24748
netweters
|
152294
antwoorden
|
20688
vragen
|
Het rusthuis is van analoog naar digitaal overgestapt. Mijn mama haar TV toestel doet het niet meer en volgens het rusthuis moet ze een TV toestel aanschaffen met DVB-C tuner. Ik vindt dit zonde want haar toestel is +/- 6 jaar oud en werkt nog perfect. We gooien al zo genoeg weg. Is er een andere oplossing om dit probleem op te lossen ?
@Ex-Netweterwelke tv is het? (Het volledige model aub 🙂 )
Als de tv dat echt niet ondersteunt kan je een externe tuner kopen maar dat is natuurlijk wel niet even handig. Dat kost waarschijnlijk ongeveer 100 euro.
Over welk toestel (merk, model, type) gaat het? Misschien kan ze gebruik maken van een CI+ kaartje. Dat is een eenmalige investering en dan kan ze daarna - gratis - genieten van het digitale basisaanbod.
Al die moeite dat Telenet al gedaan heeft om rusthuizen enz. al 2 - 3 jaar geleden er van in te lichten dat het ging veranderen (schriftelijk, mail, aangetekend enz.) en toch zijn er nog rusthuizen die niet weten waar de klepel hangt. Ik ben zelf nog de baan op geweest om rusthuizen in te lichten wat ze eventueel moesten aanpassen. Administratie kan toch een log beest zijn.
Het kan natuurlijk dat een TV van 6 jaar geen CI+ module aan kan. Maar voor een 300 @ 400 euro heb je al een 32 inch (wat in de meeste gevallen volstaat in die kleine kamers).
@Ex-Netweter Een nieuwe tv is volgens mij helemaal niet nodig.
Aan zo'n multi-abonnement kan je ook een decoder laten koppelen.
Je kan dus ook kiezen om een digibox te kopen (99eu) of huren (4,25eu/maand) die je dan via scart of hdmi met de tv verbindt.
@Wheng@ schreef:@Ex-Netweter Een nieuwe tv is volgens mij helemaal niet nodig.
Je kan dus ook kiezen om een digibox te kopen (99eu) of huren (4,25eu/maand) die je dan via scart of hdmi met de tv verbindt.
Maar de ervaring is ook, en niet van mij alleen, dat veel 80+ en dat is het gros van het rusthuispubliek, niet met een digibox overweg kunnen. Met frustratie tot gevolg voor de kinderen en het personeel die het constant moeten uitleggen. Ons ouder publiek is niet zoals in veel andere landen opgegroeid met aparte decoders omdat ze enkel sateliet TV hadden.
@igvfer@ schreef:
@Wheng@ schreef:@Ex-Netweter Een nieuwe tv is volgens mij helemaal niet nodig.
Maar de ervaring is ook, en niet van mij alleen, dat veel 80+ en dat is het gros van het rusthuispubliek, niet met een digibox overweg kunnen. Met frustratie tot gevolg voor de kinderen en het personeel die het constant moeten uitleggen. Ons ouder publiek is niet zoals in veel andere landen opgegroeid met aparte decoders omdat ze enkel sateliet TV hadden.
Dat is zo maar ze zijn wel zonder zotte kosten te maken geholpen. Waarom een nieuwe tv kopen als deze nog goed werkt?
Met een digibox met scart verbonden is er geen geklooi met av/input. Tv aan, digibox aan en er is beeld.
Is dit niet met een distributiecentrum van telenet? Dan werkt dit zonder kaart en niet geïncrypteerd. De instellingen zijn dan ook wel anders dan met een ci+ kaartje. Deze krijg je normaal van het rusthuis. De frequentie is dan ipv 322 Mhz ergens rond de 869MHz dacht ik.
Rusthuizen hadden verschillende mogelijkheden. Afhankelijk van hoe hun distributienetwerk was of zou worden.
Het duurste was een centraal distributiesysteem waarbij alle zenders via de gewone coax op de TV van de bewoner komt via een eigen nummering maar waar ze ook eigen kanalen konden aan toevoegen. Bewoner betaald aan het rusthuis.
Een 2e mogelijkheid is een coax netwerk waarbij het rusthuis zelf zijn digiboxen of CI modules kon aanschaffen en doorverhuren aan zijn bewoners. Rusthuis kon dan ook opteren om Sporting aan te schaffen en dit door te rekenen aan zijn bewoners. Play en Play more kon niet wegens rechtenkwesties. De bewoners kunnen geen video on demand hebben.
Een 3e mogelijkheid is een coaxnetwerk door Telenet beheerd en gekeurd waarbij het rusthuis het kabelabonnement betaald en doorrekent aan de bewoner. De bewoner huurt of koopt dan voor eigen rekening een digibox of corder en kan dan ook bijkomende optie zoals Play, Play more, Sporting e.d. bijnemen ( zonder interactiviteit)en als het netwerk geschikt is kan er op elke kamer een modem geplaatst worden zodat ze ook telefonie en internet kunnen nemen en interactiviteit op TV.
Maar sommige rusthuizen was conservativiteit troef dat hun bekabeling , die altijd gewerkt heeft voor analoog, zodanig oubollig was of met haken en ogen aaneen hing dat er wel wat kosten moesten gedaan worden.
Ik denk dat het gros van de rusthuizen opteert om het kabelabonnement te betalen en door te rekenen en de bewoners vrijlaat in het al dan niet nemen van een CI+, digibox, digicorder. Wat perfect mogelijk is met de juiste versterkers op de juiste plaats en alle T- en andere stukken verwijderd worden.
Voor wie het weten wil,
Ik heb zelf juist een nieuwe smart TV 49" Samsung gekocht voor amper 500 euro.
Dat toestel verbruikt 90 watt ipv van 360 watt men oude LCD van 46"
Bij veel ouderlingen staat de TV zo'n 10 uur te spelen per dag dan kom je al vlug aan een verschil van 3 Kw per dag dus 90 Kw per maand. Begin maar te rekenen!!!! Je bespaart al vlug een 300 euro per jaar.
TV na 2 jaar terug betaald. En milieuvriendelijker.
Ik heb mijn grootouders (92 en 86) een tijdje geleden mijn "oude" Philips in bruikleen gegeven mét CI+ kaartje. Die verbruikt 71W en geef toe, voor die oudjes is 32" meer dan voldoende. (Hij paste maar net op hun tv-meubel! 🙂
Edit: Nu ja, intussen weten we nog altijd niet hoe het verhaal van @Ex-Netweter is afgelopen. Hit-n-run poster?
En nu een CI+ module erin van 69€ ( eventueel €50 activatie) en zij/hij kan meer dan 70 zenders bekijken. En met een abonnement Sporting erbij straks oon nog de voetbalcompetitie.