Beantwoorden
Bjorn97_
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

27242A5B-8397-4E93-AA44-340887FCFC90.jpeg

Dag iedereen!


Onze aannemer heeft een kabel voorzien op vraag van ons. Deze is sinds 1 week ingegraven en ligt nu klaar aan de betonnen paal voor aansluiting op 02/03.

 

ik ben zonet eens gaan kijken en tot mijn verbazing zie ik dat dit een witte kabel is die klaar ligt…

gaat telenet deze aansluiting willen doen of dien ik mijn aannemer te contacteren en hem erop te wijzen dat dit verplicht de zwarte moet zijn?

dan hoop ik maar dat hij deze kan doortrekken via de andere en we niet opnieuw de externe firma moeten laten komen voor in te graven… 

 

bedankt!

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Kabel aansluiting telenet (buiten)

 

0 Likes
12 reacties
Ex-Netweter
 

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

Telenet sluit alleen aan als je aftakkabel voldoet aan de normen die in de kabelbrochure staan vermeld: https://www2.telenet.be/content/dam/www-telenet-be/klantenservice/downloads/werfbrochure-paal-grond....

Ik hoop dat de aftakkabel in een wachtbuis is gelegd en de woning binnenkomt via een aansluitbocht, binnen dit en 10 jaar wordt er wellicht ook glasvezelkabel aangelegd, dan is het handig dat er een buis is waar je de kabel vlotjes kan doortrekken zonder graafwerken.

Bjorn97_
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

Bedankt voor u antwoord.

ik zal de aannemer morgen een berichtje sturen ik vermoed dus dat deze witte niet aan de normen voldoet zoals ik al dacht.. hopelijk kan hij makkelijk een zwarte coax trekken die wel aan de normal voldoet aangezien ze binnen 1,5 week komen installeren… Bedankt!

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

Hoe hij deze fout gemaakt heeft raar

Hij kan de witte als trek kabel gebruiken  zwarte kabel moet er door

https://www.hirschmann-multimedia.com/nl-BE/artnr/298799720/koka-tri-6-pe-100-m-black

 

Bjorn97_
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

Dag Luc,

 

klopt ik dacht er net hetzelfde over. Ik zal dit morgen vertellen aan hem dat er inderdaad een zwarte coax moet komen en dat hij deze kan proberen trekken dmv de witte. Hopelijk lukt dit dan ook. 

bedankt!

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

Dat moet geen probleem zijn de kabel door trekken als ze met 2 pers zijn gaat nog vlugger

1 trekt aan de witte kabel de andere duwt de zwarte in buis  (zwarte kabel wordt aan witte bevestigd )

Natuurlijk tijd dat kan nog een probleem worden als iemand uit de buurt is dan is goed

Als het niet lukt stel het uit de aansluiting telenet sluit zo iets niet aan

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?


@Bjorn97_  schreef:

ik zal de aannemer morgen een berichtje sturen ik vermoed dus dat deze witte niet aan de normen voldoet zoals ik al dacht.. hopelijk kan hij makkelijk een zwarte coax trekken die wel aan de normal voldoet aangezien ze binnen 1,5 week komen installeren… Bedankt!


Wit, zwart, grijs ... het is niet de kleur die telt maar de specificaties, afhankelijk van de totale lengte: PE6 (30m), PE11 (50m), PE14 (80m). De lengte is gemeten vanop het aansluitpunt (boven op de paal), tot aan de NIU binnen in huis ...

Gebruik bij voorkeur "Telenet-Interkabel goedgekeurde" kabels.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

Wat Fllip wil zeggen de zwarte kabel heb je in verschillende diktes  hoe verder de kabel moet hoe dikker

omdat er verlies optreed na verschillende meters dan spreken van lange tuinen of opritten maar dat zal wel binnen de 30 meter liggen

Je bent best dat je de paal mee telt hoe minder onderbrekingen hoe beter voor de kabel en tel er een 1 meter bij

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

Ik zie de foto nu

Hij mag die niet zelf bevestigen aan de paal  telenet gaat dit  doen met  u profiel gebruiken met metal band vast maken (zoals op de paal nu zit )

niet met een elektriek buis en spanbandjes

0 Likes
Bjorn97_
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

Qua lengte zitten we wel nog erg onder de 30m.

ik heb weet dat er op de witte kabel vermeld staat ‘telenet dropkabel’.

ik ga hem toch echter morgen aanspreken om een nieuwe te laten voorzien voor de zekerheid aangezien de aansluiting ook bijna is!

 

bedankt!

0 Likes
Bjorn97_
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

De kabel hebben wij zelf niet bevestigd aan de paal dit is wel degelijk zo uitgevoerd door de onderaaneming van telenet zelf..

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?

Dat zal tijdelijk zijn zo hoort het niet

0 Likes
Ex-Netweter
 

Verkeerde kabel voor Telenet-aansluiting buiten?


@flip1953  schreef:


Wit, zwart, grijs ... het is niet de kleur die telt maar de specificaties


De kleur bepaalt in dit geval de specificatie: de toevoeging van zwarte koolstof is een goedkope en effectieve manier om UV-bestendige kunststof te maken.

Kabels die jarenlang blootgesteld worden aan zonlicht moeten UV-bestendig zijn en zijn dus zwart door de zwarte koolstof die in de kunststof mantel zit.