Beantwoorden
DirkP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Vistron VDR-210 soms geen signaal

Ik heb net een Vistron VDR-210 geinstalleerd. Soms, als ik het toestel aan zet geeft hij eerste de zendernaam, maar daarna "Geen singnaal". Ik krijg dit slechts op één manier opgelost, door de voeding naar het apparaat af te zetten.

Wat mij opvalt is dat bij geen signaal onder menu informatie de parameter "FE" op "unlocked" staat, terwijl als het apparaat werkt deze parameter op "locked" staat. Ook opvallend is, bij niet werken dat de dbuv op 0 staat, tov bij werking op 32 a 33.

Er is altijd effectief signaal omdat ik bij wijze van experiment van de Vistron doorlus naar de digibox, en die werkt ook al geeft de Vistron "Geen signaal"

Tags (1)
0 Likes
7 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Vistron VDR-210 soms geen signaal

@DirkP 

Mocht je nog een antwoord verwachten.

Heb je de kabel waarmee de verbinding gemaakt is al eens vervangen of tenminste nagekeken?

https://www.vistron.eu/downloads/manuals/VDR210_Bedienungsanleitung_Digital-Radio-Receiver.pdf

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DirkP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Vistron VDR-210 soms geen signaal

Kabel is vervangen. Ik heb ook op een ander coax stopcontact aangesloten. Telkens hetzelfde resultaat.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Vistron VDR-210 soms geen signaal

@DirkP 

Vervang dan ook het toestel. Of breng het binnen om te herstellen. Afhankelijk van de garantievoorwaarden.

 

Je hebt toch nog garantie.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Vistron VDR-210 soms geen signaal

Jij bent jammer genoeg niet alleen met dit probleem

Zie verschillende topics hierover op Netweters.

Blijkbaar is de Vistron veel gevoeliger voor een goed/sterk signaal dan een TV toestel of een digicorder 🤔

 


@DirkP  schreef:

Wat mij opvalt is dat bij geen signaal onder menu informatie de parameter "FE" op "unlocked" staat, terwijl als het apparaat werkt deze parameter op "locked" staat. Ook opvallend is, bij niet werken dat de dbuv op 0 staat, tov bij werking op 32 a 33.


Haal je hier geen 2 verschillende parameters door elkaar?

  1. Signaalsterkte (uitgedrukt in dBmV). Voor DVB-C moet deze waarde hoger zijn dan -7 dBmV. Goed signaal is tussen -4 dBmV en +15 dBmV.  0 dBmV is dus theoretsich OK.
  2. SNR of signaal-ruis verhouding (uitgedrukt in dB). Voor DVB-C moet deze waarde hoger zijn dan 33 dB. Als dit onder de 33 dB valt, valt je ontvangst weg. Je kan dus beter 34-38 dB hebben (kan zelfs >40 dB).

Wat je kan doen om deze paramaters te verbeteren?

  • sterker signaal: kijk op de NIU of je de kabel naar de Vistron aangesloten is op de +4dB uitgang.
  • betere SNR: vermijd het doorlussen: beter aparte coax van de NIU naar de Vistron.
  • niet gebruikte uitgangen van de NIU moeten afgeschermd worden (afsluitweerstand).
  • kijk eens alle connectoren na vanaf NIU tot aan de ontvanger (inclusief wandcontactdoos).

Als niets helpt: toestel (onder garantie) terugbrengen naar Telenet.

 

0 Likes
DirkP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Vistron VDR-210 soms geen signaal

 
0 Likes
DirkP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Vistron VDR-210 soms geen signaal

@Ex-Netweter , inderdaad,  ik heb de parameters door elkaar gehaald.

Vorige week Zondag heb ik online een defect gemeld: vermoeden  van signaalstoring. Vrijdag heb naar telenet getelefoneerd omdat ik, uitgezonderd de bevestigingsmail van mijn storingsmeding, geen enkele respons kreeg 🤨 . Twee maal moeten bellen, moeilijke  communicatie,  maar vandaag is er een technieker langs geweest. Mijn installatie is, versterker inbegrepen, 30 jaar oud. 

Aansluiting tussen dikke ondergrondse coax en coax naar versterker vervangen, een verbinding uitgang versterker vervangen. Er komt een hoogtewerker om de verbinding aan de paal na te kijken. Vakwerk.

Ik heb vrijdag mijn vistron onder garantie terug gestuurd. Met een begeleidende nota. Hellaas,  wat de grondoorzaak van mijn probleem is, dat zal ik niet meer te weten komen.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Vistron VDR-210 soms geen signaal

Je moet er niet aan twijfelen wat de grondoorzaak van jouw probleem was:

een slecht signaal 😊 ...

 

Ik hoop dat de technieker ook de coax versterker (NIU) heeft vervangen door een recenter exemplaar, want deze van 30 jaar oud was toch ook aan vervanging toe (en niet meer compatibel met het 1GHz coax netwerk) ...

0 Likes