Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Zenders digicorder verzetten met TV remote

Met het werk moet ik vaak tv's gaan herstellen en leveren. Op de zaak verdelen we vrij veel Philips. Het is me al opgevallen dat je de zenders van een digicorder met de Philips tv remote kan verzetten middels HDMI-CEC. Zéér handige feature voor als de digicorder in een gesloten kast staat.

 

Die situatie heeft een kennis van mij voor: ze heeft een splinternieuwe Loewe tv en een digicorder in een gesloten kast. Na inschakelen van de digicorder schakelt de tv aan en na de tv uit te schakelen, schakelt de digicorder ook uit. HDMI CEC werkt dus.

 

Echter als je op de remote van de tv op de nummertjes/menu knoppen drukt, gebeurt er niks.

 

Ikzelf heb ook een Loewe tv staan (ander type, maar zelfde software en zelfde chassis). Ik werk daarop met twee CI+ kaartjes van Telenet, maar heb er ook nog een satellietontvanger aanhangen. Die kan ik perfect 100% bedienen met mijn Loewe remote (menu's, EPG, zenderkeuze,... alles gaat dmv CEC)

 

Ook een aangesloten nVidia Shield en een iets oudere Philips Blu-ray speler laten zich bedienen met de Loewe remote, allen met HDMI CEC.

 

Heeft er iemand een idee waarom de Loewe tv de digicorder niet verzet kan krijgen?

 

Uiteraard staat CEC aan op de digicorder en die digicorder is een zwart type van een jaar of twee oud. "Afstandsbedieningfunctie" staat aan in het tv menu.

 

tnx

Gert

0 Likes
4 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Zenders digicorder verzetten met TV remote

Hoe cec werkt is erg tv-afhankelijk.

De ene functie zal beter werken op de ene tv dan op de andere.

 

Jouw loewe-tv met ci+ reageert goed op je remote omdat je ook effectief je tv bedient. Dat is nog iets anders dan een digicorder bedienen. 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Zenders digicorder verzetten met TV remote

Is die CEC niet min of meer een standaard zoals HDMI zelf ook is? Uiteindelijk kan je een HDMI apparaat toch op het is eender welk tv toestel aansluiten...

 

Ik vroeg me vooral af of er niet weer één of andere software-update van de digicorders geweest is waardoor dit systeem niet meer ondersteund wordt.

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Zenders digicorder verzetten met TV remote

Zoveel merken dus ook zoveel verschillen... 

Dit artikel legt het goed uit:

https://www.homecinemamagazine.nl/2013/03/wat-is-hdmi-cec-simplink-anynet-bravia-sync-easy-link-etc/

 

Bij nadelen :

"In de meeste gevallen werken de standaard functies als het in- en uitschakelen van apparatuur zonder problemen maar zijn het de extra functies die problemen opleveren." 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Zenders digicorder verzetten met TV remote

Ben in alle geval te weten gekomen dat het toch aan de digicorder software ligt.

Gisteren moest ik een Philips tv gaan nakijken waarvan het type deze functie in het verleden 100% zeker deed. Dit lukte ook niet meer.

Dan dacht ik aan een vriend dewelke deze functie vroeger zelfs vaak gebruikte. Hij met de AB van de tv in de zetel en zijn vrouw met die van de Digicorder. (Lekker lui tv kijken en samen zappen 😉 ).

Ik heb de man gecontacteerd en ook hij kon me bevestigen dat deze functie al een tijdje niet meer werkte. Omdat hij in het verleden al wat probleempjes met die tv had gehad, dacht de brave man meteen daar weer aan en nam het ontbreken van de functie maar voor lief.

 

Bedankt voor de toegevoegde link, maar ik moet helaas toch opmerken dat onze settopboxjes en eigenlijk heel dat digitale tv gebeuren in België toch écht verouderd is.

 

Mijn Vu+ satelliet ontvanger (dewelke ik voor hobby en FTA gebruik) heeft al Sony, Philips, Panasonic en nu ook een Loewe tv mogen aansturen. Op de Panasonic na (maar is inmiddels weer 6 jaar geleden) lukte de omschakelfunctie bij alle merken, dus als de fabrikant van de STB het echt wilt...

 

Ik weet het is off-topic, maar in een wereld waar alles met zo weinig mogelijk kabels moet gebeuren, elke watt elektriciteitsverbruik er één te veel is en alle tv's smart zijn, vraag ik me af waarom Telenet zo vast houdt aan die Digicorder?

Als ze echt willen, nemen de CI+ kaartjes de kijkfunctie over. Alle andere diensten kunnen ze mee integreren in het smart-tv platform.

Kastje minder in huis, minder verbruik, minder bekabeling en vooral eenvoudiger  voor de gemiddelde consument. In Nederland en Duitsland kunnen ze het wel.

 

Ik heb de digicorder altijd een moderne versie gevonden van de kabel-ontvangers die je in de jaren '70 kreeg, toen de tv tuners enkel voorzien waren op dakantennes en nog geen S-band hadden...

(sorry voor dit intermezzo, maar kon het niet laten)

 

Ik weet wat ik moest weten en zal het probleem van de mensen met hun Loewe toestel met een IR verlenger moeten oplossen.

 

Bedankt in alle geval voor de antwoorden!

Gert

0 Likes