|
26.710
netweters
|
166.054
antwoorden
|
|
22.278
vragen
|
Beste Netweters,
onze oude HGW haperde en gezien de leeftijd adviseerde de klantendienst om deze om te ruilen.
Sinds kort hebben wij dus de nieuwe huis.F@ST3896LG-TN in huis.
Waar de HGW staat verdelen we bekabeld naar 14 punten doorheen het huis.
Er was overal goede wifi-dekking door de oude router samen met 3 AP's verspreid door het huis.
Als belangrijkste gebruikers zijn er een aantal laptops (2 thuiswerkplekken met bekabelde verbinding, uiteraard ook geregeld via wifi), een NAS en de TV/mediaplayer.
Qua type gebruik geen grote downloaders of gamers in huis; wel heel wat videocalls (home office) en streamen (ook via wifi).
Ik heb 2 verschillende vragen:
- op basis van wat ik hier heb gelezen heb ik de wifi6 va de nieuwe HGW uitgezet. Nog te bekijken of ik mijn oude APs moet/wil vervangen om de stap naar wifi6 te zetten.
Als ik dat doe, dan zeker niet met de huurpods die Telenet aanbiedt. Tips/advies hierover zeker welkom.
- voor het bekabeld netwerk zorgt een TP-Link 1016DE switch; momenteel gewoon unmanaged ingesteld doet die zijn werk zoals verwacht.
Ook op basis van wat ik hier heb gelezen heb ik die al ingesteld in de 5-50 range van "interne" IP-adressen, zodat er geen conflict is met de HGW.
Toch worden daarmee een aantal managed functionaliteiten on(der)benut.
Ik zoek advies wat een goede balans zou kunnen zijn tussen enerzijds 'keep it simple' en anderzijds gebruik te maken van nuttige functionaliteit die de managed switch biedt.
? instellingen op de HGW die ik zou kunnen aanpassen?
? gebruik van VLAN? Zo ja, waarvoor?
? gebruik van QoS?
Alvast bedankt om mee te denken, en om de antwoorden niet te technisch te maken 😉
@KVH2 schreef:
Er was overal goede wifi-dekking door de oude router samen met 3 AP's verspreid door het huis.- op basis van wat ik hier heb gelezen heb ik de wifi6 va de nieuwe HGW uitgezet. Nog te bekijken of ik mijn oude APs moet/wil vervangen om de stap naar wifi6 te zetten.
Als ik dat doe, dan zeker niet met de huurpods die Telenet aanbiedt. Tips/advies hierover zeker welkom.
Ik denk dat er geen enkele reden is om de WiFi van de nieuwe HGW uit te zetten? Beschouw de WiFi van de HGW als een extra WiFi AP die de dekking verhoogt?
@KVH2 schreef:- voor het bekabeld netwerk zorgt een TP-Link 1016DE switch; momenteel gewoon unmanaged ingesteld doet die zijn werk zoals verwacht.
Ook op basis van wat ik hier heb gelezen heb ik die al ingesteld in de 5-50 range van "interne" IP-adressen, zodat er geen conflict is met de HGW.
Zowel de oude HGW als de nieuwe hebben (hadden) dezelfde netwerkinstellingen: LAN 192.168.0.0/24 met DHCP range 192.168.0.100 en hoger. Er was dus in principe geen enkele reden om het IP adres van de switch te wijzigen? Tenzij die nog niet goed stond met de oude HGW.
De TP Link 1016DE switch is een gigabit switch, je zal dus nooit gebruiik kunnen maken van de snelheid van het Turbo abonnement. De nieuwe HGW heeft één 2.5G LAN poort, waarop je eventueel een snellere switch (2.5G of 10G) kunt op aansluiten
@KVH2 schreef:Toch worden daarmee een aantal managed functionaliteiten on(der)benut.😉
Ik begrijp deze zin niet. Het instellen van een correct IP adres op de switch heeft geen invloed op de functionaliteit van de switch (het helpt alleen om je switch te kunnen "managen").
@KVH2 schreef:Ik zoek advies wat een goede balans zou kunnen zijn tussen enerzijds 'keep it simple' en anderzijds gebruik te maken van nuttige functionaliteit die de managed switch biedt.
? instellingen op de HGW die ik zou kunnen aanpassen?
? gebruik van VLAN? Zo ja, waarvoor?
? gebruik van QoS?😉
Inderdaad, keep it simple, en mijn advies: laat alles unmanaged, tenzij je die functionaliteiten echt nodig hebt
@KVH2
Ik heb thuis dezelfde Modem. Ik gebruik vaak Ethernet EN Wifi. Ik heb 2 switches, alles is verdeelt in ons huis. alles zit op volgorde, en alles is gekend via het Omada Cloud portal.
Ik heb 2 Omada EAP 225 liggen, ze worden soms gebruikt. Deze zijn verbonden via Ethernet, en geven WIfi uit vanuit Ethernet. Maar deze ondersteunen maar Wifi 5. De modem geeft Wifi 6!
De snelheden van Wifi 5 en 6 zijn een (beetje) anders, maar niet om te zeggen dat je ineens geen 4K streaming meer gaat kunnen.
Mijn modem staat in het middem van mijn huis, en is nog steeds verbonden via Coax (HFC).
Ik heb mss 50-100mbps extra met Wifi 6 dan 5...
Ik gebruik één EAP voor mijn bureau, want die kamer heeft amper verbinding via Telenet Modem. Daar haal ik ongeveer 300mbps uit... Dit is net genoeg voor mijn school werk (vooral calls).
Ik snap ook dat iederen het maximale uit zijn abonnement en modem wilt halen. Ik zelf ook, want ik heb Telenet Turbo; dus je wilt die speeds hebben natuurlijk!
Maar zelfs Telenet met 500mbps is al genoeg voor 4K video's bekijken. Ik haal zelf echt niet die 2,5Gbps. Want ik gebruik bijna altijd Wifi EN m'n switches zijn allebij maar 1gbps....
Ik ging binnenkort eens m'n beste hardware verbinden aan de modem (GELE ETHERNET POORTEN (deze zijn 2,5Gbps (snelste)), zodat ik echt kan zien als Coax kabel (HFC) echt die 2,5gbps speeds geeft. (ik zal dit dan laten weten onder dit bericht
@MatteoMenu schreef:Ik ging binnenkort eens m'n beste hardware verbinden aan de modem (GELE ETHERNET POORTEN (deze zijn 2,5Gbps (snelste)), zodat ik echt kan zien als Coax kabel (HFC) echt die 2,5gbps speeds geeft. (ik zal dit dan laten weten onder dit bericht
Dit type modem heeft 3 aansluitingen van 1 Gbps (INT 1-3) en maar één 2.5Gbps aansluiting (INT4).
Zie: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/alles-over...
De snelheid die ik op poort INT4 behaal varieert een beetje afhankelijk van het moment van de dag. Nu meette ik juist
Bedankt voor de informatie en correctie @Arnie 🙂
Ik wist dit zelfs nog niet, omdat ze allemaal van dezelfde kleur zijn... En er staat inderdaad maar 1 keer 2,5gbps, maar dan dacht ik dat het ging over de volledige reeks aan poorten....