Beantwoorden
jberden
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WRT1900ACS

Hallo,

Alvast op voorhand excuses voor de noob vraag 🙂 Ik heb nog maar pas digitale tv (jaja tot gisteren analoog)

Mijn opstelling: Telenet router  verbonden met internet poort van Linksys (wrt1900ACS router) via kabel. Digicorder is op een ethernet poort (4) van Linksys aangesloten.

Bekend gevolg: geen tv gids (enkel vandaag en morgen) en andere interactieve toestanden werken niet

Ik heb wat zitten lezen (ben geen expert) en dacht met een manuele vlan instelling het wel op te lossen. Heel wat manuele combinaties geprobeerd op de instellingen van mijn router maar niets lukte. Wat doe ik dus mis (router ID/ Tag config, ...) ?

In mijn huidige setup heb ik alles terug gezet zoals het was en alle toestellen gereboot, volgende instellingen heb ik nu op mijn router:

IP: 10.186.225.24

DHCP enabled, start ip address 10.186.255.100  

default gateway: 10.186.225.24

vlan off

 

Op mijn digicorder zie ik :

ip address: 10.186.225.171

inhome ip address 10.186.225.122

default gateway, primary dns, secondary dns allemaal: 10.186.225.24

Op mijn router staat nu vlan af. 

 

Is het mogelijk om deze setup te laten werken zonder extra hardware?

Alvast bedankt!

Jurgen

0 Likes
24 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

WRT1900ACS

digicorder werkt niet via een router.

Oplossing : router instellen zodat hij werkt zoals een switch (al s dit gaat met die router) of een switch kopen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

WRT1900ACS

Neen. Zoals @Janneke_Dust al aanhaalde heb je een switch nodig, maar zelfs als je die hebt, dan zijn je problemen nog niet van de baan. Een router achter een HGW (= de Telenet modem/router) zetten is niet ideaal. Je zou die router dan moeten instellen als Access Point, maar dat is eigenlijk zonde van zo'n dure router.

 

Volgens mij ben je beter af als je die HGW inruilt voor een modem-only (dat kan gratis en probleemloos, al doen ze soms moeilijk). Gewoon de HGW losmaken en naar een Telenet Center. De modem-only verbind je dan met de switch en die op zijn beurt met de digicorder en de router. De smart tv kan je aan je router koppelen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

WRT1900ACS

Als ik het eerste bericht goed nalees wil hij blijkbaar geen gebruik maken van de uitgebreide mogelijkheden van de router. Wil misschien enkel een goed WiFi AP.

Hij kan het volgende eens proberen om de dure router als switch en WiFi AP te gebruiken.

Geen speciale router instellingen doen. WiFi instellen zoals gewenst en saven. Nu de DHCP server uitschakelen en deze instelling saven. Nu is de router niet meer bereikbaar voor instellingen enkel terugkeren naar fabrieksinstellingen is nog mogelijk.

De WAN poort van de router nu niet gebruiken enkel de switch poorten gebruiken ook voor de verbinding naar de Telenet modem.

Normaal moet dan alles werken overige aansluitingen en WiFi.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
jberden
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WRT1900ACS

Bedankt voor de feedback @sb & @Janneke_Dust ! Vind het inderdaad zonde om mijn eigen router niet meer te gebruiken of als AP in te stellen. Ik ga de setup die je voorstelt proberen met modem only en een switch er dan  maar bij. Dan kan ik lekker verder prutsen met mijn vertrouwde router :).

Interessant detail: Toen ik digitale TV ging halen in het telenet center zeiden ze me dat internet en digitale tv totaal gescheiden was. Blijkbaar toch niet helemaal dan

 

Anyway tx again for de hulp Smiley Vrolijk 

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

WRT1900ACS

@jberden- Die stelling klopt wel hoor. Je kan digitale televisie kijken zonder internet. Je digicorder is dan wel niet interactief. En internet op je smart tv dient voor de extra mogelijkheden, bijvoorbeeld kijken via Netflix.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

WRT1900ACS

Ik volg dergelijke zaken met digicorder en digiboxen altijd op. Sommigen spreken over VLAN en dergelijke maar is er hier iemand die dit al deftig heeft kunnen configureren en ons kan uitleggen stap voor stap hoe je dit doet en wat het nut ervan is. Bij deze een uitdaging.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

WRT1900ACS

Als je overstapt op een modem only dan is uw router configuratie wel volledig verantwoordelijk voor de bescherming van uw lokaal netwerk.

In een HWG zit een firewall die het intern netwerk beschermt tegen de aanvallen van buiten. Lokaal moet ge u dan eigenlijk maar beschermen tegen aanvallen (virussen en malware) die ge zelf binnenhaalt.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

WRT1900ACS

@jberden 

De router ondersteunt VLAN, dus normaal zou het moeten werken. IPTV vindt ik nergens terug (dat zou eenvoudiger zijn).

Misschien moet je dit even lezen: https://www.linksys.com/ca/support-article?articleNum=205502. Als je zoekt in google achter "WRT1900ACS vlan" vind je redelijk wat artikels erover.

 

Waar je wel op moet letten is dat de VLAN met de digicorder GEEN DHCP krijgt van jouw router, maar wel rechtstreeks naar de HGW doorgeschakeld wordt, en ook daar geen DHCP IP adres van krijgt (m.a.w. de digicorder mag geen IP adres hebben dat met 192.168.x.x begint).

 

Hier staat meer geavanceerde uitleg:

https://superuser.com/questions/1061327/how-to-setup-vlans-per-interfaces-on-linksys-wrt-1900-acs-op...

en https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=332010#p332010 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jberden
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WRT1900ACS

@BertXL wat je aangeeft (via de linksys url) had ik geprobeerd :). Maar waar het waarschijnlijk is fout gelopen: "...If your ISP is not listed, select Manual.  Enter the VLAN ID supplied by your ISP in the ID box"

Geen ID welke VLAN ID ik moest invoeren dus ik heb maar wat zitten experimenteren. Enig suggestie?

 

Gewoon uit interesse: Je zegt: "...de digicorder mag geen IP adres hebben dat met 192.168.x.x begint." Begrijp ik, maar hoe komt het dat de digicorder momenteel zegt: ip address: 10.186.225.171 + inhome ip address 10.186.225.122

Terwijl de digicoder rechtstreeks is aangesloten op mijn linksys router  met vlan af en DHCP enabled.

Iedereen opnieuw bedankt voor al de interessante feedback!

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

WRT1900ACS


@jberden schreef:

@BertXL wat je aangeeft (via de linksys url) had ik geprobeerd :). Maar waar het waarschijnlijk is fout gelopen: "...If your ISP is not listed, select Manual.  Enter the VLAN ID supplied by your ISP in the ID box"

Geen ID welke VLAN ID ik moest invoeren dus ik heb maar wat zitten experimenteren. Enig suggestie?

 

Gewoon uit interesse: Je zegt: "...de digicorder mag geen IP adres hebben dat met 192.168.x.x begint." Begrijp ik, maar hoe komt het dat de digicorder momenteel zegt: ip address: 10.186.225.171 + inhome ip address 10.186.225.122

Terwijl de digicoder rechtstreeks is aangesloten op mijn linksys router  met vlan af en DHCP enabled.

Iedereen opnieuw bedankt voor al de interessante feedback!


Het feit dat hij nu een IP in het Telenet domein heeft is waarschijnlijk omdat hij er ooit al juist aangehangen heeft en toen een IP adres gekregen heeft. Het toestel krijgt een IP adres voor een bepaalde tijd maar op een bepaald moment verstrijkt de lease period en moet het IP adres vernieuwd worden bij de DHCP server (bij een windows machine kan je die info opvragen in een command window met het commando "IPconfig /all").

 

Voor de VLAN: bij mijn router kan je zelf je VLANs definiëren en heb ik gewoon zelf een VLAN ID gegeven (10 en 20). Maar ik heb een NetGear X10 R9000 en geen LinkSys, bij Netgear gaat het zo: https://kb.netgear.com/29911/Configuring-VLAN-IPTV-setup-on-your-Nighthawk-router. Ik heb geen idee hoe het in de LinkSys moet gebeuren, maar ik zou verwachten dat je daar toch ook zelf VLANs moet kunnen opzetten 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jberden
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WRT1900ACS

Na een avondje prutsen dacht ik, ik wil die interactiviteit van die digicorder nu wel eens zien. Dus sluit ik die digicorder rechtstreeks aan, dus simpel (geen eigen router, vlan of whatever), rechtstreeks op de telenet router.

Je raad het nooit: geen interactiviteit - IP 192.168.1.141 op de digicorder

  • Heb digicorder, telenet router uitgetrokken 20min afgezet; 
  • Voor de zekerheid UTP kabel gechecked,
  • verschillende UTPs gebruikt (110% zeker dat ze werken) ,
  • fabrieksinstellingen hersteld op router.

Alles zonder resultaat. Het enige dat ik nog bedenken dat ik niet geprobeerd heb is de fabrieksinstellingen van de digicorder te herstellen. Maar voel er weinig voor om dat te doen a) ben er niet aan geweest b) heb het gevoel dat het een telenet router probleem is.

Wat denken jullie?

Ik ben gelukkig  een geduldig mens :0 en vind het leuk te prutsen maar begin nu toch een gevoel te krijgen dat ik telenet moet bellen...

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WRT1900ACS

Al in "mijn telenet" gecheckt of ge uw digicorder daar ziet staan?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jberden
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WRT1900ACS

@StefaanH Ja staat er met juist mac adres en serienummer

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WRT1900ACS

Hoe test je de interactiviteit? Kun je verder dan twee dagen in de TV-gids? Kun je terugkijk TV gebruiken (vooropgesteld dat je play of more hebt)?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
0 Likes