooit in orde gekregen?

Ik heb de wan poort (eth8) z'n mac (ifconfig -a) opgegeven in mijn.telenet.be, maar het lijkt niet te werken.


Gr,

 

Tim

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@Timbruhh  Je moet anders eens gaan kijken in "Mijn Telenet" bij aangesloten toestellen. Zie je daar een mac adres verschijnen die mogelijk van je router is? Gebruik dat mac adres, dat zal het goede zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Timbruhh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Hey Jgyfer,

Dat was de tip om daar gaan te neuzen op de modem zelf! Het mac adres was het juiste. Ik had de bridging config nog niet aangepast op de router, nu wel. Alles werkt prima nu! (had enkel het static ip 'n mac aangepast in mijn.telenet.be ; maar je moet dus ook bridging updaten... (te lang geleden!)

Merci,

Tim