Beantwoorden
Digibeet1947
Experienced Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Wat met digibeet bij stopzetten Digibox?

Hoi
Ik kom hier even te rade voor mijn 80-jarige vader. Hij kijkt momenteel TV met een digibox (oude variant). Hij is compleet Digibeet. Heeft geen smart TV, geen smartphone, geen internet, geen PC of laptop.
Als telenet stopt met het aanbieden van TV via coax ... wat wordt er dan aangeraden?
Ik ga mijn vader NOOIT meekrijgen op streamen, of bediening TV via laptop of smartphone. Hij kan amper bellen en (korte) SMS versturen.

Iemand raadde me de overstap naar BASE aan, maar ik begrijp op het WWW dat BASE dezelfde problematiek zal krijgen, gezien ze dochterondernemening TELENET zijn....
Hoe kan mijn vader na het stopzetten van Telenet COAX nog op  een makkelijke manier TV kijken ?
PS: hij kijkt vaak NatGeo, BBC First ... dus als die zenders er in zouden blijven zou het max zijn.

PS: Ik heb enkel internet van Telenet (en dat hou ik doelbewust zo), dus vandaar dat ik hier een login heb...

Beniewd naar jullie voorstellen, dank ik u alvast voor het meedenken

Titel gewijzigd door Vincent (mod) | Vorige titel: Wat met digibeet bij stopzetten TV met box met coax

14 reacties
luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Hij is best dat hij met de Digibox tot einde blijft kijken 

Vanaf het niet meer kan zal hij overschakelen naar compact signaal zenders

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/installatie/compact-signaa...

Daar zal hij +- tot 2030 kunnen kijken daarna zal je moeten zien wat er komt 

Ofwel app of iets anders tegen dan stel nog eens de vraag 

Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

@luc55 ik denk niet dat BBC First en Natgeo via het Compact Signaal te bekijken zijn.

@Digibeet1947 ik vermoed dat er, eens Telenet met  TV via coax stopt, er bij hen niets anders opzit dan de combo "Internet +TV" te nemen.

Die combinatie kost momenteel 70 euro: https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/internet-tv.html?intcmp=TopNav

De gebruikerservaring zal nagenoeg hetzelfde blijven. De TV Box zal welliswaar over IP draaien ipv coax, maar daar zal je vader niks van merken.

Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Dat is juist ze moeten afscheid nemen van BBC First   en  Natgeo kunnen ze wel zien pas vanaf 21 uur tot 06 uur (is een gedeeld kanaal via compact signaal  ) 

En Base tv heeft deze zender ook niet BBC First  

Daarmee dat ik dit geef als niet lukt 

Als ze moeten deze zenders hebben zullen ze moeten stappen zetten om alleen tv kijken naar pakket van 70 euro gaan 

Willen ze alles met de box doen alles interactief dan zal het 81 euro worden 

Voor deze oudere generatie van 22 euro naar 70 euro gaan is voor vele teveel dat is begrijpelijk voor tv kijken alleen 

K-330
Freshman Bijna Allesweter
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT!

Ook even uitgetest en Nat. Geogr. is goed te zien, als je met t beeld kwaliteit tevreden bent.

Niet alles staat erop, maar de allerbelangrijkste wel zoals de VRT.

En het switchen naar digitaal zoals de bbc, ging ook vlot.

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@K-330  Niet overal zit de bbc in het compact aanbod, ik heb de bbc zenders niet in het compact signaal, in Brussel zitten ze dan weer wel.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
CDTI
Freshman Meerweter
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

Tv Vlaanderen ? Indien zijn tv een ingebouwde satellietontvanger heeft kunt ge de schotel rechtstreeks aansluiten op tv en een smartcard plaatsen zodat hij zelfs maar met 1 afstandsbediening hoeft te werken, indien niet is er ook een losse decoder beschikbaar.

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@CDTI Voor zolang ze nog tv zenders via satelliet aanbieden, het is de ene na de andere die de laatste weken verdwijnt via satelliet, duck tv gaat er ook af en er zullen er nog volgen.

Master-Magic | Krak

Digibeet1947
Experienced Beetjesweter

Bedankt allemaal voor jullie feedback. 

Ik check de site van TV Vlaanderen een keer, lijkt ons dat toch niet de oplossing, ga ik zolang mogelijk uitstellen en doen zoals @Steven-E zegt. Ik hou mijn login bij de hand, om eventueel later terug te komen hierop. Oplossing zal niet voor morgen zijn, als ik het zo lees ....

Life gets more compilated each day. 

Ik heb eind jaren 90 zelf in telecom gestaan en kan al niet meer volgen... Laat staan een 80-jarige 😞 

Jammer dat zij alweer maar eens uit de maatschappij gebonjourd worden.... 

Bedankt voor jullie reacties. 

Miss tot later 😉

thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

dankzij de sattelliet kanallijst vantv vlaanderen heb ik wel alle BBC radio en tv zenders, op sattelliet gratis te ontvangen bijkbaar, ontdekt, via

Astra 2E/2F/2G at 28.3°E

met een apart 30x50cm plat schoteltje zijn deze gratis te bekijken en beluisteren zonder abonnement blijkbaar, dan wel in origineel engelstalige versie

hier bij mij lukt dat toch zo

Master-Magic
Professional Superweter

@thomasdb  Voor zolang dat nog duurt, sky uk zal vanaf 2030 ook zijn satelliet aanbod afbouwen en enkel via de streaming boxen werken welke ze nu al enkel nog ondersteunen en dan zal die positie op de 28.2 in gevaar komen voor wat er nog op zit dat deze ook gaan verdwijnen.

het is dus een doodlopende zaak, 

bij sky de is hetzelfde aan de gang, nieuwe zenders enkel via streaming en die op satelliet worden afgebouwd.

de reden is dat er minder een abbo op satelliet nemen.

dit ter Off topic en geen zekerheid met de bbc zenders in de toekomst, net zoals dat Telenet ook op de streaming kar al zit en de rest afbouwt.

Master-Magic | Krak

luc55

Duitsland en Engeland zijn de grootste gebruikers van een satelliet aansluiting 

Of dit opeens in 2029 gedaan gaat zijn geen idee Bbc of Itv hebben daarover nog niets gezegd wat ze na 2029 gaan doen 

Wat we wel weten dat Freeview antenne op zijn einde loopt en is overgenomen door een gratis tv app van  Freeview 

Dat sky stopt via satelliet geen idee , in Duitsland is het verkeerd gelopen hebben ze een deel weer via satelliet moeten activeren 

We zullen wel zien of ze een verstandige keuze maken anders zal het geld kosten aan de zenders en weg is weg dat weet iedereen 

Digibeet1947
Experienced Beetjesweter

@Hallo_iedereen  doordat mijn vader voor het uitlezen van zijn digitale elektriciteitsmeter (voor het optimaliseren van de besturing van zijn zonnepanelen en thuisbatterij) had hij toch internet nodig. Dus ineens maar digibox erbij gedaan. Hij krijgt 6 maanden schamele korting. Daarna 70 euro per maand. Helaas, pindakaas. Maar het probleem is nu dus opgelost.
Installatie duurde wel nog 2 dagen (plug en play, was geen probleem; maar de antidief in de "paddestoel" op straat, maakte dat het digitale signaal niet binnen kon....

Klussers en geldwolven zijn het bij Telenet ... ma soit... als papa maar gelukkig is 🙂

CASE CLOSED

luc55

Gewoon zeggen tegen je vader dat hij niet te veel opvraagt in de tv box zeker de extra's niet anders zal hij niet toekomen met internet

Als gewoon tv kijken is niets en de epg opvragingen en die data van meter stelt niets voor zal je zelf niet merken in de Telenet meter  

luc55

Meer nieuws over de Digibox en Digicorder 

De oude digiboxen zullen binnenkort niet langer functioneren. “Het oude tv-platform blijft wel zeker nog tot eind van dit jaar operationeel, zodat klanten die alleen maar basis-tv willen kijken met een oude digicorder dat nog tot zolang kunnen doen