Beantwoorden
Jocheml
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Unifi network + digicorder setup

Hallo,

 

Ik heb vandaag mijn apparatuur aangekregen en ben er meteen mee aan de slag gegaan.
Wegens de beperkte mogelijkheden in ons huis ben ik genoodzaakt de volgende setup toe te passen:

Telenet modem -> USG (Wan)
USG(Lan) -> Switch 1
Switch 1 -> Switch 2
Switch 2 -> AP en Digicorder

 

Het probleem is dat ik graag mijn eigen netwerk zou gebruiken op de poort van de AP en op hetzelde moment de digicorder een IP adres bij Telenet laten vragen.
Momenteel heb ik mijn netwerk al werkende en alle apparaten worden netjes herkend en rapporteren hun verkeer/status. De digicorder krijgt echter geen ip adres (169....)
Ik heb op Switch 1 een profiel gezet met LAN en VLAN 20 op de poort die naar Switch 2 gaat.
Op Switch 2 heb ik hetzelfde gedaan voor de poort die naar Switch 1 gaat en op de poort naar de digicorder heb ik enkel VLAN 20 gezet. Dit heeft ervoor gezorgd dat de digicorder geen intern ip adres meer krijgt maar het krijgt ook geen ip adres van telenet.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen of wat ik nog vergeten ben?

0 Likes
2 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Unifi network + digicorder setup

Ik denk dat je best wat Youtube filmpjes bekijkt van hoe trunk poorten te configureren op USG switches.

Je hebt enerzijds:

- access poorten: dit zijn poorten die fixed in een vlan worden geconfigureerd (we spreken hier over untagged poorten, want de pakketjes die de switch verlaten hebben geen vlan tag meer)

Op een access poort sluit je een PC aan, of bijv een digicorder

- trunk poorten: als je meerdere VLANS hebt die op alle switches moeten beschikbaar zijn, sluit je de switches onderling aan via poorten geconfigureerd als trunk.  De vlans worden getagged met een VLAN id, om zo het onderscheid te kunnen maken tussen alle IP paketten die over dezelfde poort gestuurd worden.

 

Hoe je dit bij Unifi doet, moet je effe uitzoeken.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Unifi network + digicorder setup


@Jocheml  schreef:

Ik heb op Switch 1 een profiel gezet met LAN en VLAN 20 op de poort die naar Switch 2 gaat.
Op Switch 2 heb ik hetzelfde gedaan voor de poort die naar Switch 1 gaat en op de poort naar de digicorder heb ik enkel VLAN 20 gezet. Dit heeft ervoor gezorgd dat de digicorder geen intern ip adres meer krijgt maar het krijgt ook geen ip adres van telenet.


Je hebt de 2 switches correct ingesteld om het verkeer van de digicorder te scheiden van je lokaal netwerk.

Wat je vergeten bent is ook de Gateway zo in te stellen dat het verkeer op de LAN poort naar switch 1 ook beide VLAN's bevat (waarbij VLAN20 een bridge is naar de WAN poort).

Geen idee of dat mogelijk is op de USG...

 

0 Likes